aanleg van een verhoogd teeltbed

Re: aanleg van een verhoogd teeltbed

Berichtdoor Sol » za jun 09, 2018 9:48 pm

Cats&Chilli's schreef:Denk je dat het teeltbed helpt met sneller groeien of is het het mooie weer?

Het super goede weer heeft zeker geholpen, maar zonder teelbed hadden de planten nu dood geweest of staan kwarren of op achterstand gestaan ten opzichte van de pepers in potten. Dit is de eerste keer in de volle grond, dat ze zo goed gaan. Wel heb ik de soorten er op uitgezocht.

Ik probeer ook wat dingen uit met voeding. De Noekepoeksap stimuleert enorm de groei, maar nu moet er vrucht gezet worden, dus hebben de planten meer K(alium) en Calcium nodig. Dat draag ik aan door een beetje houtskoolas bij te strooien en daarover te gieten. Vooralsnog lijkt het allemaal erg goed te gaan. Er hangen al heel wat pepertjes en er is volop bloei bij de vroege en middel soorten. De rest zit in de knop.
Sol

Has thanked: 45 times
Been thanked: 216 times

Berichtdoor Sol » ma jun 11, 2018 10:53 pm

Vandaag heb ik de eerste pepertjes uit het verhoogde teelbed kunnen oogsten en er zitten er nog veel meer in. Het waren de Cayenne Ring of Fire pepers, die de Chili in gingen. Niet van die laffe bamiepakket pepertjes, maar een correcte 60.000 SHU.
Sol

Berichtdoor Cats&Chilli's » di jun 12, 2018 1:09 pm

zo, dat gaat snel! heb je ook foto's?
Mijn planten groeien ook wel goed, maar zijn nog niet zo groot. Ik denk dat mijn voorseizoen een beetje slecht was. Bezuinigd op stoken, en verkeerde grondkeus voor het zaaien...
Cats&Chilli's

Has thanked: 3 times
Been thanked: 85 times

Berichtdoor Sol » vr jun 15, 2018 9:08 pm

Hier zijn wat foto's van de vorderingen met mijn verhoogde teelbedden.

Van links naar rechts: Cayenne Shakira, Tabasco, Japones, Japones, Trepadeira do Werner, Rocoto Aji Largo en Christmas Bell:
Afbeelding
Van links naar rechts: Christmas Bell, Rocoto P360, Goat's weed, Rocoto Red, Ring of Fire en nog een Ring of Fire
Afbeelding
Tabasco, Japones:
Afbeelding
Cayenne Ring of Fire en Cayenne Ring of Fire:
Afbeelding
Afbeelding
Cayenne Shakira:
Afbeelding
Christmas bell:
Afbeelding

De Ring of Fire's doen het het beste tot nu toe, beter nog dan de Shakira. Het is de eerste keer in de volle grond, dat de pepers het goed doen.
Ik heb Annüums, Frutescens, Rocoto's en Baccatums staat in de verhoogde teelbedden en geen Chinenses, die doen het niet goed in ons buitenklimaat.
Sol

Berichtdoor Cats&Chilli's » wo jun 20, 2018 9:21 am

dat ziet er heel goed uit! Hoe vaak geef je water?

Bij mij zijn ze nog niet zover. Ze groeien nu goed, maar de start was slecht, ik had er te weinig tijd voor afgelopen maanden, dus ze stonden te verpieteren in hun potjes. Het grootste deel van mn zaailingen zijn doodgegaan, door combinatie zon, kou, slechte grond en slakken.
Maar dat gaat nog helemaal goedkomen deze zomer. De planten hebben er zin in, gezien het frisse groen.

Dit zijn twee bedden met een spannende hybride: Cayenne x Black Scorpion Tongue ( te herkennen aan de donkere rode stengel en sprietige groei)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nummer 84 is Sweet Palermo. Ik heb bij wijze van proef 3 a 4 planten per plantgat gezet... (lekker snel klaar)
Afbeelding

Afbeelding

Hier wat extra ruimte tussen de planten gelaten. Dit zijn de puntpaprika's, die groeien soms wat breder. Vorig jaar was het erg vol op dit stuk.
Afbeelding

Black Scorpion Tongue
Afbeelding

Hier nog drie stukken, de ene soort wat minder ver dan de andere. De laatsten heb ik pas deze week nog geplant (onderste foto achteraan).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Cats&Chilli's

Has thanked: 3 times
Been thanked: 85 times

Berichtdoor Sol » wo jun 20, 2018 11:26 pm

Cats&Chilli's schreef:dat ziet er heel goed uit! Hoe vaak geef je water?

