Beter Laat dan Niet

Re: Beter Laat dan Niet

Berichtdoor donaldk » vr maart 02, 2018 10:46 am

Die doen het goed. Staan nu nog in het noordraam. Van eigen oogst zaadjes (die plantje van AH moestuintje die vorig jaar gelijk doorschoten) zijn er een paar niet opgekomen, de Action zaadjes zijn allemaal opgekomen, alle 18. Laatste keer dat ik sla zaad van Action probeerde is er nul opgekomen, dus nooit weer had ik gezworen. Maar dat herinnerde ik mij pas weer op weg naar huis. Dus dit keer geen teleurstelling. Ik zal eens kijken of ze naar zonnige plek moesten bij 2" en dan later verspenen, of dat het verspenen en dan zonnige plaats was, volgens verpakking.

Jawel tuurlijk maakt die zaad, maar het meeste wat je ziet is Rama Tulsi of Tulsi. En welke markt... Die handelaren voor landbouwhoeveelheden hebben ze misschien wel. Maar die zitten weer niet op eBay. En zijn niet geinteresseerd in kleine orders. Een reageerde wel, Kilo sample

Oops Sol, ik had je eerdere reply niet gezien.Nee Premiumlanka is de eBay shop uit Srilanka waar ik deze heb gekocht. Een ander pakketje uit India is afgelopen week verzonden. Hopelijk komt die ook op de eerste aangegeven datum binnen net als deze enveloppe, dan is dat komende week al.

Ik zie op Googlemaps trouwens drie Hindoeistische Tempels rond de grote weg die op de envelop staat, dus daar moet toch ook de Krishna vereert worden, niet alleen de Vishnu of de priciple consort of Vishnu Shri/Lakshmi, dat zijn dus de twee groene. Daarnaast is er ook nog de Vana Tulsi een houterige/boom/struik variant, maar dat is een Ocimum Gratissimum https://en.wikipedia.org/wiki/Ocimum_gratissimum.

Tulsi leaves are an essential part in the worship of Vishnu and his avatars, including Krishna and Rama, and other male Vaishnava deities such as Hanuman, Balarama, Garuda and many others. Tulsi is a sacred plant for Hindus and is worshipped as the avatar of Lakshmi.[7] It is believed that water mixed with the petals given to the dying raises their departing souls to heaven.[8] Tulsi, which is Sanskrit for "the incomparable one", is most often regarded as a consort of Krishna in the form of Lakshmi.[9][10] According to the Brahma Vaivarta Purana, tulsi is an expression of Sita.[11][full citation needed] There are two types of tulsi worshipped in Hinduism: "Rama tulsi" has light green leaves and is larger in size; "Krishna tulsi" has dark green leaves and is important for the worship of Hanuman.[12] Many Hindus have tulsi plants growing in front of or near their home, often in special pots. Traditionally, tulsi is planted in the centre of the central courtyard of Hindu houses. It is also frequently grown next to Hanuman temples, especially in Varanasi.[13][full citation needed]

Tulsi=matchless or incomparable one, zoals jij aanhaalt. 'Behoort toe aan Vishnu', ofwel 'van Vishnu'. Dan heb je Lakshmi Tulsi ook wel Ram(a) Tulsi . Dat is een verschijningsvorm van Lakshmi.En Lakshmi is dus weer een verschijningsvorm van Vishnu. Krishna is weer de voornaamste avatar van Vishnu en heeft dus ook zijn eigen variant plant waarin hij is vastgelegd.

Ik vereer ze pas wanneer ik de, in een research study gevonden medische/lichamelijke, effecten ervaar. Nou heb je wel een flinke oogst nodig hiertoe, maar ja we gaan het zien. Eerst zien dat het de Krishna variant is.

