Snx loopt achter de feiten aan.

Re: Snx loopt achter de feiten aan.

Berichtdoor snx » do aug 09, 2018 9:27 pm

Sol schreef: Waarom heb je niet voor de olijfvormige roer pillen gekozen? Die lijken mij minder weerstand te hebben.

Ze moeten juist wèl weerstand hebben om te roeren? Maar het was niet een bewuste keuze, was gewoon wat goedkope componentjes aan het sourcen om mee te spelen, en die met wat geluk binnen zouden kunnen zijn als mijn ferment klaar is. 1 day down, 30 to go :)

Sol schreef: Heb je deze magneetjes ook gezien (200 st voor een euro)?

Ja, maar die zijn wel èrg klein.. 2 mm.
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 752 times
Been thanked: 718 times

Berichtdoor Sol » vr aug 10, 2018 7:06 am

snx schreef:En wat Caloro erbij gegooid omdat het volgens mij een lekker vroege peper is die ik dit jaar nog niet heb gezet.
20180808_aug_zaai_c800.jpg

Ik zag op de foto nogal grove potgrond. Laat me raden, van de Aldi?
Sol

Has thanked: 45 times
Been thanked: 216 times

Berichtdoor Sol » vr aug 10, 2018 7:07 am

snx schreef:Ja, maar die zijn wel èrg klein.. 2 mm.

Klopt, dat had ik even gemist. Wat zou een goede afmeting zijn voor batterijtjes en roerpil?
Sol

Berichtdoor snx » vr aug 10, 2018 8:41 am

Sol schreef:
snx schreef:En wat Caloro erbij gegooid omdat het volgens mij een lekker vroege peper is die ik dit jaar nog niet heb gezet.

Gamma. Ik kan het niet aanraden qua kwaliteit, qua prijs wel. Zaaien doe ik eigenlijk altijd in whatever grond ik maar heb liggen. Als het zaadje maar popt en de worteltjes iets hebben om zich in vast te grijpen.

Sol schreef:
snx schreef:Ja, maar die zijn wel èrg klein.. 2 mm.

Klopt, dat had ik even gemist. Wat zou een goede afmeting zijn voor batterijtjes en roerpil?

Voor de magneetjes iets van 5 a 10 millimeter doorsnede, denk ik. 't Is voor mij ook de eerste bouw hè? ;) Voor de roerstaaf moet je opletten dat hij niet te groot is, anders slingert hij zichzelf uit het draaiende magnetische veld. Ik meen dat diezelfde vent waar ik al een video van toonde dat probleem had toen hij tabasco saus van piri piri pepers ging maken. Ik heb 6x20 mm besteld.
snx

Berichtdoor snx » vr aug 10, 2018 3:04 pm

donaldk schreef:Verder zien de planten er mooi uit en die Yellow Wax ook. Hij is te kort anders kon hij toch gewoon meedingen?

Sorry Donald, ik had je vraag gemist. Het is sowieso buiten mededinging omdat ik me niet ingeschreven had voor de wedstrijd. Maar het blijft de grootste peper die ik dit seizoen heb weten te maken, en hij begint rood te worden. Hier komen mijn 2018 Yellow Wax zaden uit :)

Even geleden plaatste ik deze foto van wat ik dacht een Bolivian Rainbow te zijn:
Afbeelding

en deze foto van nogal verdachte vruchten, maar goed, de eerste vrucht van een plant is wel vaker raar:
Afbeelding

Maar nu lijkt het er toch echt op dat het een kruising moet zijn geweest. Meer vruchten met die rare stompe vorm, misschien iets van jalapeño erdoor?
20180810_nietbol_c800.jpg

20180810_nietbol1_c800.jpg

Produktief is hij in ieder geval wel :)
20180810_nietbol2_c800.jpg
snx

Berichtdoor donaldk » vr aug 10, 2018 4:09 pm

snx schreef:
donaldk schreef:Verder zien de planten er mooi uit en die Yellow Wax ook. Hij is te kort anders kon hij toch gewoon meedingen?

Sorry Donald, ik had je vraag gemist. Het is sowieso buiten mededinging omdat ik me niet ingeschreven had voor de wedstrijd. Maar het blijft de grootste peper die ik dit seizoen heb weten te maken, en hij begint rood te worden. Hier komen mijn 2018 Yellow Wax zaden uit :)

Even geleden plaatste ik deze foto van wat ik dacht een Bolivian Rainbow te zijn:
Afbeelding

en deze foto van nogal verdachte vruchten, maar goed, de eerste vrucht van een plant is wel vaker raar:
Afbeelding

Maar nu lijkt het er toch echt op dat het een kruising moet zijn geweest. Meer vruchten met die rare stompe vorm, misschien iets van jalapeño erdoor?
20180810_nietbol_c800.jpg

20180810_nietbol1_c800.jpg

Produktief is hij in ieder geval wel :)
20180810_nietbol2_c800.jpg

Huh dit jaar hoefde je niet in te schrijven, zover ik weet. Je hebt namelijk zelf de keuze van zaden, methode en start datum.
donaldk

Has thanked: 54 times
Been thanked: 600 times

Berichtdoor snx » za aug 11, 2018 9:21 am

donaldk schreef:
snx schreef:

Sorry Donald, ik had je vraag gemist. Het is sowieso buiten mededinging omdat ik me niet ingeschreven had voor de wedstrijd.