Dank je. Ik geeft ze minimaal 2x per week water, maar afhankelijk van hoe ze erbij staan geef ik soms extra water, vooral met het extreem goede weer. Ik stoei nog wel een beetje met voeding. De bladeren zijn nogal dik en leerachtig. Ik vrees dat ik wat te veel voeding gegeven heb. Vooral de houtskool dosering (K en Ca voor de vruchtzetting en tegen neusrot) is nogal gokken.
Cats&Chilli's schreef:Bij mij zijn ze nog niet zover. Ze groeien nu goed, maar de start was slecht, ik had er te weinig tijd voor afgelopen maanden, dus ze stonden te verpieteren in hun potjes. Het grootste deel van mn zaailingen zijn doodgegaan, door combinatie zon, kou, slechte grond en slakken.
Maar dat gaat nog helemaal goedkomen deze zomer. De planten hebben er zin in, gezien het frisse groen.

Jouw planten, die het overleefd hebben, zien er ook goed uit, vooral de Black Scorpion kruising. Ik heb de Black Scorpion Tongue een keer binnenhuis gekweekt en dat werd een hele grote en mooie plant met prachtige paarse pods. De smaak was echter nogal vlak heet.

Slakken zijn hier ook een groot probleem. Het mooie weer heeft geholpen ze weg te houden. Dat de planten wat groter waren met het uitplanten heeft ook geholpen volgens mij.
Cats&Chilli's schreef:nummer 84 is Sweet Palermo. Ik heb bij wijze van proef 3 a 4 planten per plantgat gezet... (lekker snel klaar)

Worden dat geen grote planten?
Cats&Chilli's schreef:Black Scorpion Tongue
Afbeelding

Die wordt zeker groot. Zie ik daar een peper hangen? :D

De Japones beginnen bij mij nu vrucht te dragen. Ik heb er net eentje door de roerbak gegooid. :)
Sol

Berichtdoor Sol » za jun 23, 2018 9:32 am

Om Jan's groeiseizoen niet te kapen heb ik het onderwerp even hierheen getransporteerd:
donaldk schreef:Voor bloemvorming en vruchtzetting is het toch juist de fosfor in jouw houtas, die hiervoor zorgdraagt?

Loofhout as zou P/K/Ca bevatten in de verhouding 35%, 100%, 300%, naaldhoutas; 25%, 60%, 350%, volgens: http://toverleven.cultu.be/npk-kunstmatig-mest. Ik ben het even kwijt, maar de NPK zat bij Noekepoekesap toch in Chilifocus waarbij het Sap zwavel en micronutrienten toevoegde? Dus jouw planten groeien zo geweldig op N arme voeding. Wel K rijke toevoeging dus dat zou groei temperen en tot sterkere celwanden moeten leiden, die minder zijn doorgeschoten dan N rijke voeding gevoede planten.

Hoi Donald,

Goede info. Wat een mazzel, dat er ook P in de as zit.
Ik gebruik geen Chilifocus naast het Noekepoeksap. Wel wat kippenmestkorrels in de grond.
Ik dacht dat Noekepoeksap stijf stond van de N en Mg.
Laatst bijgewerkt door Sol op zo jun 24, 2018 10:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Sol

Berichtdoor donaldk » za jun 23, 2018 11:10 am

Geen idee ik heb al jaren niet meer naar het topic/recept gekeken. Mar het sap was aanvulling op chilifocus, dat heb ik nog wel onthouden. Er zit ammonia in dus dat geeft wat N.
donaldk

Has thanked: 57 times
Been thanked: 600 times

update verhoogd teeltbed

Berichtdoor Sol » vr jul 13, 2018 9:22 pm

Hier zijn wat actuele foto's van de verhoogde teelbedden.
Afbeelding
Afbeelding
Ze doen het prima. Als je bedenkt wat de investering is, kan ik het iedereen aanraden. Bij gebrek aan landbouwplastic zijn het gewoon opengeknipte vuilniszakken. De grond is verrijkt met wat half gecomposteerd bladafval een doosje kippenmest van de action, wat houtskoolas en per plantgat met een schepje afgewerkte potgrondverrijkt. In het begin van het seizoen heb ik Noekepoeksap gegeven bij het gietwater en ten tijde van de vruchtzetting ietsje houtskoolas bijgestrooid. Wel moet ik iedere dag water geven momenteel met het mooie weer.

Hier zijn een paar close-ups:

Shakira (die begint nu ook op stoom te komen, wat een dikke pepers, klopt dat wel bij de soort?):
Afbeelding
Japones (Aziatisch koken kan niet zonder):
Afbeelding
Werner (lekker om te vullen met kaas):
Afbeelding
Ring of Fire:
Afbeelding
Espelette:
Afbeelding

Ik vind de planten in de raised beds en bemest voor een prikkie niet onder doen voor pepers bewaterd met ChiliFocus.
De planten hangen bomvol met pepers. :)

De raised beds zijn een enorm succes wanneer je soorten kiest, die het goed doen in ons klimaat.
Sol

Berichtdoor goosman » za jul 14, 2018 11:42 am

Ik vind de planten in de raised beds en bemest voor een prikkie niet onder doen voor pepers bewaterd met ChiliFocus.
De planten hangen bomvol met pepers. :)

Denk dat het mooie chili-weer ook wel een belangrijke factor is dit jaar, toch?
goosman

Has thanked: 735 times
Been thanked: 444 times

VorigeVolgende

Keer terug naar De tuin