Er is ook nog Kapoor Tulsi, maar ik weet nu even niet of dat een andere naam voor Rama Tulsi is of weer een andere Tulsi.
Laatst bijgewerkt door donaldk op vr maart 02, 2018 6:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
donaldk

Has thanked: 52 times
Been thanked: 593 times

Berichtdoor donaldk » vr maart 02, 2018 6:23 pm

Eerste bakje is vol:

1 Red Savina (van R, want ik heb twee bronnen dit jaar) Plus eventueel nog oude zaadjes ergens uit eigen oogst
2 Rawit
3 Kerinting
4 Rooster Spur
5 Thunder Mountain Longhorn
6 Cayenne Shakira
7 Kung Poa
8 Siberian House Paprika 3
Jamaican Hot Red 2
9 Paper Lantern
donaldk

Berichtdoor donaldk » vr maart 02, 2018 6:29 pm

Wie heeft er al Moestuintjes gescoord? Ik heb ook iets buiten de aanbieding gekocht om boven de 15,- te komen, want ik zat nog maar oo de 8 euro. Ook nog geluk gehad tijdens het inpakken, iemand in de kassa naast mij hoefde ze niet, dus ik roepen mag ik ze dan? Drie extra. Ik heb nu twee cherry tomaten (maar ja ik heb zelf veel Honingtomaten zaadjes), een komkommer tuintje voor mijn moeder, want ik eet het niet en een Zonnebloempotje. Wortelzaad heb ik nog liggen van kom in de kas een paar jaar geleden. Maar Radijs is mijn moeder gek op. Een paar vrouwen voor mij vroegen naar een zaaibak, die komt niet bij AH dit jaar, dus ik heb ze naar de Action verwezen.
donaldk

Berichtdoor Sol » vr maart 02, 2018 6:45 pm

donaldk schreef:Wie heeft er al Moestuintjes gescoord? Ik heb ook iets buiten de aanbieding gekocht om boven de 15,- te komen, want ik zat nog maar oo de 8 euro. Ook nog geluk gehad tijdens het inpakken, iemand in de kassa naast mij hoefde ze niet, dus ik roepen mag ik ze dan? Drie extra. Ik heb nu twee cherry tomaten (maar ja ik heb zelf veel Honingtomaten zaadjes), een komkommer tuintje voor mijn moeder, want ik eet het niet en een Zonnebloempotje. Wortelzaad heb ik nog liggen van kom in de kas een paar jaar geleden. Maar Radijs is mijn moeder gek op. Een paar vrouwen voor mij vroegen naar een zaaibak, die komt niet bij AH dit jaar, dus ik heb ze naar de Action verwezen.

Tip: bij de Lidl hebben ze momenteel vele moestuinzaden voor 0,19 ct per zakje. Het is niet gratis, maar met het geld wat je op de boodschappen bespaart t.o.v. de AH loont het waarschijnlijk alsnog. ;)
Sol

Has thanked: 44 times
Been thanked: 211 times

Berichtdoor donaldk » vr maart 02, 2018 7:04 pm

Kip is overal duur tegenwoordig. Dus die 7,50 per kilo bij Appie is eigenlijk nog relatief goedkoop. Nu kan ik tot en met de 8ste twee keer kip eten voor 6,50. Ook hoef ik met dit weer niet meer extra de deur uit. Maar kom ik thuis blijkt de Arts ziek, dus kom alstjeblieft op maandag in plaats van woensdag, bij een collega van hem, dus ben ik alsnog sneller dan verwacht weer de deur uit.

Ook hoef ik die twee filetjes van de Hoogvliet niet uit de vriezer te halen en die waren weliswaar 6,65 per kilo in de aanbieding een tijdje terug, maar de filet was ook een beetje stug. Aldi heeft tegenwoordig hier ook kilobakken, maar duurt uren voordat die gaar is en hij blijft stug. Vorige week bij Dirk of Deen was het nog 11,- euro per kilo in de aanbieding! Nu ook bij AH 13,89 -25%, tja bij 14 euro per kilo,kan er wel iets af. In Nederland scharrelen alle vleeskuikens!

De tijd dat je geweldige filet had voor 3,79 of iets meer per kilo bij Ah is nog niet zo lang geleden. Wakker Dier :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: .

Sol, ik weet wel wat ik bij Appie koop, ze hadden zo'n kinder winkelwagentje vol met mooie mandarijntjes liggen, voor de Kids, hey ik heb ook nog een moeder, lol, dus een paar meegenomen en de dure netjes (3,50 per 2x1Kg) laten liggen,want we hadden nog wat mandarijnen en sinaasappelen thuis.

En ik heb er drie 'gratis'.

