Snx loopt achter de feiten aan.

Re: Snx loopt achter de feiten aan.

Berichtdoor snx » ma aug 13, 2018 9:01 pm

Vanavond ongeveer 400 a 450 gram yellow wax pepers in ringetjes ingemaakt. Half/half natuurazijn/water (totaal ongeveer 0,5 liter), wat piment korrels en wat mosterdzaad, 8 gr zout en 16 gr suiker. Het zit al in de pot en staat af te koelen, maar ik zie nu dat bij gebruik van "gewone" keukenazijn de verhouding azijn/water wat meer richting de azijn had gemoeten, misschien toch maar wat sneller opmaken dus. Dit was allemaal nèt genoeg om een groentepot van 710 ml te vullen.
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 766 times
Been thanked: 722 times

Berichtdoor snx » vr aug 17, 2018 12:33 pm

Sol schreef:[...]Maar vandaag bij de Action zag ik het volgende, dat het knutselproces wel even een heel stuk makkelijker maakt, een laptop cooler op USB power:
Afbeelding
Het lijkt wel gemaakt om een trilplaat van te maken en kost maar 2,95. Nu nog twee neodine magneetjes op de vin plakken [...]

Ik heb zo'n ding opgehaald, vooral omdat mijn ouwe laptop wel wat koeling kan gebruiken. Ik weet niet hoe geschikt dit is om een zware pot met saus op te plaatsen, boven de ventilator. Er ligt een heel dun rooster over de bovenkant en die buigt vrij makkelijk in. Dus dan zou je alweer met versteviging moeten gaan werken, misschien moet je dan de magneetjes omhoog brengen om ze effectief te laten zijn, en voor je het weet heb je net zoveel werk als met een houten kistje en een ouderwetse koeler.
snx

Berichtdoor Sol » vr aug 17, 2018 11:15 pm

snx schreef:
Sol schreef:[...]Maar vandaag bij de Action zag ik het volgende, dat het knutselproces wel even een heel stuk makkelijker maakt, een laptop cooler op USB power:
Afbeelding
Het lijkt wel gemaakt om een trilplaat van te maken en kost maar 2,95. Nu nog twee neodine magneetjes op de vin plakken [...]

Ik heb zo'n ding opgehaald, vooral omdat mijn ouwe laptop wel wat koeling kan gebruiken. Ik weet niet hoe geschikt dit is om een zware pot met saus op te plaatsen, boven de ventilator. Er ligt een heel dun rooster over de bovenkant en die buigt vrij makkelijk in. Dus dan zou je alweer met versteviging moeten gaan werken, misschien moet je dan de magneetjes omhoog brengen om ze effectief te laten zijn, en voor je het weet heb je net zoveel werk als met een houten kistje en een ouderwetse koeler.

De man in de video werkt met plankjes en de magneetjes lijken redelijk ver van de pot verwijderd.
Er zitten 4 verticale steunpunten onder het rooster rond de ventilator, daar zou je versteviging op kunnen leggen.
Sol

Has thanked: 46 times
Been thanked: 225 times

Berichtdoor snx » zo aug 19, 2018 3:29 pm

Sol schreef:De man in de video werkt met plankjes en de magneetjes lijken redelijk ver van de pot verwijderd.
Er zitten 4 verticale steunpunten onder het rooster rond de ventilator, daar zou je versteviging op kunnen leggen.

Klopt, maar uiteindelijk moet hij wel 2 of 3 magneten op elkaar plakken om een effectief roterend roerstaafje te hebben.

Jan schreef:Rocoto's zijn liefhebbers van een wat koeler klimaat. Zeg maar hoog in de Andes.
Ik zie ze altijd een groeispurt en vruchtzetting doen in het eind van het seizoen .[...]

Deze quote van Jan uit Abio's 2018 topic deed me opeens beseffen dat ik bepaald niet optimaal bezig ben geweest met mijn Gondols dit jaar.. juist in de heetste zomer in tijden had ik ze in de volle zon staan. En dat terwijl ik uit eerdere jaren eigenlijk best wist dat ze liever wat indirect zonlicht hebben, toen had ik ze tegen een muur op het noorden aan staan. En ik me maar afvragen waarom hij zoveel flowerdrop en weinig vrucht heeft... dombo! Thanks Jan.

20180819_SuriRed_c800.jpg

EINDELIJK de eerste pod in de mysterieuze Surinaamse chinense. Rijp in oktober? :)
EDIT een paar dagen later: bah. aangevreten door het een of ander. Zucht.

20180819_groteHYW_c800.jpg

De 16cm Yellow Wax is bijna helemaal rijp. Het kleintje erachter geeft mooi aan hoe rood hij nog moet worden.

20180819_lemondrop_800.jpg

Eén van mijn zeven Lemon Drop planten. Het is geen enorme, en toch hangen er ook hier al zo'n 20 flinke pods aan.

