Mijn kweekavontuur

Mijn kweekavontuur

Berichtdoor Iden » do aug 02, 2018 4:38 pm

Hallo chillitinos

Ik heb mijn zaden besteld. 2 gemakkelijke soorten en 1 superhete peper.

De 2 gemakkelijke soorten zijn Jalapeno Early en Satans Kiss.
De hete peper is 7 Pod White.

Ik start mijn verslag vooraf om niet te eindigen met een crash en burn.

Alle zaden zullen in een jiffy gekiemd worden in een propegator. Zodra hieruit een sterk wortelgestel komt plaats ik hen op de vensterbank in watercultuur. Wat doe ik als de dagen inkorten? Bij verlichten of natuurlijk laten gaan?
Het is al reeds augustus he :oops:

Ik post later een update van mijn vloedtafel, hopelijk nog voor mijn zaden toekomen. Maar ik vond vandaag geen geschikt materiaal. Korrels, netpotjes en pompje wel. Maar niet de containers waarin ik ga vloeden.
White and nerdy
Iden

Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Mijn kweekavontuur

Berichtdoor Jan » do aug 02, 2018 8:48 pm

Het is wel grappig om te lezen, dat iemand in augustus begint met een peperkweek!

Welkom op ons forum. De eerste rijpe pods mag je zo rond Kerstmis verwachten. Ik vind het altijd weer een persoonlijke uitdaging om tegen die tijd een pepertje aan een plantje te hebben. Leuk om wat concurrentie voor die datum te hebben. :clap
*edit.
Ik begin de winterkweek iets later. Meestal zo half september, voor mij een duidelijke datum, de meeste familieverjaardagen zijn geweest, een paar maanden beschikbaar voor mijn hobbies. ;)
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 159 times
Been thanked: 391 times

Berichtdoor Iden » do aug 02, 2018 9:09 pm

Haha je denkt het he :D
Maar ik groeide wel meer indoor. Ik heb nu geen tuin, maar ik nam mijn tuin altijd serieus. Het leeft tenslotte he. Indoor heb ik enkele tentjes veel timers en wat artificieel licht. Ik kan de peperplanten van de vensterbank makkelijk naar een indoor tentje verhuizen en bijverlichten.

Morgen deel ik foto’s waar de voorgroei zal gebeuren. Help me gewoon, geen versus maar een featuring he ;)

Edit vraagje: zijn hydro pepers perfect eetbaar na voedingsbeurten hydro a en b?
En als ik peperzaden op jiffies kiem, hoe hoog mag de EC zijn? Mijn leidingswater is al 0,79 EC. Drijf ik de EC meteen op met a en b of zijn er andere middeltjes? (Ik kan het leidingswater wel verlagen na een osmose filtratie. Maar ik leerde dat je dan achteraf cal/mag moet bijvoeden. Wellicht is dit bij peperplanten niet anders? Het Belgisch leidingswater is echt goed voor mens en plant waar ik woon.)
White and nerdy
Iden

Berichtdoor Victorus » vr aug 03, 2018 6:04 am

Je kan pepers gewoon eten, het maakt niet uit wat voor voeding ze gekregen hebben.

De EC waarde van het water is voor het kiemen niet echt van belang. De kiem (en de jonge plantjes) gebruiken voeding dat in het zaad opgeslagen is. Als de plantjes wat groter zijn kan je ze wat voeding gaan geven, in het begin niet te veel. Een EC van 0,79 in het leidingwater is flink hoog. Heb je de EC meter wel goed gekalibreerd?

Niet alleen de EC waarde is van belang maar ook de PH waarde. Als je de PH waarde verlaagt met citroenzuur tot iets van 5.8 wordt wat kalk in het harde water naar calciumcitronaat omgezet waarvan de calcium ionen door de planten opgenomen kunnen worden. Als je de A+B voeding - waarover hier op de site veel geschreven is - gebruikt dan is dat een complete voeding die voor peperkweek geoptimaliseerd is en is bijvoeden met calcium en magnesium niet nodig.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Iden » vr aug 03, 2018 8:05 am

Ik kan deze niet kalibreren. Wel is er een vervangbare sonde die telkens gekalibreerd verkocht wordt.
Effe mijn EC meter in water gedipt en die las 047 af. Vreemd, eerst gaf die dat met 1 cijfer voor en na de komma weer. Ik heb aan iets geprutst dat ik niet meer goed ingesteld krijg. Er staat dus nu 047x10 US.

Ik heb ook andere metingen in de zomer dan in de winter. Zal wellicht iets met de temperatuur te maken hebben.

