tomaten dieven?

tomaten dieven?

Berichtdoor arubian-chilli » di sep 23, 2014 10:51 pm

naast mijn eerste peper seizoen ook een paar tomaten gezaaid.
maar nu de vraag het zijn al beste bossen en heel veeleer bloemen, maar zojuist lees ik dat je tomaten moet dieven.
klopt dit of kan je ook gewoon als bossen laten groeien
ik heb 2 soorten cherry en 1 soort roma

gr \
arubian-chilli

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Re: tomaten dieven?

Berichtdoor Hampie » di sep 23, 2014 11:03 pm

Dieven is zeer zeker aan te raden bij tomaten.
Hampie

Has thanked: 2174 times
Been thanked: 1252 times

Berichtdoor donaldk » di sep 23, 2014 11:09 pm

Het zijn niet vruchtdragende scheuten, dus die haal je het best weg. Ze scheuren makkelijk af, dus hoeft niet veel werk te zijn.
donaldk

Has thanked: 49 times
Been thanked: 581 times

Berichtdoor HennyM » wo sep 24, 2014 8:03 am

Bij de cherrytomaat dief je de dieven en bij de andere dief je als gewoonlijk. :D
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor arubian-chilli » wo sep 24, 2014 4:11 pm

Haha oké ik ga me best doen. Om de dieven er nog uit te zoeken
arubian-chilli

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Berichtdoor peet60 » ma jan 12, 2015 6:42 pm

Zeer zeker dieven dit geeft je hoofdstam de mogelijkheid om alle energie naar boven te sturen, let wel vleestomaten max 3 trossen hoog, trostomaten 5 trossen hoog en cherry tomaten 7 trossen hoog,.
ik weet een beetje laat, maar toch. :h
peet60

Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Berichtdoor jan+jocactus » di jan 13, 2015 6:20 pm

Peter, de tomatenwijsheid die jij verkondigt, is inderdaad van pas voor tomaten in buitenkultuur én in onze koude kikkerlandjes, maar niet voor iemand die op Aruba woont! :P Zelfs in een kas mag een tomatenplant véél meer trossen dragen. Aan onze vleestomaten laten wij ongehinderd trossen komen; wij toppen op 2meter, omdat het anders lastig plukken wordt. Uiteraard worden de vruchten in 't najaar een pak kleiner, maar dat ligt hoofdzakelijk aan het feit dat het kouder wordt en minder lang licht is. Trostomaten en kerstomaten laten wij ongehinderd groeien, tot op het punt dat de planten het zelf beu zijn om verder te groeien. Ik zou pas wàt rouwig zijn, moest Joke zo drastisch snoeien, dat zou pas vuurwerk geven. Op die manier kweken wij nu al meer dan 30 jaar onze plantjes, erg dilettant zijn we toch niet meer. Waar het op aankomt: voldoende water, voldoende licht en bijmesten met de regelmaat van de klok, want een tomaat, zowel als een chili, is een hongerige klant. ;)
Donald, een dief is hoegenaamd geen "wilde" scheut. het ligt in de habitus van een tomatenplant om veel scheuten te werpen, maar dit gaat de grootte van de vrucht uiteraard niet optimaal bevorderen en daarom dieven wij. Indien je die scheuten stekt, ga je terug een perfecte tomatenplant ontwikkelen, die even gezwind groeit én vruchten draagt als de moederplant. Probleem: hij gaat uiteraard ook scheuten ontwikkelen, die je op hun beurt alweer moet... dieven! :lol:
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor peet60 » za jan 17, 2015 1:00 pm

Hoi Jan,
ik ben nu sinds 8 jaar bezig met tomaten maar zoek wel de aparte soorten zoals de Black Krim, Snow White en de Tigarella Bicolore.
Ik heb vorig jaar voor het eerst de Tigarella en een trostomaat volledig laten doorschieten maar zag op een gegeven moment niet meer hoe het verder moest een krioelbos. :lol: .
Van nature is een tomaat een woekerplant maar ik geef toch de voorkeur voor het dieven ;)
Gr Peet.
peet60

Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Berichtdoor Sol » ma jun 11, 2018 11:11 pm

Uhm, vraagje aan tomatenkwekers. Ik heb voor het eerst een paar tomaten (op Noekepoeksap) staan. De Gardeners Delicht is nu net zo groot als ik en er zitten 90 tomaatjes / bloempjes in. Hij wordt te groot. Hoe en waar top je hem het beste?

Verder heb ik ook nog twee trostomaatjes staan. Die zijn nog niet zo groot, maar lijken anders te groeien (vorm van een klein boompje). Moet je daar nog wat mee?
Sol

Has thanked: 42 times
Been thanked: 206 times

Berichtdoor Victorus » di jun 12, 2018 6:29 am

Ik zelf kweek ook Roma en cherry tomaten en ik dief ze niet. Alleen de grote soorten, zoals vleestomaten moeten gediefd worden. Voor meer info zie o.a deze link. www.plantaardig.com/groenteninfo/berich ... ten-dieven
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 107 times

Volgende

Keer terug naar De tuin