Robert 2018, dit jaar worden de planten getopt.

Re: Robert 2018, dit jaar worden de planten getopt.

Berichtdoor Robert » za apr 14, 2018 8:23 pm

klopt.
Robert
Moderator

Has thanked: 246 times
Been thanked: 1266 times

Berichtdoor Robert » di jun 12, 2018 11:30 pm

En na een lange stilte in mijn kweektopic hier de inhaalslag:

18 april, nogmaals het verschil tussen de wel getopte plant (rechts) en de niet getopte:

Afbeelding

Dan is het 3 mei, net nog gezegd dat dit het eerste jaar wordt dat er geen bladluis in de planten lijkt te komen. Maar er is toch wel iets te zien aan de bladeren, maar dit is allemaal veel kleiner en nauwelijks te zien met het blote oog:

Afbeelding

Ook met een macrofoto wordt het me niet duidelijk, dan maar eens onder de microscoop er mee, en met de telefoon daar doorheen dit plaatje gemaakt:

Afbeelding

Het blijkt dus spint te zijn :? En gezien de 2 zwarte vlekjes aan de zijkant van het monster moet dit wel bonenspint zijn :roll:

En ze zijn al flink door de planten gelopen, ik vind ze in haast alle planten, maar een echte plaag is het ook nog niet, er zijn ook nog geen spinseldraden te zien die ze blijkbaar in een later stadium maken. Wel zijn de bladeren op heel veel plekken aangeprikt en leeggezogen, het lijken wel kleine gaatjes als je door het blad naar de zon kijkt.
En wat dan te doen, niks doen en het wordt een slagveld op de vensterbank, het duurt ook nog een aantal weken voordat de planten naar buiten kunnen. 2 mogelijkheden over denk ik, iets chemisch (maar dat wil je niet binnen op de vensterbank, en eigenlijk wil ik dat sowieso niet) of een natuurlijke bestrijder inzetten. Na het nodige speurwerk vond ik roofmijten, Neoseiulus californicus, welke je in zakjes kunt kopen die je in de planten hangt. Dan heet dit mooie product "spical plus". Kost 2 tientjes en je krijgt daar 25 van die zakjes voor, waarschijnlijk veel te veel voor mijn paar planten, maar beter te veel dan te weinig van de bestrijders denk ik dan, dus maar snel besteld.

Ik kan melden dat dit wel heel perfect werkt, de bonenspint was behoorlijk snel geheel opgepeuzeld door de roofmijten, die overigens net zo groot en haast onzichtbaar zijn als de spint zelf.

17 mei, hier staan de planten de laatste dag binnen op de vensterbank:

Afbeelding

Nachtvorst is dit jaar geen probleem, het is meer een dag zien te kiezen dat het wat bewolkt is om de planten aan het buitenlicht te laten wennen, wat uiteindelijk niet helemaal lukt. Met wat plastic de eerste dagen wat geschermd tegen de zon en de verbrandingsverschijnselen blijven beperkt tot hier en daar wat bladeren. Die groeien later wel weer aan ;-)

Uiteindelijk staat het op 18 mei zo bij in het hydrosysteem, om en om met de tomatenplanten :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het voedingsvat weer gevuld:

Afbeelding

10 juni, er is flinke vooruitgang geboekt met het prachtige weer van afgelopen dagen:

Afbeelding

Komkommers doen het geweldig, zaden met "kwekerskwaliteit" geprobeerd:

Afbeelding

Ook de wedstrijdpeper heeft er zin in:

Afbeelding

Puntpaprika's bij een getopte plant:

Afbeelding

Helemaal in de hoek gezet, een datterini tomaat, niets aan gediefd dit keer, lijkt wel onkruid zo, staat dik boven de schutting uit en maakt volop bloemtrossen met name ook op alle dieven/uitlopers:

Afbeelding

2 van de 4 augurkenplanten die ik had gezaaid. Helaas hebben de 2 andere planten het loodje gelegd nadat ze in het hydrosysteem zijn gezet. Die zijn opnieuw gezaaid en nu net een weekje oud, dat komt vast ook nog wel goed, voorlopig moeten deze 2 planten het alleen doen:

Afbeelding

En om af te sluiten een plaatje met 2 paarse paprika's, een trosje tomaten in wording en een doorgeschoten ui die mooi in bloei staat voor het hydrosysteem:

Afbeelding
Robert
Moderator

Berichtdoor Ilovebrewski » wo jun 13, 2018 9:14 am

Ziet er super uit maar hoe jij het voor elkaar krijgt dat alles zo snel groeit [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Ilovebrewski

Has thanked: 178 times
Been thanked: 143 times

Berichtdoor donaldk » wo jun 13, 2018 10:40 am

:shock: :shock: :shock: :oops:
donaldk

Has thanked: 51 times
Been thanked: 586 times

Berichtdoor Sol » zo jun 17, 2018 9:51 pm

Hoi Robert,

Hoe heb je de spintsoort gedetermineerd?
Ik heb hier ook te kampen met spint en wil ze ook wel eens voor goed de das om draaien.

Groeten,

Sol
Sol

Has thanked: 43 times
Been thanked: 208 times

Berichtdoor Robert » ma jun 18, 2018 12:06 am

Spint is zo klein dat je ze met het blote oog maar net ziet. Ik heb dus 1 spintmijt van de plant gehaald en onder de microscoop bekeken. Dan wat zoeken op het internet naar plaatjes en vergelijken. Zo kwam ik op bonenspint, of in eerste instantie welk beestje dit überhaupt was ;-)

En dan is de volgende klus de juiste natuurlijke vijand er bij zoeken, dat werd dus de Amblyseius californicus die blijkbaar ook nog een heel aantal andere soorten lust. Ik heb dit dus besteld:

https://www.entocare.nl/home/webshop/be ... 25-zakjes/

Bij mij heeft het heel goed gewerkt, maar het ongedierte ook al in een heel vroeg stadium ontdekt. En ik vermoed ook wat meer bestrijders gebruikt dan gebruikelijk, maar ze gingen per 25 zakjes...
Robert
Moderator

Berichtdoor Sol » ma jun 18, 2018 10:25 am

Robert schreef:Spint is zo klein dat je ze met het blote oog maar net ziet. Ik heb dus 1 spintmijt van de plant gehaald en onder de microscoop bekeken. Dan wat zoeken op het internet naar plaatjes en vergelijken. Zo kwam ik op bonenspint, of in eerste instantie welk beestje dit überhaupt was ;-)

En dan is de volgende klus de juiste natuurlijke vijand er bij zoeken, dat werd dus de Amblyseius californicus die blijkbaar ook nog een heel aantal andere soorten lust. Ik heb dit dus besteld:

https://www.entocare.nl/home/webshop/be ... 25-zakjes/

Bij mij heeft het heel goed gewerkt, maar het ongedierte ook al in een heel vroeg stadium ontdekt. En ik vermoed ook wat meer bestrijders gebruikt dan gebruikelijk, maar ze gingen per 25 zakjes...

Ik heb te maken met bonenspintmijt, die ook van paprika's houdt. Momenteel is het echter akelig rustig. Wel houd ik de toplaag van de aarde extra vochtig (daar houdt spint niet van). Nu zie ik nu weer de eerste trip verschijnselen. Doet de Amblyseius californicus het ook tegen trips?
Het gaat om binnen planten. Buiten heb ik nergens last van in de verhoogde teelbedden, dus daar moeten vijanden zitten...
Sol

Has thanked: 43 times
Been thanked: 208 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » wo jun 20, 2018 2:50 pm

wow, je hebt al pepers van 40 cm!

groeit als een speer zo.
Cats&Chilli's

Has thanked: 3 times
Been thanked: 84 times

Berichtdoor Robert » di jul 17, 2018 5:37 pm

OOGSTTIJD :h

Afbeelding
Prachtige kleuren in de tuin!

Afbeelding
Kung Pau, enorm veel, nog niet rijp op dit moment.

Afbeelding
Augurken, de planten zijn al behoorlijk op zijn retour, zie er ook wat meeldauw in, maar er staan inmiddels al wel 14 potten ingemaakte augurken op de schap :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En vandaag de eerste echte tomatenoogst. Ongekend zoet dit jaar met het mooie weer van afgelopen maanden.

Afbeelding

Afbeelding
En dat levert 4 potten super lekkere tomatensaus op!
Robert
Moderator

Berichtdoor Ilovebrewski » di jul 17, 2018 8:00 pm

Ziet er super uit zeg!! Bij mij helaas nog lang geen oogsttijd. Mja komt vast weer goed
Ilovebrewski

Has thanked: 178 times
Been thanked: 143 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018