20180819_lemondropXXL_c800.jpg

En big mama blijft maar door produceren. Weer een bloeispurt. 's kijken of we nog wat van die 50 liter potten kunnen opsnorren :)
snx

Berichtdoor snx » vr sep 14, 2018 10:02 pm

Eind juni de eerste rijpe Lemon Drop aan de overwinteraar... en nu, half september, de eerste afrijpende aan één van mijn dit jaar (28 maart) gezaaide Lemon Drops. Toegegeven, ik hàd ze wat beter kunnen voeden, dus een deel van de vertraging zal wel aan mij liggen, maar toch.. 2 1/2 maand verschil. Het mooie is wel dat er nog een flinke oogst aan zit te komen, van 6 planten :)
20180914_LemonDrop_1e_rijp800.jpg

Die rode Surinaamse chinense begint nu pas ook echt veel vruchten te maken. Zou mooi zijn als daar nog wat af kwam.
20180914_suri_c800.jpg

En die rare Bolivian Rainbow kruising maakt veel pepers. Ik laat ze maar afrijpen, toch nog wat "gewone" rode pepers dit jaar. :)
20180914_BRkruis2_c800.jpg

20180914_BRkruis_c800.jpg
snx

Berichtdoor snx » za okt 20, 2018 12:25 pm

Net weer zo'n 250 gram aan lemondrops van diverse planten gehaald. Verreweg de grootste producent was de overwinteraar Big Mama, die in een 50l pot haar kunstjes mocht vertonen. De daarna best producerende stonden gedrieën in ook een vrij grote bak, eigenlijk de hele volwassen periode buiten in de zon. Deze planten leverden de gróótste vruchten. De planten die vooral in de kas hebben gestaan leveren eigenlijk het minste, en het laatst. Misschien omdat de folie-kas toch wat veel zon tegenhoudt? Maar bottom line is: de lemon drop produceert véél! Prachtige beginners-peper.
20181020_1plantLD_c800.jpg

Dit komt van één plant (buitengroeier, 10L pot) 26 pepers in totaal 127 gram. En nog zo'n 30 flinke die op afrijpen wachten... w00t.
20181020_malawi_BE_oogst_800.jpg

Zwaar deprimerende Malawi Birds Eye oogst.. nul (0) gram. :/ Deze mag ook echt wel vroeg gezaaid, en misschien vroeg toppen voor flink bossige groei. De plant zit propvol knopjes en bloemetjes maar dat zal veel te laat zijn.
20181020_hyw_GHP_c800.jpg

Voor de winter... van mijn caloro en tabasco is niets opgekomen. Wel een paar Grandpa's Home Peppers, en daar ging het me eigenlijk om. De drie grootsten op deze foto zijn GHP, de kleinsten zijn wat later gezaaide Hungarian Yellow Wax. Die laatste er nog bij gedaan omdat hij zo snel aan oogstbare vruchten levert. Er moet en er zal wat groeien bij Kerst! :)
20181020_twistedGHP_800.jpg

Poging nummer zoveel om met wat zaailingen tot een gefuseerde gedraaide stam te komen. Voor de leuk, misschien eens bonchi.
snx

Berichtdoor snx » di nov 06, 2018 9:51 pm

Een poosje geleden heb ik wat lemon drops te fermenteren gezet. Uiteindelijk het spul gepureerd, gezeefd, en wat aangedikt met een beetje maizena. Leverde een aantal kleine potjes op met de lekkerste hot sauce die ik ooit heb gemaakt. Moeilijk om de smaak te beschrijven: lekkere gloed, een beetje zuur, maar toch ook weer niet... Zonde dat het zo snel opgaat! Zeker voor herhaling vatbaar, dus:

20181106_LD_ferment_pods.jpg

20181106_LD_ferment_parts.jpg

20181106_LD_ferment_pot.jpg

Een flinke halve kilo aan lemon drops.. en nu maar wachten.

De planten staan nog buiten, en langzaam maar zeker lijkt er nog steeds sprake te zijn van rijping. Zó veel groene lemon drops nog... De mysterieuze Surinaamse Chinense begint eindelijk een rode peper af te leveren, en ook in de pubescens begint eindelijk wat roods te tonen.

Heeft er al eens iemand groene pepers laten fermenteren? De moeite waard?
snx

Berichtdoor Robert » di nov 06, 2018 10:00 pm

Tijd om de lemon drop plant onderaan af te knippen, alle blad er af te halen en binnen in een vaas met water te zetten, eventueel knip je hem kleiner in meerdere takken. De meeste, zo niet alle pepers zullen binnen bij de hogere temperaturen zeer snel rijp worden. Buiten is het daar nu te koud voor.
En staat ook nog eens heel leuk zo'n vaas met takken met pepers!
Robert
Moderator

Has thanked: 264 times
Been thanked: 1280 times

Berichtdoor snx » wo nov 07, 2018 8:47 pm

Robert schreef:Tijd om de lemon drop plant onderaan af te knippen, alle blad er af te halen en binnen in een vaas met water te zetten, eventueel knip je hem kleiner in meerdere takken. De meeste, zo niet alle pepers zullen binnen bij de hogere temperaturen zeer snel rijp worden. Buiten is het daar nu te koud voor.
En staat ook nog eens heel leuk zo'n vaas met takken met pepers!

20181107_vaas1.jpg

Zo ongeveer? :) Kon nog net, na het werk, laatste takken werden in het donker verwerkt. Geen dag te vroeg denk ik, ze begonnen zelf al heel veel blad te verliezen opeens.
snx

Berichtdoor Robert » wo nov 07, 2018 8:55 pm

Komt vast helemaal goed, precies zoals ik het ook doe...
We gaan het zien ;)
Robert
Moderator

Has thanked: 264 times
Been thanked: 1280 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018