Am's seizoen

Am's seizoen

Berichtdoor AM_ » di maart 26, 2019 10:23 am

Hoi!

Ik wil dit forum inzetten om mijn eigen kweek bij te houden. Omdat we deze zomer gaan verhuizen, heb ik er voor gekozen slechts een aantal soorten te kweken dit jaar. Volgend jaar hoop ik een klein kasje te bouwen naast onze schuur, dus dan kan er meer gedaan worden.

Ik heb op kweek;

Habanero Chocolat 4x
Habanero Tabago 4x
Ancho Grande 5x
Cayenna Golden 4x
Numex Joe E. Parker 5x

Ik had eigenlijk nog twee soorten willen doen, maar die zijn niet geleverd. Jammer maar helaas. IIk heb ze vandaag 26-03 gezaaid in een klein kweekkasje, deze staat op het zuiden in de vensterbank. Daarvoor hebben ze 12 uur geweekt in warm water. We gaan het zien.
AM_

Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Am's seizoen

Berichtdoor goosman » di maart 26, 2019 1:19 pm

AM_ schreef:Hoi!

Ik wil dit forum inzetten om mijn eigen kweek bij te houden. Omdat we deze zomer gaan verhuizen, heb ik er voor gekozen slechts een aantal soorten te kweken dit jaar. Volgend jaar hoop ik een klein kasje te bouwen naast onze schuur, dus dan kan er meer gedaan worden.

Ik heb op kweek;

Habanero Chocolat 4x
Habanero Tabago 4x
Ancho Grande 5x
Cayenna Golden 4x
Numex Joe E. Parker 5x

Ik had eigenlijk nog twee soorten willen doen, maar die zijn niet geleverd. Jammer maar helaas. IIk heb ze vandaag 26-03 gezaaid in een klein kweekkasje, deze staat op het zuiden in de vensterbank. Daarvoor hebben ze 12 uur geweekt in warm water. We gaan het zien.

Welkom op dit forum!
Je bent wat aan de late kant met zaaien, de meesten hier beginnen zo rond half januari om het optimale uit een kweekseizoen te halen. Heb je iets van een warme matje ofzo? De zaden zullen wat makkelijker kiemen bij een constante graad of 25. Dat voorweken wordt door velen gedaan, maar heeft voor capsicum imho geen tot weinig toegevoegde waarde qua snelheid van kiemen of kiemsucces. Anyway, succes en veel plezier met de kweek !
goosman

Has thanked: 745 times
Been thanked: 460 times

Berichtdoor Victorus » di maart 26, 2019 7:10 pm

Ik begin met zaaien in begin maart. Anderen beginnen eerder. Maar begin maart zaaien bevalt me prima. Ik heb het hele seizoen op de juiste tijd pepers. Vorig jaar waren de zaailingen mislukt en toen heb ik eind maart opnieuw gezaaid. Ook die plantjes zijn prima gelukt.

Echt heel vroeg zaaien kan wel maar is m.i. niet perse nodig.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Berichtdoor Jan » di maart 26, 2019 8:12 pm

Echt heel vroeg zaaien kan wel maar is m.i. niet perse nodig.
Zeker waar!
Je kunt het hele jaar door zaaien en oogsten. Alleen de buitenkweek heeft wel wat temperatuur danwel licht restricties. Genoeg licht en warmte is meer pepers.
Maar ook geldt natuurlijk dat warmte en licht van de energiemaatschappij geld kosten. Zomerkweek is goedkoper.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 160 times
Been thanked: 415 times

Berichtdoor AM_ » di maart 26, 2019 10:12 pm

Voorgaande jaren begon ik meestal in februari, nu later bedacht dat ik er toch zin in heb. Het is een uitprobeer jaar, als één plantje het overleefd heb ik al winst tegenover het niet proberen :) En bedankt voor het welkom!
AM_

Berichtdoor AM_ » do apr 11, 2019 1:37 pm

Éen Habanero Tabago staat fier overeind en ik zie dat er nog eentje ontkiemd. Alle Ancho Grande is omhoog gekomen, drie van de vier Cayenne Golden. Numex Joe E. Parker zie ik twee ontkiemers, doet er langer over dan ik dacht. Habanero Chocolat laat -zoals verwacht- op zich wachten.
AM_

Berichtdoor AM_ » vr apr 19, 2019 7:27 am

AM_ schreef:Éen Habanero Tabago staat fier overeind en ik zie dat er nog eentje ontkiemd. Alle Ancho Grande is omhoog gekomen, drie van de vier Cayenne Golden. Numex Joe E. Parker zie ik twee ontkiemers, doet er langer over dan ik dacht. Habanero Chocolat laat -zoals verwacht- op zich wachten.

Inmiddels zijn de Joe E Parkers aan een inhaalslag begonnen, allemaal staan ze mooi overeind. Ook de Habanero Tabago is vergezeld door een tweede. Ik verwacht de Chocolats niet meer. Er wordt al druk gewerkt aan het eerste paar blaadjes :mrgreen:
AM_

Berichtdoor Arqeph » ma apr 22, 2019 10:14 pm

Super!
Ik zelf heb ook ancho grande staan, doen het goed zo nu.

Die habanero hot chocolats duren erg lang voordat ze uitkomen en van wat ik me herinner, minder dan de helft kwam uit, had ik vorig jaar ondervonden met een probeer setje uit het tuin centrum, en ze groeide super langzaam...

Ik heb dit jaar warmte matje gebruikt, die kon ik voor 15 euro op marktplaats vangen, wel raad ik aan, bamboestokken tussen het matje en de ondergrond, en bamboestokken tussen het matje en het kweekkastje, anders werd het tot wel 34 graden in de grond, ik wou temperatuur bij 28-29 houden.

Succes met je plantjes, en verhuizing!

Trouwens, als je aan die kas gaat beginnen, wel even laten zien wat je gaat bouwen!
Arqeph

Has thanked: 0 time

Berichtdoor AM_ » wo apr 24, 2019 3:09 pm

In mijn eerste peper seizoen was de Ancho een van mijn favorieten. Ik heb er weer zin in :) En als het volgend jaar zo ver is, zal ik een fotoverslagje maken!

Er is warempel toch nog één Habanero Chocolat boven gekomen. De meeste plantjes zijn bezig of hebben net hun tweede paar 'echte' blaadjes. Maar daar was hij opeens.
AM_

Berichtdoor Arqeph » vr apr 26, 2019 4:04 pm

Ha, aanhouder wint!

Die chinense zijn gewoon lastig om te propageren,..
Maar blij voor jou dat die habanero toch nog zich heeft laten zien.

Ik heb een biker Billy jalapeno staan, welk het een beetje moeilijk had, zijn groeitop was helemaal vervormd en groeide super langzaam, toen heb ik die top er maar afgeknipt, na een week begon eindelijk een sucker te groeien in de oksel van een cotyledon, hopen dat het nog goed komt.

Succes met je habanero, en je hebt me nog meer elites gemaakt voor die ancho grande.

Ik begrijp dat de ancho grande breder wordt dan hoog?
Wat is jou ervaring ermee?
Arqeph

Has thanked: 0 time

Keer terug naar Kwwekseizoen 2019