Jan 2019

Re: Jan 2019

Berichtdoor Jan » di apr 23, 2019 7:28 pm

Dit is de grootste rioolbuis die ik in de DHZ kon vinden. 125 mm doorsnee dacht ik.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 160 times
Been thanked: 415 times

Berichtdoor Sol » wo apr 24, 2019 10:57 pm

Jan schreef:Afbeelding

Staan daar nu onderin de foto een pot met krulpeterselie en een met een maggiplant?
Sol

Has thanked: 49 times
Been thanked: 231 times

Berichtdoor donaldk » wo apr 24, 2019 11:43 pm

Ziet er wel zo uit. Hier is wat gegraven in de tuin naast de Lavas en er is dit jaar niets van opgekomen. Ik heb eerdere jaren zaad geoogst, maar te laat voor zaai?

Het is zo te zien allemaal PVC, geen ABS. ABS is moeilijker te bewerken, zover ik weet en duurder, dus gewoon standaard spul halen, mocht je zoiets willen bouwen. Kijk ook een in de topics van Robert hij heeft duidelijk getoond hoe hij zijn vlotter en rest van systeem bouwde/aanpaste.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 610 times

Berichtdoor Jan » do apr 25, 2019 5:31 pm

Ja, die maggie, peterselie en nog zo'n pot met munt hebben de hele winter buiten gestaan en ga nu weer mooi uitlopen. Het eerste bosje maggie hangt al weer te drogen, het is heerlijk spul in elke stoofpot.
Ik heb ze (alle drie) overigens niet gezaaid, maar als plantjes op de markt gekocht.

En buizen idd PVC, van ABS heb ik ze nog nooit gezien.
Jan

Berichtdoor Arqeph » vr apr 26, 2019 4:11 pm

donaldk schreef:Ziet er wel zo uit. Hier is wat gegraven in de tuin naast de Lavas en er is dit jaar niets van opgekomen. Ik heb eerdere jaren zaad geoogst, maar te laat voor zaai?

Het is zo te zien allemaal PVC, geen ABS. ABS is moeilijker te bewerken, zover ik weet en duurder, dus gewoon standaard spul halen, mocht je zoiets willen bouwen. Kijk ook een in de topics van Robert hij heeft duidelijk getoond hoe hij zijn vlotter en rest van systeem bouwde/aanpaste.

Bedankt voor de verwijzing.
Had je nog plantjes te pakken kunnen krijgen?

Jan schreef:Ja, die maggie, peterselie en nog zo'n pot met munt hebben de hele winter buiten gestaan en ga nu weer mooi uitlopen. Het eerste bosje maggie hangt al weer te drogen, het is heerlijk spul in elke stoofpot.
Ik heb ze (alle drie) overigens niet gezaaid, maar als plantjes op de markt gekocht.

En buizen idd PVC, van ABS heb ik ze nog nooit gezien.

Daar zeg je wat, maggieplantjes ben ik zelf vergeten dit jaar xD
Vorig jaar waren ze nog in onze tuin!

Bedankt voor de info dat ze pvc zijn.
Ik kwam artikelen tegen welk aangeven pvc nooit te gebruiken om drinkwater door te laten lopen voor consumptie, vooral als ze warm worden kan het schijnbaar stoffen loslaten die niet te veelbelovend zijn.
Denk je dat de planten die stoffen vermijden, dat ze ze niet opnemen?
Arqeph

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Berichtdoor Jan » vr apr 26, 2019 5:20 pm

Arqeph schreef:Ik kwam artikelen tegen welk aangeven pvc nooit te gebruiken om drinkwater door te laten lopen voor consumptie, vooral als ze warm worden kan het schijnbaar stoffen loslaten die niet te veelbelovend zijn.
Denk je dat de planten die stoffen vermijden, dat ze ze niet opnemen?

Ik kan mij er iets bij voorstellen warm PVC en drinkwater is wellicht niet de beste combinatie. Of planten dat soort stoffen opnemen? Dat lijkt mij een mooie studie voor Wageningen, ik heb echt geen idee. Smaakverschil bij de pepers heb ik in elk geval niet gemerkt.
BTW: kweek je in potgrond? Heeft dat spul een schone grondverklaring "geschikt voor eetbare gewassen"? Wordt er door de buren met roundup gespoten?...
Zo zijn er best heel veel al dan niet gezonde uitdagingen voor onze pepertjes.
Jan

Berichtdoor Arqeph » vr apr 26, 2019 8:47 pm

Jan schreef:
BTW: kweek je in potgrond? Heeft dat spul een schone grondverklaring "geschikt voor eetbare gewassen"? Wordt er door de buren met roundup gespoten?...
Zo zijn er best heel veel al dan niet gezonde uitdagingen voor onze pepertjes.

Ha, weer wat geleerd! Wist niet dat er specifiek potgrond voor eetbare gewassen aangeboden wordt, al vind ik die pokon moestuinbakken grond wel super duur, dat zal dan wel zo een "veilige grondsoort" zijn.

Klinkt eigenlijk best wel logisch, vooral door de informatie welk mij voorbij kwam dat veel potgrond van de goedkopere merken namelijk stoffen toevoegen vanuit "organische bronnen", welk zelfs mensenpoep onder zou kunnen vallen (,denk aan luiers bijvoorbeeld).
En de kans op legionella.

Ik ga mijn ogen eens open houden en hou het in de gaten.

Voor zover mijn kennis, wordt er geen roundup gebruikt door enig van de buren, maar ik zal het nog eens laten vallen.

Bedankt voor het scherp stellen, ik was de laatste tijd druk met andere dingen bezig, dan is het goed even herinnerd te worden hieraan :)
Arqeph

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Vorige

Keer terug naar Kwwekseizoen 2019