kweek 2018

Re: kweek 2018

Berichtdoor Cats&Chilli's » vr jul 06, 2018 10:25 pm

Sol schreef:
Victorus schreef:
Sol schreef:Was het geen neusrot als een gevolg van een gebrek aan Fosfor of Kalium?

Neusrot ontstaat door gebrek aan calcium.

Ja klopt, ik heb het nagelezen. Het schijnt een combinatie van watergebrek en calcium gebrek te zijn. Door watergebrek onttrekt de plant water aan de vruchten, daardoor komt er onderdruk in de cellen van de vrucht komt, die door calciumgebrek te zwak zijn en bezwijken.

dat was afgelopen zomer dus niet het geval. Ik had ze al extra kalk gegeven en het regende 24/7. Het was echt de kou in de nachten, gecombineerd met hoge vochtigheid. Je ziet het meestal in November gebeuren, dat een deel van de pepers slap word.
Cats&Chilli's

Has thanked: 3 times
Been thanked: 89 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » vr jul 06, 2018 10:53 pm

In sommige bedden heb ik de planten op afstand gezet, met een ongebruikt gat ertussen. Dat komt nu wel heel goed uit met watergeven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Cats&Chilli's

Berichtdoor Cats&Chilli's » za aug 04, 2018 12:26 pm

TUSSENSTAND 4 augustus.

Inmiddels is het heel vaak erg heet geweest. Ik geef eens per twee dagen water, en de planten lijken geen tekort te hebben aan water. Toch blijft de plantengroei achter. De droge lucht lijkt hier de boosdoener. In de tunnelkas is het nog veel warmer, maar ook veel vochtiger. Daar groeien de planten explosief. Buiten hebben de planten smal en iets opgerold blad. Ze sluiten de huidmondjes om water te besparen, en daarmee komt het groeiproces tot stilstand. Wat er wel groeit, zijn de vruchten. Veel pepers, maar kleine planten. wel superheet, wat ik tot nu toe heb geproeft.

De paprika's hebben veel last van neusrot. Ook een droogteprobleem las ik. De plant onttrekt water aan de vrucht, bij gebrek aan voldoende stroom uit de wortels. Ik heb wat blad weggeplukt en ben vaker en uitgebreider water gaan geven. Wie weet komen de latere vruchten er beter vanaf.

Binnenkort wat foto's
Cats&Chilli's

Berichtdoor Cats&Chilli's » ma okt 29, 2018 8:02 pm

OOGST 2018

Ik heb niet veel gepost dit jaar. De planten waren ook niet erg mooi, vanwege de droogte weinig groei. Maar gelukkig, in de laatste maanden zijn er toch nog flink wat pepers aaangekomen. Afgelopen weekend heb ik alles geplukt, en wat planten binnengehaald. Het meeste was nog niet rijp of zelfs nog in de groei, maar de vorst komt eraan.
Het is uiteindelijk toch wel meegevallen met de oogst. Meer paprika's en jalapeno's dan vorig jaar. In totaal een stuk of 8 dozen vol pepers.

Maar bijna geen superhots. Daar heb ik nu toch wel spijt van, want de saus die ik heb gemaakt van de oogst van vorig jaar is eigenlijk toch wel erg goed.
Een aantal verrassingen zaten er wel weer tussen. Omdat ik alles door elkaar heb staan komen er steeds meer kruisingen tussen. Al ben ik nooit zeker, het kan ook een van mijn nieuw binnengekomen soorten zijn... maar als ik die op internet opzoek zien ze er toch weer anders uit.

Een deel van de oogst. Een hele tour om alles kwijt te kunnen voordat het verwerkt of verkocht is.
Afbeelding

Dit is een (bewuste) hybride, een soort sierpaprika
Afbeelding

Aji Verde had ik dit jaar voor het eerst. Een erg productieve peper, mooi om te zien
Afbeelding

Devils Lambsheart geloof ik... Hij is wel iets anders dan andere jaren.
Afbeelding

Dit is een hybride Cayenne x Thai Birds Eye Chili. Het lijkt op een lange Cayenne, wordt zwart in de zon, darna rood. Is veel heter dan een Cayenne.
Afbeelding

Dit is mijn supercayenne, een doorselectie van de Cayenne Shakira
Afbeelding

Ik ben niet helemaal zeker wat dit is, Hungarian Black of een donkere Jalapeno. Wordt mooi intens rood bij opbakken.
Afbeelding

Jalapeno's heb ik dit jaar in ongeveer 10 soorten
Afbeelding

Wat dit nou is weet ik niet. Ik dacht eigenlijk een van de soorten uit de ruilactie van afgelopen winter, maar ik kan er niet zo gauw een naam bij vinden. Ze lijken qua vorm wel wat op de Aji Peach die ik vorig jaar veel had, dus het zou ook een kruising kunnen zijn.
Afbeelding
Afbeelding

De TML had ik dit jaar oa voor de wedstrijd. Helaas kwam de langste niet verder dan zo'n 30 cm. De plantjes waren niet veel hoger dan dat. De droogte was hier weer de boosdoener.
Afbeelding

Bij de paprika's hetzelfde probleem. Doorde droogte bleven de planten klein, en de vruchten kregen vreemde vormen. Dit is de Goliath Paprika.
Afbeelding

Geel rood paars groen... en verder ookveel bruine plekken
Afbeelding

Hopelijk gaat dit werken
Afbeelding
Cats&Chilli's

Vorige

Keer terug naar Kweekseizoen 2018