Beginnende peper kweker

Re: Beginnende peper kweker

Berichtdoor Erny » ma apr 30, 2018 4:59 pm

Wel voorzichtig als je de kap er straks vanaf laat, niet in 1x doen, dan heb je kans dat je plantjes instorten. Dus geleidelijk steeds een uurtje langer oid.

Realiseer je je wel dat die enorme labels wel veel licht wegnemen? ;)
Erny

Has thanked: 201 times
Been thanked: 135 times

Berichtdoor Boerwes » ma apr 30, 2018 5:13 pm

Erny schreef:Wel voorzichtig als je de kap er straks vanaf laat, niet in 1x doen, dan heb je kans dat je plantjes instorten. Dus geleidelijk steeds een uurtje langer oid.

Realiseer je je wel dat die enorme labels wel veel licht wegnemen? ;)

Ow thanks ja ik zal de labels wel weglaten en dan in ipad opschrijven welke welke zijn thanks voor de tip

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Boerwes

Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Berichtdoor goosman » ma apr 30, 2018 7:06 pm

Erny schreef:Wel voorzichtig als je de kap er straks vanaf laat, niet in 1x doen, dan heb je kans dat je plantjes instorten. Dus geleidelijk steeds een uurtje langer oid.

Dit is nieuw voor mij, ben benieuwd of anderen dit ook doen. Ik heb het iig in mijn drie jaar nog nooit gedaan, en heb geen enkele last gehad van instortende planten
goosman

Has thanked: 735 times
Been thanked: 444 times

Berichtdoor Boerwes » ma apr 30, 2018 7:49 pm

goosman schreef:

Dit is nieuw voor mij, ben benieuwd of anderen dit ook doen. Ik heb het iig in mijn drie jaar nog nooit gedaan, en heb geen enkele last gehad van instortende planten

Heyhey dus wat zegt u kap eraf of erop???

Boerwes

Berichtdoor Markos » di mei 01, 2018 11:01 am

Dat ligt denk ik aan de temperatuur en vochtigheid in je kamer en die van in de kweekkas. Mijn kweekkas was veel warmer met een hogere vochtigheid dan mijn kamer. Toen ik mijn kap er te lang af had hebben alle planten een flinke klap gekregen en hebben ze bijna allemaal hun blaadjes verloren op de kleine nieuwe blaadjes na. Dat heeft bij mij dus voor een grote vertraging gezorgd. Maar bij mij staan ze ook in hydro dus dan zal de vochtigheid sowieso hoger liggen lijkt mij. Als je gewoon in aarde doet en de temperatuur/vochtigheid (ik denk vooral vochtigheid, maar dat is gebaseerd op mijn gevoel :) ) is redelijk gelijk aan de omgeving, dan zal je hier niet zo snel last van hebben. Denk ik ;)
Markos

Has thanked: 27 times
Been thanked: 127 times

Berichtdoor Erny » di mei 01, 2018 12:27 pm

Ik denk: plantjes iets groter laten worden, van baby naar peuterpepers, en dan kap eraf. ;)
(Denk dat dat niet zo heel veel uitmaakt eigenlijk, beetje op gevoel doe ik dat ook.)
De plantjes kunnen dan ook al snel verplaatst worden naar eigen potjes.
Dat kan ook nu, het is maar wat je zelf het fijnst vindt. Ik hou niet zo van het gepriegel met tere kiemplantjes dus ik laat ze even wat sterker worden.
Erny

Has thanked: 201 times
Been thanked: 135 times

Berichtdoor snx » di mei 01, 2018 9:55 pm

Als peperplanten eenmaal wat groter zijn geworden zijn ze heel erg vergevingsgezind, ze kunnen dan best veel hebben. Maar als zaailingen zijn ze nog zo teer... zowel het plantje als het minieme wortelsysteempje. Mijn overweging is dan altijd geweest om ze zoveel mogelijk te geven van het klimaat waarin ze geëvolueerd zijn, dus liever lekker vochtige en warme lucht dan misschien wat kouder in een droge huiskamerlucht. Maar net als Ernie zegt, het is ook een beetje een gevoelskwestie. Gaan de blaadjes teveel tegen de kap aanduwen? Moeten misschien de grootsten eruit en de kleintjes nog wat langer?

Kleinere labels tip: plastic roerstaafjes met alleen een nummertje erop, en een lijstje (ook op papier!) welk nummer welke soort is. Als de planten de echt grote potten (10 liter?) in gaan zijn jouw grotere labels weer handiger.
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 755 times
Been thanked: 722 times

Berichtdoor donaldk » wo mei 02, 2018 2:14 pm

Ik heb dit jaar twintig Thai Sun zaailingetjes die in een 'druivenkasje' stonden met Holy Basil zaadjes die niets deden in zeeeeer pril stadium moeten verspenen naar P7, om de niet kiemende ocimum zaadjes te proberen te redden, dit zijn de enige planten die het goed doen.
donaldk

Has thanked: 57 times
Been thanked: 600 times

Berichtdoor Boerwes » di mei 08, 2018 8:41 pm

Goeieavond,
Ik heb weer een kleine update voor jullie met een aantal fotos ik vind super om te zien hoe ze groeien ze staan nog steeds op de vensterbank achter de raam wat na het zuiden ligt alleen 1 vraag sommigen blaadjes zijn wat gekruld hoe dit kan weet ik ni ze staan niet onder licht niks misschien iemand van jullie wat tips heeft.

Gr wesley

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Boerwes

Berichtdoor Jan » wo mei 09, 2018 8:56 pm

Geef ze wat tijd. Het is bizar warm en zonnig op dit moment.
Hooguit lijkt het mij wat vochtig, maar ook daaraan wennen de planten snel. Maak wel een keus, nat of droog, de overstap kost de planten veel energie.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 157 times
Been thanked: 372 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018