Eugène 2017

Eugène 2017

Berichtdoor Eugene » za dec 24, 2016 2:08 pm

De zaadjes zijn nog niet gezaaid, maar mijn lijst is ver klaar. Het zou beter zijn als ik er nog 10 soorten af haal, maar dat gaat mij nooit lukken. Ik ben naar te veel soorten nieuwsgierig. En de ervaring leert dat niet alles opkomt. En ten opzichte van vorig jaar is het al een stuk minder. Veel annuums in 2017, inclusief de Aconcagua door de enthousiaste verhalen van Koen. En de echte hitte kan ik toch nog niet aan, dus eerst maar eens soorten proberen en selecteren in de categorie: Pepers voor Dummies.
Ik heb wel wat hitte in mijn lijst staan, die zijn voor sausen en sambal. Zoals bijvoorbeeld de Aji Chombo, een tip van mijn vriendin. Dit is een peper aanverwant aan de Scotch Bonnet die in bijna ieder Panamees huis op voorraad is. Ze maken daar een saus van, vooral in Panama wereldberoemd maar ook daarbuiten erg geliefd naar verluid. Ik zal het gaan merken. Mijn vriendin is Panamese en verhuist in de zomer mijn kant uit. Ze heeft een goed recept voor de saus zei ze. In september, oktober horen jullie van mijn ervaringen.
Wat betreft de sambal: ik twijfel nog tussen de Birds Eye en de Morado in verband met de geplande sambal aan het einde van het seizoen. Ik denk dat de Birds Eye dichter tegen de gebruikte pepers in Azië zit, maar de Morado heeft meer smaak afgaande op de ervaringen van anderen.Tips?

1 Aconcagua - Annuum
2 Aji Benito - Baccatum
3 Aji Cajamarca - Chinense
4 Aji Chombo - Chinense
5 Beaver Dam - Annuum
6 Bola - Annuum
7 Cascabella - Annuum
8 Cayenne Supermercado - Annuum
9 Chilhuacle Amarillo - Annuum
10 Chimayo - Annuum
11 Chorisero - Annuum
12 Cows Horn - Annuum
13 Criolla de Cocina - Annuum
14 Dulce de Espagna - Annuum
15 El Oro de Equador - Baccatum
16 Hungarian Black - Annuum
17 Jalapeno El Jeffe - Annuum
18 Jalapeno Jaloro - Annuum
19 Jaranda - Annuum
20 Jeromin - Annuum
21 Morado - Chinense
22 Nora - Annuum
23 Petit Marseillais - Annuum
24 Pimiento de Padron - Annuum
25 Rocoto CAP363 - Pubescens
26 Rocoto Oculto - Pubescens
27 Scotch Bonnet Orange - Chinense
28 Snack Paprika - Annuum
29 Sweet Pickle - Annuum
Eugene

Has thanked: 484 times
Been thanked: 333 times

Re: Eugène 2017

Berichtdoor Koenv » za dec 24, 2016 3:10 pm

ziet er een leuk lijstje uit - succes!
Koenv

Has thanked: 516 times
Been thanked: 572 times

Berichtdoor Mahi » wo dec 28, 2016 2:04 am

In het begin begin had ik wel eens het idee dat je op elk moment het bijltje erbij neer wilde gooien omdat het pepers kweken soms niet helemaal volgens wens wilde lukken, toch zag ik je elke keer weer doorpakken en nu zelfs weer een 2017 ,chapeau :b
Mahi

Has thanked: 1003 times
Been thanked: 718 times

Berichtdoor Eugene » wo dec 28, 2016 11:13 am

Haha, ja ik heb echt wel momenten gehad dat ik mij serieus afvroeg of dit wel iets voor mij is. Maar het begint weer te kriebelen. De zaailijst bepalen. Iedere ochtend recht uit bed even naar de propagator om de stand van zaken te bekijken. Het overplanten. Ik geniet daarvan, dus toch weer een poging. En drie maal is scheepsrecht. Ik heb nog wat extra maatregelen genomen tegen de luizen. Ik heb geen planten laten overwinteren nu en de open zakken potgrond die ik binnen had, zijn allemaal de schuur in gegaan. En met minder planten is het straks ook beter te controleren. Het wordt mijn jaar! :h :D
Eugene

Berichtdoor Dennis » do dec 29, 2016 12:34 am

Eugene schreef:Haha, ja ik heb echt wel momenten gehad dat ik mij serieus afvroeg of dit wel iets voor mij is. Maar het begint weer te kriebelen. De zaailijst bepalen. Iedere ochtend recht uit bed even naar de propagator om de stand van zaken te bekijken. Het overplanten. Ik geniet daarvan, dus toch weer een poging. En drie maal is scheepsrecht. Ik heb nog wat extra maatregelen genomen tegen de luizen. Ik heb geen planten laten overwinteren nu en de open zakken potgrond die ik binnen had, zijn allemaal de schuur in gegaan. En met minder planten is het straks ook beter te controleren. Het wordt mijn jaar! :h :D

Met deze instelling gaat het dit jaar zeker lukken, veel succes!

Groeten uit Eindhoven

Dennis
Afbeelding
Dennis

Has thanked: 166 times
Been thanked: 522 times

Berichtdoor meatfreak » do dec 29, 2016 12:41 pm

Eugene schreef:Haha, ja ik heb echt wel momenten gehad dat ik mij serieus afvroeg of dit wel iets voor mij is. Maar het begint weer te kriebelen. De zaailijst bepalen. Iedere ochtend recht uit bed even naar de propagator om de stand van zaken te bekijken. Het overplanten. Ik geniet daarvan, dus toch weer een poging. En drie maal is scheepsrecht. Ik heb nog wat extra maatregelen genomen tegen de luizen. Ik heb geen planten laten overwinteren nu en de open zakken potgrond die ik binnen had, zijn allemaal de schuur in gegaan. En met minder planten is het straks ook beter te controleren. Het wordt mijn jaar! :h :D

Elk jaar steek je ook weer nieuwe kennis op, veel succes met het 2017 seizoen!

