Beter Laat dan Niet

Re: Beter Laat dan Niet

Berichtdoor Robert » wo jun 13, 2018 8:52 pm

Nog even over het kraantje, scheppen uit het vat gaat veel sneller dan op zo'n dun p-straaltje uit een kraantje staan wachten ;-)
Als de deksel groot genoeg is dompel je er zo een hele gieter in, 5 seconden later is ie vol :roll:
Robert
Moderator

Has thanked: 256 times
Been thanked: 1274 times

Berichtdoor donaldk » wo jun 13, 2018 10:06 pm

Misschien een emmer, maar voor een gietertje moet je echt naar een grote regenton kijken.

Dit is een grotere met klemring deksel, de schroefdekselopeningen zijn vaak kleiner. Alleen voor de laatste x?emmers moet je je vaatje gaan leegkiepen. Zeker bij de kleinere vaatjes is dat dus bijna elke keer.

Afbeelding

https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... n-ook.html

Huh eerste drie plaatjes zijn de vierkante tonnen met schroefdeksel, maar ik zie alleen de klemband???

https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg= ... C/$_86.JPG
https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg= ... R/$_86.JPG
https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg= ... R/$_86.JPG
donaldk

Has thanked: 57 times
Been thanked: 600 times

Berichtdoor donaldk » wo jun 27, 2018 12:56 pm

Giga Update Alert!

De 8 Thai Sunnetjes die vol van de zon hadden genoten, ongehinderd door de Action kweektafel's positie verder van het raam en de lichtwerende kap en later ook diens hoogte beperking. In het begin gingen de 12 Thai Sun plantjes in de tafel beter, door de beschermde atmosfeer, warmer, vochtiger en minder direct zonlicht, maar later schoten deze jongens flink op.

Links ook drie andere soortjes die minder zonder kregen dan de Thai Sun, door de afscherming door de Thai Sun.

Dit alles voordat ze drie weken geleden verpot werden, naar voornamelijk 1L potten.

Afbeelding

Vanuit de P7 Teku thermomoulding potjes
Afbeelding

Dit zijn de drie overgebleven vensterbankplantjes, een Rooster Spur, de grootste links, die nog wel naar 'buiten' en twee nagezaaide Aribibi Gusano, die daarom maar binnenplanten worden.

Afbeelding

Na het oppotten van de laatste vijf (ja ik mis er een, die is verbrand en verdroogd in de kweektafel) Thai Sun, vooraan en ervoor de laatste batch,in 3L potjes. Achterste set stond er al even,ook voornamelijk in 3L potten.
Afbeelding

Hier de lange Zonnetjes uit Thailand, in 1L pot na drie weken in het kasje, plus nog wat andere soortjes.

Afbeelding

In de goot anderhalve week geleden verpotte plantjes,daarvoor een snoeptomaatjes plantje van zaad gewonnen uit bij Deen gekochte oranje tomaatjes en de grootste van de twee AH moestuintjes komkommer plantjes in oude 6,3L pot. Als je ziet hoe snel die de laatste twee dagen na verpotten is gegroeid heb ik voor de kleiner ook nog goede hoop, ondanks de late zaai, die nog twee weken verlaat werd omdat ik de zonnebloem en Komkommer moestuintjes had verwisseld :oops: :D .

Afbeelding

Rond een net opgepotte Thai Sun, wat late Lemon Dropjes, dit zijn de kleinste drie van de vijf. De Thai sun toont duidelijk de schade van het tegen het dak groeien.

Afbeelding

Deze heb ik daarom maar dubbel geklemd. Enkelzijdig had ook gekunt, maar ik heb geen lange stokjes die daarvoor nodig zijn. Iemand tips? Nee vuurpijlstokken vind ik nooit meer dan één per jaar. Of opgeruimd, of voornamelijk in het water geschoten denk ik.'

Afbeelding

Wat van de giga lange Thai Sunnetjes, drie weken na verpotten in 1L potjes.

Afbeelding

Nog een paar.En twee Jamaican red Hot plantjes en twee Kung Poa plantjes.
Afbeelding

Twee Chinensen en twee langere, dus niet Chinensen;-). Achter aan op de tafel. Krijgen dus eerste zon. En ja ik heb dit weekend de achterwand gewassen, ten minste de binnenkant had ik al eerder gedaan, voordat de plantjes erin gingen, nu enkel de buitenkant.

Toen had ik ook de tot het dak reikende bloeiende onkruidstelen (Stan kent de naam, merkte ik jaren geleden toen we opzoek waren naar Comfrey voor gier) en de brandnetels verwijderd.

