Robert 2018, dit jaar worden de planten getopt.

Re: Robert 2018, dit jaar worden de planten getopt.

Berichtdoor carlo » do feb 22, 2018 11:31 am

Ik was laatst bij een paprikakweker en zag dat men daar ook wel topte/snoeide maar dan meer om met 2 of 3 hoofdtakken verder te gaan. Of ze verderop in de groei dat nog weer herhalen kon ik natuurlijk nog niet zien. De warmte van constant 20/25 graden viel wel op en per dag zag je de planten gewoon groeien. Dat is ook nog zoiets wat bij ons speelt want die temperaturen halen wij maar in een bepaald gedeelte van heel ons kweekseizoen. Je zou dus kunnen stellen dat onze planten regelmatig geremd of stil staan in de groei. Wat mijn eigen kweken in de afgelopen jaren betreft kan ik in ieder geval zeggen dat ik nog nooit dergelijke planten van 3 meter hoog met 8 KG vruchten eraan in mijn kas heb gehad. Hooguit 1 meter hoog met wat vruchten erin. Het betrof een biologische kweker dus behalve champignonmest gebeurt daar ook niet zo veel. Maar goed die hebben het grote voordeel dat ze met de kunstmatige warmte en verlichting een heel jaar lang hoogzomer in hun kas kunnen creëren.
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 215 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » do feb 22, 2018 1:20 pm

carlo schreef:Ik was laatst bij een paprikakweker en zag dat men daar ook wel topte/snoeide maar dan meer om met 2 of 3 hoofdtakken verder te gaan. Of ze verderop in de groei dat nog weer herhalen kon ik natuurlijk nog niet zien. De warmte van constant 20/25 graden viel wel op en per dag zag je de planten gewoon groeien. Dat is ook nog zoiets wat bij ons speelt want die temperaturen halen wij maar in een bepaald gedeelte van heel ons kweekseizoen. Je zou dus kunnen stellen dat onze planten regelmatig geremd of stil staan in de groei. Wat mijn eigen kweken in de afgelopen jaren betreft kan ik in ieder geval zeggen dat ik nog nooit dergelijke planten van 3 meter hoog met 8 KG vruchten eraan in mijn kas heb gehad. Hooguit 1 meter hoog met wat vruchten erin. Het betrof een biologische kweker dus behalve champignonmest gebeurt daar ook niet zo veel. Maar goed die hebben het grote voordeel dat ze met de kunstmatige warmte en verlichting een heel jaar lang hoogzomer in hun kas kunnen creëren.

ja, zulke kweekomstandigheden, dat is een heel ander verhaal. En vergeet niet de warmte snachts, het kunstlicht, de continue luchtkwaliteit qua vochtigheid en CO² gehalte.
In mijn tunnel kas word het in een groot deel van het seizoen dagelijks wel 30 graden (behalve afgelopen zomer, toen het even 15 graden was), maar snachts is het gewoon weer koud, en ontzettend vochtig. Dat zet elk etmaal weer even de rem op de planten. Maar goed, dat hoort bij ons soort kweken denk ik maar.

Wat betreft toppen/terugsnoeien: ik zou het wel interessant vinden een keer een vergelijkend onderzoek te doen, met verschillende vormen van snoeien onder gelijke omstandigheden.
Ik heb zelf het idee dat snoeien of toppen alleen zinvol is als de groeiomstandigheden van een plant niet optimaal zijn (wat al gauw zo is)
Als een plant alle ruimte,voeding, licht, warmte en tijd heeft ontwikkeld hij zichzelf zo dat de productie optimaal is (de wilde vorm). Maar staat hij bijvoorbeeld in een pot, of is de groeiomgeving niet perfect of kunstmatig dan kunnen aanpassingen in groeiwijze leiden tot een beter resultaat.

De planten die in mijn tuin in de volle grond staan snoei ik nooit, en ze hangen steeds van boven tot onder vol pods, die allemaal volgroeid zijn. Er is altijd wel veel overtollig blad, maar daar is geen beginnen aan om die weg te halen. Ik heb komend jaar waarschijnlijk weer 500-800 planten staan, ik ben al blij als ze allemaal een plekje hebben.
Cats&Chilli's

Has thanked: 3 times
Been thanked: 89 times

Berichtdoor Sol » do feb 22, 2018 9:25 pm

Even off topic;
Cats&Chilli's schreef:Ik heb komend jaar waarschijnlijk weer 500-800 planten staan, ik ben al blij als ze allemaal een plekje hebben.

Wow dan kan je een hoop soorten proberen, erg leuk. Je zal wel een mega oogst hebben, maar wat doe je daarna met zo'n vrachtlading aan pepers?
Sol

Has thanked: 46 times
Been thanked: 225 times

Berichtdoor donaldk » vr feb 23, 2018 11:56 am

Op de website van de parikakweker verderop stond dat ze geen kunstlicht gebruiken, Gijs heeft er bij die fabriek van 20 ha glas in Noord-Holland nog naar gevraagd, nee ook niet dat gaf slappe plantjes. Maar ze hebben wel 360 instraling. Planten groeien hele winter door tot productie maart/april begint.

