Snx loopt achter de feiten aan.

Re: Snx loopt achter de feiten aan.

Berichtdoor snx » za jul 21, 2018 10:04 pm

Sol schreef:
snx schreef:De pubescens Gondol zet ik altijd planten van buiten, die lijken het daar goed te doen.

Krijg je de Gondol's op tijd rijp buiten?

Definieer "op tijd".. :) Ik heb even in eerdere seizoen topics gekeken voor de zekerheid, en je moet echt de laatste posts opzoeken om rijpe Gondols te zien. Het lukt wel, maar duurt erg lang: september, oktober. En ik ben er bang voor dit jaar te laat te zijn begonnen..

Voorlopig doen ze het in ieder geval erg goed, maar mijn laatste restje A+B is bijna op.. Dus nu nog behelpen met wat Ecostyle mest, en wat bitterzout. In de natuur krijgen ze vast ook niet altijd de optimale mix :)
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 740 times
Been thanked: 707 times

Berichtdoor snx » za jul 28, 2018 11:32 pm

Het is nu 4 maanden geleden dat ik heb gezaaid (28 maart)...
CGN 19243 (c.pubescens)
Bolivian Rainbow
Malawi Birdseye (omdat ik zaden kreeg van een collega)
een flink hete Surinaamse rode peper (idem)
Lemon Drop
Hungarian yellow wax

De yellow wax is verreweg de snelste. Daar hangen in alle planten al pods, sommige enorm. Ook sommige lemon drop plantjes zijn al podjes aan het maken, nog niets groots. De Rainbows bloeien er lustig op los, maar nog niet zoveel podvorming. Behalve 1 plant, waar al een hele poos 2 hele grote pods aanhangen, veel groter dan ik gewend ben bij deze peper. Eén verwijderd, rijpen duurt wel heel lang. Toch wel benieuwd wat die laatste grote gaat doen, dus ik heb die maar laten zitten. Zie foto...

20180728_bolrain_pod_4cm.jpg

De CGN 19243 Gondol staat te bloeien. Niet echt vroeg.. Hetzelfde geldt voor de rode Surinaamse. Flink wat bloemen in de snelste plant, nog geen pods. En de Birds Eye is echt de langzaamste van dit stel, zo lijkt het. Pas nu wat knopjes in de plant, heb nog geen bloem gezien.

Les geleerd. Eerder zaaien! :) En pogingen tot overwinteren doen... de overwinterde lemon drop en rainbow maken heel veel pods aan. Al een stuk of 20 lemon drops kunnen oogsten van die plant, en de volgende 10 à 15 zijn alweer aan het afrijpen.
snx

Berichtdoor snx » za aug 04, 2018 11:23 pm

Ik meende dat de Yellow Wax toch een wat duidelijker gele kleur kreeg bij afrijping, maar blijkbaar gaat hij uiteindelijk toch naar rood. Dit is de eerste producerende plant van dit type dit jaar, misschien moet ik toch maar wat eerder oogsten bij dezen.
20180804_nietmeerYellowWax_c800.jpg

Dit is de lemondrop overwinteraar. Al 45 pods afgehaald, er zitten alweer minstens 10 rijpen en en nog tientallen onrijpe.
20180804_lemondrop_c800.jpg

En dit is typisch de sneaky Gondol. Flikt dit elk jaar.. Staat al een poosje mooi bloemen te maken, en opeens ontdek je dan, verscholen ergens achter wat bladeren, de eerste pods.
20180804_sneakyGondol_c800.jpg
snx

Berichtdoor snx » wo aug 08, 2018 1:11 pm

Lekker optimistisch! Het idee is dat deze planten in de winter misschien wat vruchtjes kunnen geven. Grandpa's Home Pepper wordt vaak genoemd als favoriet voor de winter/binnenteelt, dus dat is mijn eerste keuze. Vond 2 zakjes met zaden, GHP1 zijn vrij witte zaden (en daar had ik maar een paar van), GHP2 meer geel van kleur. Van Tabasco heb ik maar een tiental zaden, maar eigenlijk wil ik daar volgend jaar een raised bed met heel veel planten voor opzetten.. dus maar een gokje wagen om te zien of ik een paar zaden kan vermeerderen voor die tijd. En wat Caloro erbij gegooid omdat het volgens mij een lekker vroege peper is die ik dit jaar nog niet heb gezet.
20180808_aug_zaai_c800.jpg

Kruisen had ik nog nooit geprobeerd, en eigenlijk wil ik ooit proberen de lemon drop en bishop's hat te kruisen, voor gele hoedjes. Niet de eerste met dat idee, maar leek me gewoon leuk om eens te proberen. Dus nu, om te oefenen, een poging tot Hungarian Yellow Wax x Lemon Drop, gepoogd Fatalii's methode te gebruiken.
20180808_LDxHYW_c800.jpg
snx

Berichtdoor Sol » wo aug 08, 2018 5:07 pm

snx schreef:Van Tabasco heb ik maar een tiental zaden, maar eigenlijk wil ik daar volgend jaar een raised bed met heel veel planten voor opzetten.. dus maar een gokje wagen om te zien of ik een paar zaden kan vermeerderen voor die tijd.

Geef even een gil in de PTPt, ik heb een tabasco staan in een raised bed, dan bewaar ik wat meer zaden.
Trouwens hij hangt bomvol met pepers. Ik loop nu naar buiten om te tellen. Ik heb 52 pepers aan een plant hangen! en het zijn geen lullige kleine pepertjes. Zeer productief.