Lidl is voor mij een ritje van zeker 25 kilometer (vorige keer heb ik flink verkeerd gereden Mijdrecht is een grote warboel). Is er een pagina met overzicht van het aanbod? Ik dacht dat die actie allen vorige week was.
donaldk

Berichtdoor donaldk » do maart 08, 2018 10:46 pm

:( :oops: Het is twee weken later en ik heb mij eindelijk van de bank weten te zetten op de stoel te zetten voor de avond en het tweede bakje, dat al sinds de vorige update klaarstond vol met een tray van 45 gaatjes vol cocosvezel. Omdat ik zoveel soorten heb, kan er van de reeds gezaaide soortjes maar een paar per soort in:-(. Er liggen dus nog een aantal zakjes en dan nog de eigen oogst zaadjes,van Sweet palermo paprika's Grandpa's Home Pepper, Lemon Drop, Thai Sun.

Wat er nu pas in is gegaan is ook nog eens allemaal Chinense.

Dan moet de Krishna Tulsi, krop sla Red Bowl, tomaatjes en nog zo wat, ook nog.
donaldk

Berichtdoor Sol » vr maart 09, 2018 12:40 am

donaldk schreef:Dan moet de Krishna Tulsi, krop sla Red Bowl, tomaatjes en nog zo wat, ook nog.

Over sla gesproken, kijk eens op het zakje zaden van je rucola. In het engels staat er Wild Rocket en in het latijn gewone.
Sol

Has thanked: 44 times
Been thanked: 211 times

Berichtdoor donaldk » vr maart 09, 2018 1:33 pm

Zou kunnen ik heb vorig jaar wel de bijsluiters van de moestuintjes bewaard ergens.

Maar ik heb een een nare verrassing gehad. Ik had vorig jaar een kweekkasje gekocht bij de Action, om er een te hebben liggen mochten de oude de geest geven. Oude kon ik oplappen. Maar de kap en het bakje lagen netjes vrij op het bed van de caravan. Bakje compleet gescheurd en gebarsten!!! Duitse kwaliteit My Ass. 'www.romberg.de made in germany'.

Dus gaan rijden voor de weekaanbieding of toch maar niet? Want zo te zien zijn die Greenland dingen hetzelfde als de Rombergs. Straks even kijken of de kap nog goed is.

Kap heeft ook bij elke schuif een barstje op de hoek:-(.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door donaldk op di apr 24, 2018 9:44 am, in totaal 1 keer bewerkt.
donaldk

Berichtdoor donaldk » zo maart 11, 2018 12:07 pm

Wat zijn jullie ervaringen met de nieuwere Action kasjes?!

Ik heb nu de Elho die ik voor half geld bij een Blokker heb gekocht gebruikt. Helaas erg ronde hoeken, dus zelf met de kleinere potjes kunnen er slechts 45 zaadjes in. Waar ik had gehoopt door gebruik van de Jiffy 126 tray meer zaadjes te kunnen plaatsen, nu moet ik dus nog een oplossing vinden voor de andere zaadjes.

Wel goed nieuws over bakje één dat wel op 1 maart vol zaadjes raakte, de eerste plantjes steken hun kopje op. Alle vijf de Thunder Mountain Longhorn zijn gekiemd.

De rest zit er pas sinds gisteren in dus de 10-de, dus die hebben nog tijd nodig.
donaldk

Berichtdoor donaldk » zo maart 11, 2018 4:01 pm

De Red Savina zaadjes die ik in de eerste ronde heb gezaaid doen nog helemaal niks,ja ik heb een beetje staan wroeten. Zou het eerste rijtje in het kasje soms minder zon en warmte krijgen? De rest is gekiemd, of zelfs al boven de grond.

Okay, ik heb in een druiven bakje 60 van de Sri Lankese Tulsi zaadjes gedaan. Laten we hopen dat het de goede zijn. Aan de ander kant van het bakje heb ik 20 Thai Sun peperzaadjes gepoot.

In druivenbakje twee zitten ook nog diverse soorten, dus wie kan tellen weet dat ik gigantisch veel gezaaid heb. Ik kom uit op 185 Capsicum zaadjes inclusief 14 paprika. :shock: :shock: :shock:
donaldk

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018