Ik zie voor Cats&chili's een klassieke en veel in ruimtelijker Amerika toegepaste oplossing voor warmte en Co2 een rocketstove;-). Als je een batch massa variant gebruikt kun je overdag/'savond stoken en straalt ie de hele nacht na. Dan kun je met een gerust hart naar bed.
donaldk

Has thanked: 60 times
Been thanked: 604 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » vr feb 23, 2018 4:01 pm

donaldk schreef:Op de website van de parikakweker verderop stond dat ze geen kunstlicht gebruiken, Gijs heeft er bij die fabriek van 20 ha glas in Noord-Holland nog naar gevraagd, nee ook niet dat gaf slappe plantjes. Maar ze hebben wel 360 instraling. Planten groeien hele winter door tot productie maart/april begint.

Ik zie voor Cats&chili's een klassieke en veel in ruimtelijker Amerika toegepaste oplossing voor warmte en Co2 een rocketstove;-). Als je een batch massa variant gebruikt kun je overdag/'savond stoken en straalt ie de hele nacht na. Dan kun je met een gerust hart naar bed.

aha interessant, een rocketstove. Ik zie t nog niet zo gauw gebeuren hier in huis.
Mijn vader had vroeger twee petroleum gestookte blazers voor in de kas, dat waren echt joekels.
Nee, ik probeer een beetje zuinig te doen met energie, de rekening is al hoog genoeg. Een elektrische deken onder mn zaailingen is hoe ver ik ga, maar daar blijft het bij.
Cats&Chilli's

Has thanked: 3 times
Been thanked: 89 times

Berichtdoor Markos » vr feb 23, 2018 4:13 pm

Robert, maak jij je eigen voeding?
Markos

Has thanked: 27 times
Been thanked: 127 times

Berichtdoor Robert » vr feb 23, 2018 10:42 pm

Markos schreef:Robert, maak jij je eigen voeding?

Ja.
Robert
Moderator

Has thanked: 264 times
Been thanked: 1280 times

Berichtdoor donaldk » za feb 24, 2018 12:47 pm

Cats&Chilli's schreef:
donaldk schreef:Op de website van de parikakweker verderop stond dat ze geen kunstlicht gebruiken, Gijs heeft er bij die fabriek van 20 ha glas in Noord-Holland nog naar gevraagd, nee ook niet dat gaf slappe plantjes. Maar ze hebben wel 360 instraling. Planten groeien hele winter door tot productie maart/april begint.

aha interessant, een rocketstove. Ik zie t nog niet zo gauw gebeuren hier in huis.
Mijn vader had vroeger twee petroleum gestookte blazers voor in de kas, dat waren echt joekels.
Nee, ik probeer een beetje zuinig te doen met energie, de rekening is al hoog genoeg. Een elektrische deken onder mn zaailingen is hoe ver ik ga, maar daar blijft het bij.

Niet in huis, maar in je kas. Diesel zie je tegenwoordig nog wel, zijn wat grotere bouwkacheltjes. Ik ken meer die echte dikke kanonnen op gas en 380V die hingen op een rijtje in kassen, zoiets, maar dan wel andere uitvoering en groen;-). Iemand op het forum had wel een Qlima gekocht om haar nieuwe kasje te verwarmen.

Afbeelding

Oops! dit is Robert's topic en niet de jouwe, dus zal niet verder off-topic gaan.
donaldk

Has thanked: 60 times
Been thanked: 604 times

Berichtdoor Robert » zo maart 04, 2018 11:32 pm

1 maart heb ik mijn eerste zaaironde van dit seizoen gedaan, zijn de volgende soorten geworden:

Thunder Mountain Longhorn
Carolina Reaper Chocolate
Kung Pau
Mirasol
Rocoto Turbo Pube
Criolla Sella
Kerinting

Paprika's:

golden marconi
kapia
violet mist
goliath
aconcagua
rode puntpaprika
oranje puntpaprika
gele puntpaprika

En vandaag was er een heuse weersomslag, gisteren nog volop winter met enkele graden onder nul en een snijdende oostenwind, vandaag volop genieten bij +10 graden in de lentezon, daar worden we echt vrolijk van. Dus ook de eerste actie weer in de tuin, de zaaizakken ontdoen van de kokosgrond en plantresten van vorig seizoen:

Afbeelding

Deze zaaizakken worden nu dus voor het 3e jaar gebruikt, schoonmaken gaat sneller dan nieuwe maken ;)

En het mooie weer komt precies op tijd, heb de zakken deze winter weer in de tuin laten overwinteren, vorst is er mooi overheen geweest en ik wil de kokosgrond ook weer hergebruiken. Op dit moment waren het nog steeds bevroren blokken, net voldoende ontdooit om de zakken er vanaf te krijgen. En die ga ik over een aantal dagen toch echt weer nodig hebben voor de dan hopelijk opgekomen zaailingen...
Robert
Moderator

Berichtdoor Robert » zo maart 11, 2018 11:46 am

10 dagen na het zaaien, de natuur heeft wederom zijn wonderbaarlijke taak volbracht, van zaden naar kleine plantjes:

Afbeelding

En gisteren een deel verspeend:

Afbeelding

Over een aantal maanden zijn het, als het allemaal weer naar wens verloopt, metershoge planten met de eerste oogstbare vruchten, nog even wachten daarop :roll:
Robert
Moderator

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018