De ''Hete ontgroening'' - Youri

De ''Hete ontgroening'' - Youri

Berichtdoor youri02 » di feb 14, 2017 6:20 pm

Hallo iedereen,
Ik ben dus nieuw hier (zie intro forum). Ik heb mij een paar maand geleden enigszins verdiept in het kweken van pepers, en besloot zelf ook een poging te wagen. Dit is mijn kweekverslag, en ik zal hier info en foto's plaatsen over hoe het met mijn pepers gesteld is. Remember: ik ben nieuw dus ik heb nog een berg te leren. Als iemand tips heeft of ziet dat ik iets finaal verkeerd doe dan hoor ik dat met alle liefde aan. Nu zal ik proberen een overzicht te maken met wat ik geplant heb.

Naam.-----------------------------Gezaaid op---------------Aantal gezaaid.------Aantal ontkiemd.
Random zaadjes uit China------Vergeten bij te houden--18 ---------------------2
Rawit------------------------------16/1------------------------5-----------------------4
Habanero--------------------------27/1-----------------------10----------------------2
? -----------------------------------Ook vergeten-------------10----------------------5
( https://nl.aliexpress.com/item/Cockle-s ... 0.0.kItPUI )

De laatste kan ik niet op de plek van bestellen ontdekken wat het precies is. Ik weet dat veel mensen twijfelen aan de betrouwbaarheid van AliExpress zaden, ik ben er één van. Maar het leek me interessant om het uit te proberen. Zoals je ziet ontkiemen de zaden wel, vraag is alleen of eruit komt wat er beloofd is haha.

Ik heb de meeste pepers in een plastic bekertje met gaatjes erin en daaronder nog een bekertje (voor het water) geplant. Per bekertje heb ik meerdere zaadjes geplant en wanneer er meer opkwamen heb ik die toen ze groot genoeg waren overgezet op een apart bekertje. Ik heb ze in de vensterbank staan zodat ze overdag zon krijgen en ik geef ze ongeveer 1x per week een klein beetje water. Ze lijken het redelijk goed te overleven, alleen zijn ze wat klein. Ik heb ook een plantenvoeding in huis, maar weet niet of het een goede is en wanneer en hoe te gebruiken. Foto's volgen later, het is nu donker :p.

Bedankt voor het lezen. en ik zie uit naar reacties!
We are here to drink your beer!
youri02

Has thanked: 16 times
Been thanked: 33 times

Re: De ''Hete ontgroening'' - Youri

Berichtdoor ioulus » di feb 14, 2017 8:15 pm

Het begin is er Youri ;)
Ik blijf je volgen...Succes!!
ioulus

Has thanked: 1023 times
Been thanked: 144 times

Berichtdoor sabrinahhh » di feb 14, 2017 8:29 pm

Spannend! Heel veel succes met de kweek. Ik ben erg benieuwd!
sabrinahhh

Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Berichtdoor goosman » di feb 14, 2017 8:55 pm

youri02 schreef:Ik heb de meeste pepers in een plastic bekertje met gaatjes erin en daaronder nog een bekertje (voor het water) geplant. Per bekertje heb ik meerdere zaadjes geplant en wanneer er meer opkwamen heb ik die toen ze groot genoeg waren overgezet op een apart bekertje. Ik heb ze in de vensterbank staan zodat ze overdag zon krijgen en ik geef ze ongeveer 1x per week een klein beetje water. Ze lijken het redelijk goed te overleven, alleen zijn ze wat klein. Ik heb ook een plantenvoeding in huis, maar weet niet of het een goede is en wanneer en hoe te gebruiken. Foto's volgen later, het is nu donker :p.

Hey Youri,
Goed bezig. Voor goede tips is een uitstekende zaaihandleiding beschikbaar op de website. Daar kun je lezen dat je kiemsucces groter wordt als je zorgt voor voldoende warmte. Je bekertjes zou je kunnen afdekken met folie, zodat de grond goed vochtig blijft. Ook over voeding is heel veel info beschikbaar, zoveel dat het al snel kan gaan duizelen. Ik heb vorig jaar tomatenvoeding gebruikt, dit jaar weer, alleen ga ik dit jaar ook voor 'noekepoekesap', als aanvulling. Succes, ben benieuwd naar de foto's!
goosman

Has thanked: 565 times
Been thanked: 354 times

Berichtdoor youri02 » di feb 14, 2017 9:02 pm

goosman schreef:
youri02 schreef:Ik heb de meeste pepers in een plastic bekertje met gaatjes erin en daaronder nog een bekertje (voor het water) geplant. Per bekertje heb ik meerdere zaadjes geplant en wanneer er meer opkwamen heb ik die toen ze groot genoeg waren overgezet op een apart bekertje. Ik heb ze in de vensterbank staan zodat ze overdag zon krijgen en ik geef ze ongeveer 1x per week een klein beetje water. Ze lijken het redelijk goed te overleven, alleen zijn ze wat klein. Ik heb ook een plantenvoeding in huis, maar weet niet of het een goede is en wanneer en hoe te gebruiken. Foto's volgen later, het is nu donker :p.

Hey Youri,
Goed bezig. Voor goede tips is een uitstekende zaaihandleiding beschikbaar op de website. Daar kun je lezen dat je kiemsucces groter wordt als je zorgt voor voldoende warmte. Je bekertjes zou je kunnen afdekken met folie, zodat de grond goed vochtig blijft. Ook over voeding is heel veel info beschikbaar, zoveel dat het al snel kan gaan duizelen. Ik heb vorig jaar tomatenvoeding gebruikt, dit jaar weer, alleen ga ik dit jaar ook voor 'noekepoekesap', als aanvulling. Succes, ben benieuwd naar de foto's!