Huh dit jaar hoefde je niet in te schrijven, zover ik weet. Je hebt namelijk zelf de keuze van zaden, methode en start datum.

Misschien moet je dan toch nog maar even de spelregels doorlezen, Donald. Staat ook iets in over de afgesproken meet-methode. Het zou toch vervelend zijn als iemand geen prijs wint omdat hij of zij verkeerd meet... :) Mijn Yellow Wax is nu 16cm aan de plant, mèt calyx.
snx

Berichtdoor Sol » zo aug 12, 2018 12:41 pm

Stop de pers, gooi je Tabsco nog niet weg.
Ik heb net de eerste 4 rijpe Tabasco pepers geoogst en ik snap nu waarom ze zo geliefd zijn om saus van te maken.
Uit vier pepers kwamen in totaal maar 3 zaden! Je beste optie is denk ik om je overwinteraar een aantal maal te stekken. Wellicht een Bonchi van maken.
Ook snap ik waarom er zoveel zout en azijn door de saus moet.
Het is een milde, dunwandige peper met een grassige smaak. Niet bijzonder lekker, wel het frutescens smaakje.

snx schreef:
Sol schreef:Geef even een gil in de PTPt, ik heb een tabasco staan in een raised bed, dan bewaar ik wat meer zaden.
Trouwens hij hangt bomvol met pepers. Ik loop nu naar buiten om te tellen. Ik heb 52 pepers aan een plant hangen! en het zijn geen lullige kleine pepertjes. Zeer productief.

Een beetje zoals de Lemon Drop dus.. Heb niet zo zitten opletten wat ik precies overhield aan rest-planten, maar ik heb nu zeven (7!) lemon drops staan, en zelfs de late zijn nu als bezetenen pods aan het maken. Al 68 rijpe pods van mijn overwinteraar in 50L bak gehaald en ik denk niet dat ik op de helft ben... Vanavond een ferment opzetten met de eerste oogst.
Sol

Berichtdoor Sol » zo aug 12, 2018 10:25 pm

snx schreef:
Sol schreef:

Gamma. Ik kan het niet aanraden qua kwaliteit, qua prijs wel. Zaaien doe ik eigenlijk altijd in whatever grond ik maar heb liggen. Als het zaadje maar popt en de worteltjes iets hebben om zich in vast te grijpen.

Ik had voorheen goede ervaringen met de potgrond van de Aldi, maar die heeft dit jaar dezelfde grove consistentie als ik op jouw foto's zag.
Niet fijn voor kiemplantjes. Gelukkig had ik er maar gelijk 5 zakken van gekocht, want voorgaande jaren was hij toch goed. :(
Sol

Berichtdoor donaldk » ma aug 13, 2018 11:42 am

Oh. Voorheen was het BVB potgrond, in private label zak, bij de Aldi. Twee/drie jaar terug hadden ze heel vroeg in het seizoen zelfs BVB zakken in plaats van eigen merk zak liggen. Daarna snel weer eigen merk, maar nu met houtvezels, zelfde spul als ForFlora (Veenbaas, dochter van BVB). Heel licht en luchtig, maar dus ook inklinkend en totaal ongeschikt voor het in potjes zetten van aardbei uitlopers, totaal geen vastzetvermogen. Dus sinds de overgang bij de Aldi heb ik die niet meer gekocht. ForFlora heb ik in de C1000 en begin van de Jumbo tijd gebruikt, vanwege de jaarlijkse aanbieding. Spul was extreem fijn en los, maar klonk dus gigantisch in.

Dat grove spul lijkt inderdaad veel op de Fleurella die ik hier heb.

Klassman+Deilmann's Fleurella bij InterGamma met de 1+1 is nog de best betaalbare oplossing tegenwoordig en dan goede score in Consumenten Bond proef erbij. Voorheen was Fleurella heel licht (12 kilo waar de rest 14 kilo was), nu is het zwaar en bonkig met houtvezels en stukjes, dus veel werk om fijn te wrijven. Maar vorig jaar geen slechte resultaten mee gehad vorig jaar, dus dit jaar weer gekocht.

Er waren dit jaar erg weinig aanbiedingen met BVB in de diverse supermarkten. afgelopen jaren veelvuldig ingekocht. Bij Dirk was het zelfs een keertje 1,50 voor twee keer 20L,in plaats van de normale aanbieding van 1,- euro per mini zakje van 20L. Dus goed aan gedaan om de laatste mogelijkheid te benutten. Opletten Karwei is maart, Gamma is april, ten minste afgelopen twee jaar. 3,69 is duur, maar met 1+1 nog te doen.
donaldk

Has thanked: 54 times
Been thanked: 600 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018