Maar omdat het om twee lagen glas gaat zit er nog veel groen en witte aanslag waar je zonder slopen niet bij kunt.
Afbeelding

De planten die er al enkele weken staan in 3L,dudielijk onderscheid tussen de Chinensen en de niet Chinensen.
Afbeelding
Afbeelding

Nog een net opgepotte Thai Sun, een van de laatste vijf.
Afbeelding

Deen spoepparika plantje is nog klein, er staat in vak twee nog wel wat meer klein spul.
Afbeelding

Volgens mij heeft maar een Sweet Palermo puntpaprikaplantje het gered.
Afbeelding

Afbeelding
donaldk

Berichtdoor snx » wo jun 27, 2018 4:11 pm

Ziet er dit jaar goed uit, donald! gaan we alle records breken? :)
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 754 times
Been thanked: 720 times

Berichtdoor Sol » do jun 28, 2018 12:49 am

Dat ziet er mooi uit.
Ik heb nog nooit zulke hoge Thai Suns gezien. Ik heb ze jaren gekweekt. Zou het niet een kruising kunnen zijn geweest. Komen alle zaden uit een en dezelfde pod?
Sol

Has thanked: 45 times
Been thanked: 216 times

Berichtdoor donaldk » do jun 28, 2018 1:55 pm

Ik heb ook nooit zulke lange gezien. Volgens mij komen de zaadjes uit hetzelfde zakje, daarin zitten meerdere pods aan zaadjes. Ik dacht er ook aan toen ik zag dat de eerste twee pods meer het formaat Grandpa's Home Pepper hebben, maar de rest is wel klein. Anders zoeken naar zaadjes van een ouder jaar volgend jaar. Als het goed is heb ik nog OUDE pepertjes liggen. Anders heb jij ze vast wel in de Turbo;-).

Mensen die dit jaar gehad hebben van mij, moeten maar even laten horen hoe het daar gaat.
donaldk

Berichtdoor donaldk » zo jul 08, 2018 2:15 pm

Ik had al zo mijn twijfels bij het verpotten, maar er is blijkbaar toch een foutje gemaakt, ik dacht dat beide plantjes Jamaican Hot Red of Red Hot waren, maar een is met gladde lange pepers en de ander heeft nu de eerste groene ribbelige bolletjes hangen. Ze staan nog in 1L potten, dus ze moeten naar grotere vochtbuffers. Alle plantjes staan dicht op elkaar, dus de belichting kan beter.

Sommige van de Plantjes in 3L potjes zouden ook baat kunnnen hebben bij een grotere pot.

Achteraf was het anderhalve week geleden ook al te zien:

donaldk schreef:Giga Update Alert!

Nog een paar.En twee Jamaican red Hot plantjes en twee Kung Poa plantjes.
Afbeelding

Twee rechtse plantjes in het linker bakje.
donaldk

Berichtdoor donaldk » zo jul 15, 2018 12:45 pm

De komkommerplanten heb ik naar buiten gehaald. Verder nog niet mee gedaan, ze moeten het liefst tegen het rekje aan gaan groeien, maar daar staat nu wat framboos en de lavas in het zaad die nog groot is neemt ook meer ruimte in. Zou ik de dragende takken van dit jaar al weg kunnen knippen, of beter wachten tot ze afgestorven zijn dit najaar? ZIt eigenlijk geen vrucht meer aan, misschien nog een of twee.

Tomaten plantjes zijn erg wild geworden, gene ide hoe ik ze moet gaan snoeien, met die goeie en verkeerde takken? Staan in kleine potten met de stam in een cirkeltje onder de grond. Verder veel takken. En een waarvan de stam was verbrand en afgestorven heeft nu toch een uitgelopen tak.

Dus geen idee hoe ik hiermee verder moet.

Verder staat alles nog in kleine potjes, die van 1L moeten naar een grotere,maar de plantjes doen het er nog goed in enkel vaker water geven, maar ik heb de 1L potjes ook nodig van mijn Aribibi Gusano kamerplantjes. Zou er eigenlijk nog een moeten toppen,maar ja ze zijn nu al bijna 30 centimeter.
donaldk

Berichtdoor donaldk » ma jul 16, 2018 10:40 pm

Eerste vier Thai Sun van de tafel van 1L pot naar 6,3L potjes verpot. Die witte, waarin hierboven ook de komkommerplantjes staan. Neemt veel meer ruimte in, maar hopelijk staan ze zo niet zo snel meer droog. I

Ik heb twee Kung Poa plantjes staan in 1L pot die staan erg snel met slappe bladeren. @Sol e.a. waarin voelen die zich het best thuis? Moeten ze echt in 10/12 L of past kleiner ze goed? Ze zijn een stuk groter dan de Thai Sun normaal, dus ik vermoed dat ze meer pot nodig hebben?
donaldk

Berichtdoor donaldk » di jul 17, 2018 9:13 pm

De twee Kung oa en de Jamaican Hot Red en de verkeerd als Jamaican Hot Red gelabelde gladde punt pepers plant in hetzelfde bakje zijn nog niet verpot. Ik heb een Rawit en Aribibi Gusano in de twee witte 6L potjes gezet, die klaar stonden, moet maar even genoeg zijn.

Met de volgende zak grond/blokje kokos kon ik maar 3 12L potten doen en twee chinensen in 2L potjes die op de grond in het traytje stonden, hadden flink wat wortels die ook door de gaatjes kwamen (een wel vier bundeltjes van 4 centimeter;-)).

Een bakje grond klaarmaken is best veel en zwaar werk,eerst die grond loswrijven, dan de kokos bijmengen en dan nogmaal de bak door de handen wrijven om grond en kokos goed te mengen en alles los te maken.

Bolletjes zijn dus de Jamaican Hot Red, maar wat zijn dan die gladde die erachter staan, weet iemand raad?
https://www.youtube.com/watch?v=ohxIIOBhI1s
donaldk

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018