Blogje

Re: Blogje

Berichtdoor Maurice » di apr 03, 2018 4:38 am

Ja, het is inderdaad die bak, Donald. En jullie hebben wel gelijk denk ik, want het is inderdaad geen dik materiaal. Ik ga hem testen buiten! Maar geen punt, want mijn vriendin zie gelijk dat ze er ook nog één nodig had voor de zolder. Dus worst case scenario gaan er kerstspullen in :lol:

Die van dat stevige materiaal hadden ze ook trouwens, maar alleen in kleine maten, die was inderdaad heel stevig. Misschien zou het ook handig zijn om er een met wieltjes te nemen, loop ik niet zo te zeulen. Toch nog maar even in verdiepen weer. Het nadeel van die ton, is de hoogte.

Thanks voor het meedenken!
Maurice

Has thanked: 17 times
Been thanked: 36 times

Berichtdoor Markos » di apr 03, 2018 11:04 am

Met een spuitbus ga je de zon en dus de algen niet tegenhouden, dat is tenminste mijn ervaring van vorig jaar. Dus wees daar op bedacht. Omdat ik dit jaar met kokos ga werken ipv kleikorrels hoop ik er minder last van te hebben. Want het grootste gedeelte van de wortels zit dan in de kokos vermoed ik, en daar zal dan geen algen in komen? Denk/hoop ik.
En anders kan je altijd wat waterstofperoxide halen, vinden de algen niet zo fijn. En in kleine dosering vinden de planten het juist wel fijn meen ik (al is dat erg minimaal)
Ik ga voor mijn voorraadvat buiten zo'n blauwe 200/220 liter plastic vat halen zodra ik deze in de buurt vind. Voor mijn vensterbank voorraadvat moet ik nog iets bedenken omdat ik daar beperkte ruimte heb. Ik zit te denken aan een 42 liter Ikea Filur https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20193899/
Markos

Has thanked: 27 times
Been thanked: 119 times

Berichtdoor Maurice » di apr 03, 2018 5:21 pm

Hey Markos, maar die waterbak is puur het watertoevoer van mijn eb en vloedbak die erboven staan op een tafeltje in mijn tent. Zou het dan alsnog kwaad kunnen denk je ?
Maurice

Berichtdoor Maurice » di apr 03, 2018 5:33 pm

Markos schreef:Met een spuitbus ga je de zon en dus de algen niet tegenhouden, dat is tenminste mijn ervaring van vorig jaar. Dus wees daar op bedacht. Omdat ik dit jaar met kokos ga werken ipv kleikorrels hoop ik er minder last van te hebben. Want het grootste gedeelte van de wortels zit dan in de kokos vermoed ik, en daar zal dan geen algen in komen? Denk/hoop ik.
En anders kan je altijd wat waterstofperoxide halen, vinden de algen niet zo fijn. En in kleine dosering vinden de planten het juist wel fijn meen ik (al is dat erg minimaal)
Ik ga voor mijn voorraadvat buiten zo'n blauwe 200/220 liter plastic vat halen zodra ik deze in de buurt vind. Voor mijn vensterbank voorraadvat moet ik nog iets bedenken omdat ik daar beperkte ruimte heb. Ik zit te denken aan een 42 liter Ikea Filur https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20193899/

Wat voor soort setup ga je in de vensterbank maken ? Wel een mooi bakkie
Maurice

Berichtdoor Sol » di apr 03, 2018 7:21 pm

Je zou de bak met zilverfolie kunnen bekleden. Dat laat geen licht door.
Sol

Has thanked: 43 times
Been thanked: 208 times

Berichtdoor Maurice » di apr 03, 2018 8:46 pm

Is een optie. Denk toch maar dat ik iets meer investeer en een degelijke zware bak ga halen. Wil eigenlijk voorlopig met eb en vloed aan de slag, dus moeten betrouwbare spullen zijn :)
Maurice

Berichtdoor Markos » wo apr 04, 2018 12:31 pm

Maurice schreef:Hey Markos, maar die waterbak is puur het watertoevoer van mijn eb en vloedbak die erboven staan op een tafeltje in mijn tent. Zou het dan alsnog kwaad kunnen denk je ?

Ik denk dat het sowieso niet echt kwaad kan die algen, zeker niet bij eb en vloed omdat de algen dan niet zo makkelijk neerslaan op de wortels. Omdat mijn systeem vorig jaar stilstaand was met alleen een paar kleikorrels, kwamen er ook algen op de wortels. Ik weet niet of dit erg slecht is voor de wortels. Het zal vast niet goed zijn, maar misschien ook niet merkbaar slecht. Mocht je toch erg veel algen krijgen dan kan je gewoon zo'n potje waterstofperoxide halen. Is niet zo duur en je algen zijn dan vrij snel weg.

Hier een foto van vorig jaar. De wortels waren soms een stuk groener door de algen, maar daar kan ik geen foto van vinden.
Afbeelding

Maurice schreef:Wat voor soort setup ga je in de vensterbank maken ? Wel een mooi bakkie

Ik wil een stuk of 5 whey potten naast elkaar zetten met wat planten erin die ik klein houd, en deze wil ik dan ook via een wc vlotter op niveau houden. Dus dan heb ik een wat grotere inhoud bak nodig die ik hoger kan zetten die niet te veel ruimte in beslag neemt.
Markos

Berichtdoor Maurice » wo apr 04, 2018 6:51 pm

Klinkt goed! Ik heb zelf een paar whey potten klaarstaan om ze als kratky hydro neer te zetten en 1 DWC bak. Wil het verschil wel eens meemaken tussen kratky en DWC. Denk dat DWC het wint ;)
Maurice

Berichtdoor Markos » wo apr 04, 2018 7:07 pm

Maurice schreef:Klinkt goed! Ik heb zelf een paar whey potten klaarstaan om ze als kratky hydro neer te zetten en 1 DWC bak. Wil het verschil wel eens meemaken tussen kratky en DWC. Denk dat DWC het wint ;)

Pas wel op, whey potten zijn enorm instabiel wanneer ze leeg raken. Mijne zijn meerdere keren omgevallen ondanks dat ik hem halverwege en bovenaan vast had gemaakt.
Markos

Berichtdoor Maurice » do apr 05, 2018 2:53 pm

Goed punt. Even nadenken over een stabilisatie iets... want op zich zijn die potten wel ideaal voor kratky.
Maurice

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018