Spint en effectieve bestrijding

Spint en effectieve bestrijding

Berichtdoor HennyM » za mei 23, 2015 12:21 pm

Nou ik heb al eerder spint gehad en effectief bestreden met spiritus en zeep. Omdat mensen niet altijd geloven dat het gaat plaats ik foto's en ook het uiteindelijk resultaat, dat zal dan over een paar weken zijn. Spint op paprika's kun je onder meer herkennen door lichte vlekjes tussen de bladnerven, het lijkt een beetje op ijzer, mangaan of magnesiumgebrek. Dit komt omdat de spint de voedingsstoffen uit het blad zuigt.

HIER HET STAPPENPLAN TER BESTRIJDING

1. Spint herkennen
Het is natuurlijk belangrijk dat je eerst goed herkent of het spint is omdat deze nauwelijks te zien zijn. De bladeren vertonen licht puntje of vlekken tussen de nerven. Gebruik eventueel een loep om ze te kunnen zien, dan weet je het zeker. Ook verharding op de achterkant van het blad kan op spint wijzen. Ook bloemetjes die veranderen in zwarte bolletjes kunnen op spint wijzen.

2. bestrijding
Wacht tot de avond voordat je de planten gaat behandelen omdat de eitjes het 's avonds uitkomen. Haal eventueel de stok bij de plant weg zodat je de plant helemaal onder kunt dompelen in een mengsel van zeep en spiritus. Houd je altijd heel goed aan het recept namelijk 1 procent spiritus en 2 procent groene zeep van driehoek

3. Behandeling
Vul een bak met het mengsel van spiritus met zeep de bak dient groot genoeg te zijn om de hele plant onder te dompelen.
Leg een oude doek over de pot zodat de zeep niet op de potgrond druppelt.
Houdt de plant 10 tellen in het mengsel en beweeg deze heen en weer zodat het zeepmengsel tot in de kleinste hoekjes kan komen.

4. Zet de plant gewoon weer rechtop en laat de handdoek totdat deze is uitgedruppeld op de bodem liggen.

Hieronder wat foto's, straks als ik de plant ga behandelen maak ik ook nog wat foto's en natuurlijk over een paar weken als je het resultaat kunt zien.

nieuwe camera 031.JPG
De lichte vlekken zijn niet zo goed te zien op de foto maar als je goed kijkt zie je ze
nieuwe camera 031.JPG (42.7 KiB) 3646 keer bekeken

nieuwe camera 035.JPG
tegen het licht in zie je de lichte vlekken beter
nieuwe camera 035.JPG (54.72 KiB) 3646 keer bekeken

nieuwe camera 037.JPG
Hier zie je de hele plant zoals ze nu is.
nieuwe camera 037.JPG (56.67 KiB) 3646 keer bekeken
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 770 times

Re: Spint en effectieve bestrijding

Berichtdoor Krikke80 » za mei 23, 2015 9:31 pm

Een lotgenoot in de strijd tegen spint dus! ;)

Ik heb het hier vandaag ook 'ontdekt' en ga voor twee verschillende methodes: binnen een breedwerkend insecticide en buiten een 'thee' / ''soepje' of hoe je het ook wil noemen van een 20 bollen knoflook ... ;)

Leuk om binnenkort te vergelijken! (als ik daartegen nog planten heb natuurlijk ;) )
"Is ons zaad van moeder natuur of van Monsanto?" - Mijn website: www.krikkesurbanfarm.be
Krikke80

Has thanked: 1336 times
Been thanked: 775 times

Berichtdoor HennyM » zo mei 24, 2015 8:22 am

In ieder geval is vandaag de spint ipv onzichtbaar veranderd in zwarte zichtbare puntjes. Dat stemt alweer hoopvol. :D

Nu de rest van de planten nog :(

En dan in de loop van de week nog eens herhalen :?
HennyM

Berichtdoor HennyM » ma mei 25, 2015 6:15 pm

Zo gisteren heb ik alle paprika's en pepers behandeld. Heeft anderhalf uur geduurd omdat ik zeker wilde zijn dat elk blaadje nat was. Over de pot had ik een handdoek gelegd omdat zeep niet zo goed voor de grond schijnt te zijn. Vandaag verschillende bladeren onderzocht maar de spint is voor nu nergens meer te herkennen maar ja een zwaluw maakt nog geen zomer. Over een paar dagen maar herhalen.

