Arduino + DHT11 = thermostaat en logger?

Re: Arduino + DHT11 = thermostaat en logger?

Berichtdoor pieterbl » do feb 25, 2016 9:52 pm

snx schreef:Beter nu vijf minuten extra programmeren dan over 4 maand uren debuggen waarom hij niet doet wat je verwacht, omdat een sensor een beetje neiging tot "klapperen" krijgt. Als ik alle tijd terug krijg die ik ben verloren door programmeurs die denken "dat komt toch nooit voor" kan ik lekker lang op vakantie.

Mooie anekdote :-)
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor barrymossel » do feb 25, 2016 10:18 pm

Zelf heb ik net een graphite server op een RPi2 gezet. De Arduino (of ESP8266 - die heb ik ook nog 2 liggen) kan alles per 10 minuten (ofzo) die kant op pushen. Ik kan dan nog ervoor kiezen 2-3 metingen in die 10 minuten te doen en daar het gemiddelde van nemen. En dat dus pas pushen. Volgens mij heb ik dan best een leuk systeempje. En genoeg om weer wat van die Arduino te leren :) En daar gaat het mij voornamelijk om.

Vandaag de eerst gekiemde zaadjes gepoot (er kwam schimmel op de zaadjes ernaast, dus ik vond het tijd) en dat vind ik al leuk. Dit Arduino projectje is verder alleen een reden om mezelf weer wat bij te leren. :)
barrymossel

Has thanked: 99 times
Been thanked: 172 times

Berichtdoor Bunker » di maart 29, 2016 7:46 pm

Zelf heb ik al een aantal sensoren in huis staan en deze sturen draadloos alles door naar een centrale raspberry pi 2. Ik heb daarjuist ook maar snel 1 toegevoegd voor de nieuwe kweekbak, die enkel in de zon staat op de vensterbank. Meting gebeurd via een DHT22.

Systeem werkt via RFM69 zenders die best een groot bereik hebben en heel snel op te zetten zijn, eens je 1 hebt als basis.
De Raspberry pi ontvangt via een RFM69 en daemon zet al die info om naar MQTT, het geprefereerde protocol voor alle IoT data. Die MQTT wordt gevolgd door openhab en op die manier kan ik alle info uitlezen en snel toevoegen aan een dashboard.

Je kan ook via openhab allerlei regels instellen die dan weer dingen uitvoeren en dit kan ook draadloos. Momenteel laat ik alleen maar notifications sturen en Philips HUE lampen aansturen. Ik wacht momenteel op een hoop onderdelen uit China om een volledig automatisch irrigatiesysteem op te zetten via openhab, dat rekening houdt met grond vochtigheid, regen verwachting, ...

Heel mijn setup aan de software kant is gratis, de hardware moet je natuurlijk aanschaffen.

Als je vragen moest hebben omtrent het opzetten van zoiets, ben er nogal hard mee bezig, dus kan waarschijnlijk wel helpen. ;-)
Bunker

Has thanked: 31 times
Been thanked: 59 times

Berichtdoor Hampie » wo maart 30, 2016 1:55 am

Tja, dit gaat mij dan weer volledig boven de pet, maar wel zeer interessant om te lezen hoe de techniek in onze hobby wordt gebruikt. Een 'how to' voor sterfelijke mensen zou misschien best leuk zijn. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hampie

Has thanked: 2204 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Victorus » wo maart 30, 2016 5:26 am

Hampie schreef:
Tja, dit gaat mij dan weer volledig boven de pet, maar wel zeer interessant om te lezen hoe de techniek in onze hobby wordt gebruikt. Een 'how to' voor sterfelijke mensen zou misschien best leuk zijn.

Een Arduino programmeren is kinderspel. Er staan genoeg voorbeelden op de Arduino site www.arduino.cc onder "learning". Het helpt wat als je wat algemene kennis over programmeren hebt en in het bijzonder over de programmeertaal "C". Verdere uitleg lijkt me buiten de scope van deze site te liggen.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Berichtdoor Bunker » wo maart 30, 2016 8:03 am

Hampie schreef:Tja, dit gaat mij dan weer volledig boven de pet, maar wel zeer interessant om te lezen hoe de techniek in onze hobby wordt gebruikt. Een 'how to' voor sterfelijke mensen zou misschien best leuk zijn. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik ga proberen om binnenkort een volledige tutorial op instructables te zetten van mijn home automation systeem. Maar ik wacht tot mijn systeem wat meer afgewerkt is en tot de nieuwe versie van openhab is uitgebracht.

Zal dan hier wel een linkje posten, zodat iedereen die wil er mee aan de slag kan. Maar zoals Victorus zei, valt het programmeer werk inderdaad wat buiten de scope van deze site te vallen. ;-)
Bunker

Has thanked: 31 times
Been thanked: 59 times

Berichtdoor snx » ma feb 04, 2019 11:04 pm

Hier is een leuke (Engelstalige) youtube video van ChillyChump, die ook eens laat zien hoe simpel een WiFi temperatuurlogger kan zijn. Voor het opslaan en tonen van de data gebruikt hij een (volgens mij) betaalde online dienst, maar die zijn ook wel gratis te vinden. De microcontroller die hij gebruikt is een Wemos D1 mini, een Arduino-achtig ding die standaard WiFi ondersteunt. Kost ongeveer 3 euro ofzo, uit China.

seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 781 times
Been thanked: 729 times

Berichtdoor Victorus » di feb 05, 2019 8:04 am

Ik gebruik zelf een Arduino (maar het zou ook een Wemos mini of iets soortgelijks kunnen zijn) voor een timer circuit voor de hydro bakken. Er zijn weliswaar electronische timers die je zelf moet programmeren in de handel maar daar lees je voornamelijk slechte dingen over op het Internet. De mijne heeft het nog geen kwartier vol gehouden voordat die dood was.

Ik gebruik een gewone huis tuin en keuken timer met nokjes die per ingesteld nokje een half uur schakelt. Die schakelt een 12 V voeding in die de Arduino Nano van voeding voorziet. Het programma schakelt dan via een relais kaartje de pompjes 2 minuten (of wat je ook programmeert) in. De volgende keer inschakelen gebeurt wanneer de timer weer bij een nokje komt die de voeding inschakelt. Zo'n 12 V voeding heb je nog wel liggen van een oude telefoon. Alles kan je gebruiken zodra er maar iets van 10 - 20 V spanning uit komt. Het programma stelt niets voor, 5 regels Arduino code.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Berichtdoor donaldk » za feb 09, 2019 12:57 pm

tvp;-)
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 610 times

Berichtdoor Gijs » za feb 09, 2019 6:45 pm

donaldk schreef:tvp;-)

?
Gijs

Has thanked: 1134 times
Been thanked: 708 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Propagator/Kweekkast