Trouwens nog een opmerking over je zaailijst, gezien je voorgaande jaren zou ik het houden bij enkel Annuum soorten en niet van alle families wat soorten zetten. Zo blijf je bij dezelfde groei verwachtingen, zijn ze doorgaans vroeger in oogst en makkelijker in onderhoud. Enige wat je daar wel mee hebt dat je ondersteuning moet geven omdat ze hoger groeien :lol: De Morado viel mij persoonlijk erg tegen, niet veel anders dan een Habanero Chocolate alleen wat heter dan.
meatfreak

Has thanked: 1279 times
Been thanked: 1117 times

Berichtdoor Eugene » do dec 29, 2016 2:44 pm

meatfreak schreef:

Elk jaar steek je ook weer nieuwe kennis op, veel succes met het 2017 seizoen!

Trouwens nog een opmerking over je zaailijst, gezien je voorgaande jaren zou ik het houden bij enkel Annuum soorten en niet van alle families wat soorten zetten. Zo blijf je bij dezelfde groei verwachtingen, zijn ze doorgaans vroeger in oogst en makkelijker in onderhoud. Enige wat je daar wel mee hebt dat je ondersteuning moet geven omdat ze hoger groeien :lol: De Morado viel mij persoonlijk erg tegen, niet veel anders dan een Habanero Chocolate alleen wat heter dan.

Bedankt voor het advies Stefan. Ik neem het even in beraad. De Aji Chombo had ik mijn vriendin beloofd, maar een keer planten volgroeien is op zich al een prestatie voor mij. Dus ik zal nog eens kijken naar mijn lijst. De Morado gaat in ieder geval van de lijst af, daar neigde ik zelf ook al steeds meer naar toe.
Eugene

Berichtdoor Eugene » vr dec 30, 2016 4:20 pm

Ik ben er uit. Mijn lijst is samengesteld. Ik kom nog steeds uit op 29 soorten zoals in mijn eerste post, maar wel met een aantal wijzigingen. Uiteindelijk zullen het minder soorten worden, want ik heb van enkele soorten slechts twee of drie zaadjes. In vergelijking met diverse andere lijsten hier is het slappe hap, omdat er weinig hitte aanwezig is. Focus ligt nu op de planten groot krijgen. Er is nog wel wat hitte aanwezig via de Scotch Bonnet en Aji Chombo. Dat heeft vooral te maken met de culinaire aspiraties van mijn vriendin. De Rocoto staat er tussen uit nieuwsgierigheid. Naar de smaak, maar vooral of het mij eens gaat lukken om een Rocoto te laten ontkiemen. Dat wil tot op heden niet lukken bij mij. Over het moment van zaaien ben ik nog niet helemaal uit. Enerzijds wil ik zondag al zaaien, om nog een tweede kans te hebben eind maart, begin april. Je weet het hier nooit tenslotte. Anderzijds zit ik dan over enkele maanden wel met heel veel groen binnen. Moeilijk.

1 Aconcagua
2 Aji Chombo
3 Ampuis
4 Beaver Dam
5 Bola
6 Candelight Purple
7 Cascabella
8 Cayenne Supermercado
9 Chilhuacle Amarillo
10 Chimayo
11 Chorisero
12 Cows Horn
13 Criolla de Cocina
14 Dulce de Espagna
15 Guajillo
16 Guindilla
17 Hungarian Black
18 Jalapeno El Jeffe
19 Jalapeno Gigantia
20 Jalapeno Jaloro
21 Jaranda
22 Jeromin
23 Jimmy Nardello
24 Nora
25 Petit Marseillais
26 Pimiento de Padron
27 Rocoto Oculto
28 Scotch Bonnet Orange
29 Snack Paprika
30 Sweet Pickle
Eugene

Berichtdoor Eugene » za jan 07, 2017 2:59 pm

Inmiddels is alles gezaaid. Op Nieuwjaarsdag ben ik aan de slag gegaan. Ik heb nog wel een kleine wijziging doorgevoerd in de pepers. Ik heb nog de Jalapeno Gigantia toegevoegd. Ik realiseerde mij dat wat extra Jalapeno's gewenst zijn gezien mijn aspiraties om worst te gaan maken met Cheddar en Jalapeno. Inmiddels zijn er al 13 soorten die één of meerdere zaailingen hebben. De Cayenne, Jalapeno Gigantia en Jaranda zijn al "massaal" opgekomen, van de rest één of twee. Het begin is veelbelovend, maar dit is pas het begin. Maar wat duurt dat allemaal lang :lol:
Eugene

Berichtdoor meatfreak » ma jan 09, 2017 2:51 pm

Goed om te horen dat de Jaranda goed is opgekomen :mrgreen: De Gigantia is inmiddels ook alweer van 2013 maar zo zie je maar dat kiemkrachtige zaden jaren bewaard kunnen worden ;) Nu zie ik de Guajillo op jouw lijst staan, die was toen eigenlijk ook wel erg goed bevallen hier. Lekkere flakes, weinig hitte dus goed mee te koken voor de hele familie. Misschien die toch ook maar weer zetten :lol:
meatfreak

Has thanked: 1279 times
Been thanked: 1117 times

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017