Goeie tip van het citroenzuur. Ik verlaag de ph nu met fosforzuur. Zeer bijtend product. Mijn tafel is er onherstelbaar mee gedoopt :)

Dit is de eerste keer dat ik a en b op peperplanten zou gebruiken. Ik neem aan dat peperplanten niet zo een grote honger hebben? Vandaag wat knutselen en foto’s delen. Hopelijk vind ik mijn rechthoekige containers om te flooden in brico.
White and nerdy
Iden

Berichtdoor Victorus » vr aug 03, 2018 1:35 pm

Alle zuren zijn bijtend. Je kan ook (verdund) salpeterzuur gebruiken. Dat zet ook de kalk in het water om. Maar citroenzuur is handig, veilig en goedkoop.

De bakken vind je misschien wel in de brico maar kijk ook eens bij Ikea en op deze link: http://www.fatalii.net/Growing_chile_pe ... /EBB_Flood.

Peperplanten hebben goede voeding nodig anders blijven de pods te klein of gaan rotten. Niet alle A+B voedingen die op de markt te koop zijn voldoen optimaal voor pepers. Daar is op deze site veel over geschreven.

O ja, ik zou maar een andere EC meter kopen. Er bestaan ook gecombineerde EC en PH meters. Koop liefst een meter met temperatuur compensatie.

Succes er mee!
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Re: Mijn kweekavontu

Berichtdoor Iden » za aug 04, 2018 4:22 pm

Oesje. Ik wou fotos uploaden maar ze zijn teveel mb.
Dan wil ik ze via tinypic delen, dan zijn ze te groot van formaat...

Ik kan zo al niet werken met een ipad. Laatst wou ik 1 foto resizen om als profielfoto te gebruiken maar na een half uur reclame en scrollen gaf ik gewoon op.

Ik ga maar eens terug overschakelen naar een pc met usb poorten en photoshop, en windows! Ik vind apple helemaal niets qua tekstbewerking, video en fotobewerking.
White and nerdy
Iden

Berichtdoor snx » za aug 04, 2018 5:28 pm

Fotos mogen hier maximaal 800 pixels breed of hoog zijn, en de bestandsgrootte maximaal 100kb. Gratis PC programma IrfanView kan bij het opslaan in JPG een maximale bestandsgrootte opgeven. Het is wat ouderwets maar zo is het nou eenmaal.

edit: Apple is TOP qua beeldbewerking... maar niet in IOS. Maar goed, daar zijn ipads, iphones en trouwens ook samsung handhelds ook niet echt voor gemaakt.
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 764 times
Been thanked: 722 times

Berichtdoor Iden » za aug 04, 2018 7:23 pm

Het is een ipad tablet :( ik vind er mijn weg niet in. Ik heb de foto’s naar mijn vriendin gestuurd met de vraag mij te helpen.

Anyway, ik heb de a en b voeding teruggevonden op het forum. Ik ga deze ook later bestellen moest dat kunnen. De bakken zijn dan toch uiteindelijke rechthoekige geworden. Past beter op de vensterbank. Ik heb al proefruns gedraaid en ze werkt perfect, was ook niet moeilijk maar het echte werk moet nog beginnen.
Ik vind die doorschijnende bakken wel mooi, maar zoals de website zelf aangeeft is dit schadelijk voor wortel en water. Zo een afgeplakte bak op de vensterbank oogt niet bepaald netjes.

Nu is het sparen voor een bluelab meter. Die sondes leg je er gewoon in en alles valt digitaal af te lezen. Maar dat is geen goedkope aankoop. Eerst maar roeien met de riemen die ik heb. Tenzij er goedkope EC meters zijn met temperatuursaanpassing?

Anyway, thanks iedereen voor de hulp. Ze staat in elkaar, kan ze alleen nog niet tonen.
White and nerdy
Iden

Berichtdoor donaldk » za aug 04, 2018 7:31 pm

Ik gebruik postimage (actuele url even googlen) hierin kun je bij uploaden kiezen voor 800x600.als je plaatje voor plaatje upload krijg je een pagina met een directe linkalsook een link waarmee je plaatje later weer kan verwijderen. Deze twee links bewaren. Je hebt hier enkel de directe link nodig al die extra tags eromheen heb je niks aan, dus je hebt aan een link genoeg. Laadt je meerdere plaatjes tegelijk naar deze site dan krijg je geen verwijderlinks, enkel links om plaatjes te plaatsen. Dat geeft een heleboel minder werk;-). Imgur geeft helemaal geen verwijderlinks meer, dus vandaar de overstap. Maar is dus ook bruikbaar als je geen bezwaar hebt aan gebrek aan verwijdermogelijkheid. Hier kun je kiezen voor links naar verschillende groottes van je plaatjes,kies je large thumbnai die is 800x600. De sites regelen de aanpassing van het formaat dan voor je.
donaldk

Has thanked: 59 times
Been thanked: 603 times

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018