Zou het niet lukken dan ga ik alsnog zelfgemaakte Raptol proberen omdat deze effectiever bij de eitjes van de spint zou zijn.

maar eens even afwachten :(
HennyM

Berichtdoor Wadji » wo mei 27, 2015 9:54 am

Veel respect voor je inzet Henny om elk plantje zo persoonlijk veel tijd en liefde te geven om ze van de spint af te helpen! :clap

We denken dat we ook last hebben van beginnende spint, maar dit kan ook een gevolg zijn van bladluizen die ook aan hun opstand begonnen zijn. Aangezien we de rouwvarenmug biologisch bestreden hebben met nematoden, wilde ik dit weer doen met deze twee beestjes. Nu vond ik dat de galmug werkzaam was tegen de bladluizen en de roofmijt tegen spint. Snel even ecostyle gecontacteerd om te vragen of ze op dezelfde moment ingezet konden worden en ik kreeg onmiddellijk een positief antwoord en een link naar een zeer interessant artikel die ik hier graag wil delen:

http://www.biobestgroup.com/nl/nieuws/b ... rste-spint

Dus heb maar snel de galmug besteld, aangezien deze dus ook beginnende spint aanpakt. :mrgreen:
Wadji

Has thanked: 43 times
Been thanked: 47 times

Berichtdoor HennyM » wo mei 27, 2015 10:21 am

Voor nu ben ik tevreden over het resultaat omdat zoals ik al schreef de spint kleine zwarte puntjes zijn geworden. Het is zeker arbeidsintensief omdat zeepspiritus nu eenmaal een contactgift is en elk insect geraakt dient te worden. Tot nu toe kan ik geen spint meer ontdekken maar ja ik zal het toch moeten herhalen voor het geval er nog eitjes uitgekomen zijn. ;)

Als het niet werkt kan ik nog altijd op een andere methode overstappen, ik heb de link gelezen en zeker interessant te noemen. :)
HennyM

Berichtdoor HennyM » vr mei 29, 2015 4:03 pm

We zijn ongeveer een week verder en we vragen ons natuurlijk af hoe het met de spint is. :D

Nou ik heb elk blad geïnspecteerd en ik heb geen spint meer gevonden. :geek:

Toch heb ik de plant nog een nabehandeling gegeven en de andere planten krijgen deze morgen. Mij valt trouwens op dat spint een voorliefde heeft voor grote bladeren want de kleinbladerige pepers hadden er geen last van, ik heb ze overigens voor alle zekerheid wel behandeld. ;)

Er hangen trouwens zeven paprika's aan de plant. Zie jij ze ? :lol:

29 mei spint weg.jpg
29 mei geen spint meer te zien
HennyM

Berichtdoor HennyM » zo jun 07, 2015 10:11 am

Zo we zijn nu een paar weken verder en geen spint meer te bekennen, nu maar hopen dat deze ook wegblijft. :h

Natuurlijk blijf ik op mijn hoede en inspecteer de planten twee keer per week bewust op spint, bladluis en ander ongedierte. :geek:
HennyM

Berichtdoor HennyM » vr jun 19, 2015 8:56 am

De spint is terug, helaas. :(

Er zijn nog geen symptomen maar ik kan ze wel al waarnemen die krengen. Dus morgenavond alles bespuiten en misschien volgende week eens iets anders proberen. :evil:
HennyM

Berichtdoor HennyM » za jun 20, 2015 9:30 am

Nou, kon niet wachten :D en heb ze gisteravond al goed bespoten. Om de planten zelf ook wat sterker te maken geef ik ze een aspirine, ik los een aspirine op in een liter water en verdun het dan tot vijf liter. :) Ik heb het overigens eerst uitgeprobeerd een week geleden en twee planten aspirine gegeven en die reageren er goed op. :D

Planten maken normaal gesproken zelf aspirine maar omdat ze in bloei staan en vruchten vormen kost dit teveel energie en help ik ze een beetje. :D

Dan zou koolzaadolie of raapolie ook goed zijn om te bespuiten tegen spint. Alleen snap ik niet goed het verschil tussen beiden, de ene is wel een stuk goedkoper de raapolie kost maar een prikkie en de koolzaadolie is vrij duur. Hier maak ik wel eerst ook een testje van. :D
HennyM

Volgende

Keer terug naar Insecten en bestrijding