Aangezien jij grootse plannen hebt. Heb je dan misschien ook ideeën wat ik er mee kan doen?

Trouwens als GHP gelijk is aan de SHP (Siberian House Paprika), dan heb ik meerdere varianten gezien. Die met pepertjes in de vorm van hoedjes, die omhoog groeien en die met kleine pompoenvormige vruchtjes. Ik heb de variant met de hoedjes jaren in huis gehad en heb er nog steeds een ruime voorraad poeder van (heerlijke hete paprika smaak), met rijstkorrels erbij om hem droog te houden. :D
Sol

Has thanked: 44 times
Been thanked: 211 times

Berichtdoor snx » wo aug 08, 2018 6:22 pm

Sol schreef:Geef even een gil in de PTPt, ik heb een tabasco staan in een raised bed, dan bewaar ik wat meer zaden.
Trouwens hij hangt bomvol met pepers. Ik loop nu naar buiten om te tellen. Ik heb 52 pepers aan een plant hangen! en het zijn geen lullige kleine pepertjes. Zeer productief.

Een beetje zoals de Lemon Drop dus.. Heb niet zo zitten opletten wat ik precies overhield aan rest-planten, maar ik heb nu zeven (7!) lemon drops staan, en zelfs de late zijn nu als bezetenen pods aan het maken. Al 68 rijpe pods van mijn overwinteraar in 50L bak gehaald en ik denk niet dat ik op de helft ben... Vanavond een ferment opzetten met de eerste oogst.

Sol schreef:Aangezien jij grootse plannen hebt. Heb je dan misschien ook ideeën wat ik er mee kan doen?

Hot sauce! In weggeef-flesjes. Mijn idee is om het tabasco proces te volgen: maandje of 2 fermenteren (niet 5 jaar, ik hoef geen smaak uit eiken whisky vaten te halen), mengen met wat azijn, en een paar dagen op een trilplaat. En van de rest sriracha maken, denk ik.
snx

Berichtdoor snx » wo aug 08, 2018 11:05 pm

Vandaag weer eens een poging gedaan om gefermenteerde hotsauce te maken. Belangrijk doel was om ook een deel van mijn vriezer voorraad op te maken, vandaar ook nog de 24 gram aan "overige" pepers, vooral hele kleintjes. Al met al zo'n 220 gram pepers weggezet. Zoutgehalte is wat aan de hoge kant voor een ferment, maar liever te veel dan te weinig. Het plan was er nog een gele paprika door te doen maar die bleek niet vers meer.

124g verse lemon drops
73g diepvries lemon drops
24g mmj etc
12g knoflook
4g gember
8g zout

20180808_ferment_ld1_800.jpg
snx

Berichtdoor Sol » do aug 09, 2018 2:05 pm

snx schreef:
Sol schreef:Mijn idee is om het tabasco proces te volgen: maandje of 2 fermenteren (niet 5 jaar, ik hoef geen smaak uit eiken whisky vaten te halen), mengen met wat azijn, en een paar dagen op een trilplaat. En van de rest sriracha maken, denk ik.

Leuk filmpje. Maar vandaag bij de Action zag ik het volgende, dat het knutselproces wel even een heel stuk makkelijker maakt, een laptop cooler op USB power:
Afbeelding
Het lijkt wel gemaakt om een trilplaat van te maken en kost maar 2,95. Nu nog twee neodine magneetjes op de vin plakken en z'n roerpil / flubbeltje zien te vinden. In het filmpje zei hij, dat die makkelijk te krijgen waren, maar hij zei niets over waar en voor hoeveel?

Enig idee waar die magneto-draai-pillen te vinden zijn of hoe ze heten.

Ennuh, Lemon drops zijn productief, hè. :lol: :lol: :lol:
Laatst bijgewerkt door Sol op vr aug 10, 2018 7:10 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Sol

Berichtdoor snx » do aug 09, 2018 2:55 pm

Dank je voor de tip. Is die regelbaar?

Ik heb dit onderweg uit China: https://www.ebay.com/itm/253277845537 en https://www.ebay.com/itm/152435505019 . Als het goed is 10mm magneetjes, en een 6x20 mm roerstaaf, geen idee of die maat juist is. Maar als je zoekt op magnetic/magnetisch en stir bar/roerstaaf ofzo zijn ze wel te vinden.
snx

Berichtdoor Sol » do aug 09, 2018 8:28 pm

snx schreef:Dank je voor de tip. Is die regelbaar?

Ik heb dit onderweg uit China: https://www.ebay.com/itm/253277845537 en https://www.ebay.com/itm/152435505019 . Als het goed is 10mm magneetjes, en een 6x20 mm roerstaaf, geen idee of die maat juist is. Maar als je zoekt op magnetic/magnetisch en stir bar/roerstaaf ofzo zijn ze wel te vinden.

Nee, je moet er zelf nog een potmeter tussen zetten (zie bijvoorbeeld deze) Ik weet alleen nog niet welke: Potentiometer 1 k 2 k 5 k 10 k 50 k 100 k 500 k.

Waarom heb je niet voor de olijfvormige roer pillen gekozen? Die lijken mij minder weerstand te hebben.

Heb je deze magneetjes ook gezien (200 st voor een euro)?
Sol

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018