Oh ja het folie had ik er ook nog overheen inderdaad, had ik niet vermeld! Ik ga zeker de zaaihandleiding raadplegen voor tips. Ja ik heb inderdaad heel veel verschillende info over voeding gezien (soms ook wat tegenstrijdig). Ik maak en post morgen de foto's hier!
En iedereen bedankt voor de reacties!
youri02

Berichtdoor Victorus » wo feb 15, 2017 7:25 am

Je kiem percentage ligt dik onder 50%. Je kan dat verbeteren door de zaaibak of propagator te verwarmen met een warmtemat. De kleinste warmtemat voldoet al en kost rond 10 Euro. Warmtematten worden vooral gebruikt in een terrarium bij het houden van reptielen. Een temperatuur van 25 - 30 graden is ideaal. Als je niet bij hogere temperatuur probeert te laten kiemen dan kan het kiemen erg lang duren, tot wel 2-3 maanden. Het kan dus zijn dat sommige van je zaadjes alsnog uitkomen.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 95 times

Berichtdoor youri02 » wo feb 15, 2017 7:47 am

Victorus schreef:Je kiem percentage ligt dik onder 50%. Je kan dat verbeteren door de zaaibak of propagator te verwarmen met een warmtemat. De kleinste warmtemat voldoet al en kost rond 10 Euro. Warmtematten worden vooral gebruikt in een terrarium bij het houden van reptielen. Een temperatuur van 25 - 30 graden is ideaal. Als je niet bij hogere temperatuur probeert te laten kiemen dan kan het kiemen erg lang duren, tot wel 2-3 maanden. Het kan dus zijn dat sommige van je zaadjes alsnog uitkomen.

Dankjewel voor je reactie. Ik had de bakjes met de niet ontkiemde zaadjes eerst onder de verwarming gezet, en toen de plantjes opkwamen heb ik ze in de zon gezet. Is dat voldoende? Of is een warmtemat echt zoveel beter? Zo ja, waar vind ik dat? Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord haha. Verder heb ik in het zaaibakje met de 18 Chinese zaadjes wellicht teveel water gedaan voor m'n gevoel, zou dat invloed kunnen hebben op het lage percentage ontkiemde planten van die serie?
youri02

Berichtdoor Victorus » wo feb 15, 2017 9:32 am

Er is op een Amerikaanse universiteit - Ik meen de universiteit van New Mexico ("Numex")- onderzoek gedaan naar de relatie tussen kiemen en temperatuur. De beste kiemtemperatuur bleek 25 - 30 graden C te zijn. Te koud gezette zaden die in dit experiment niet kiemden bleken later, nadat ze warmer gezet werden alsnog te kiemen. Jonge kiemen die bij een te hoge temperatuur gekiemd waren gingen later vaker alsnog dood. Het maakt in principe niet uit op wat voor manier je die temperatuur bereikt en handhaaft, maar een warmtemat is erg handig. Er zijn mensen die een met thermostaat geregelde warmtemat gebruiken. Met mijn simpele 18 Watt warmtemat die onder de propagator ligt blijft het binnen in de propagator 24 graden, met een gemiddeld kiempercentage van ongeveer 85 % binnen 2 weken.

Ik denk niet dat je zaden niet gekiemd zijn omdat ze te nat geweest zijn. Zaad kan daar goed tegen. Door zaden eerst enige tijd in lauw water te leggen en als de zaadhuls daarna vochtig blijft breekt de jonge kiem gemakkelijker door de zaadhuls heen.

Zoek maar eens met Google of op Marktplaats naar Warmtemat. Je zal er tientallen vinden.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 95 times

Berichtdoor Pimpepper » wo feb 15, 2017 11:39 am

youri02 schreef:
Victorus schreef:Je kiem percentage ligt dik onder 50%. Je kan dat verbeteren door de zaaibak of propagator te verwarmen met een warmtemat. De kleinste warmtemat voldoet al en kost rond 10 Euro. Warmtematten worden vooral gebruikt in een terrarium bij het houden van reptielen. Een temperatuur van 25 - 30 graden is ideaal. Als je niet bij hogere temperatuur probeert te laten kiemen dan kan het kiemen erg lang duren, tot wel 2-3 maanden. Het kan dus zijn dat sommige van je zaadjes alsnog uitkomen.

Dankjewel voor je reactie. Ik had de bakjes met de niet ontkiemde zaadjes eerst onder de verwarming gezet, en toen de plantjes opkwamen heb ik ze in de zon gezet. Is dat voldoende? Of is een warmtemat echt zoveel beter? Zo ja, waar vind ik dat? Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord haha. Verder heb ik in het zaaibakje met de 18 Chinese zaadjes wellicht teveel water gedaan voor m'n gevoel, zou dat invloed kunnen hebben op het lage percentage ontkiemde planten van die serie?

Ik heb nog nooit een warmtemat gebruikt, simpelweg omdat ik geld/stroom wil besparen en mijn kweek simpel wil houden. Ik kiem zoals jij, met een bakje op de vensterbank en heb van 120 zaden en 30 soorten een gemiddeld kiempercentage van rond de 70%. Op twee soorten (slecht/oud zaad) na heb ik overal minimaal 1 zaailing van. Ik denk dat een warmtemat voornamelijk zorgt voor een snelle ontkieming, daar mijn meeste zaden minimaal 2 weken duren voor ze ontkiemen. Maar ik ben ook maar een amateur die wat aanrommelt.. :roll:
Pimpepper

Has thanked: 194 times
Been thanked: 94 times

Berichtdoor youri02 » wo feb 15, 2017 12:15 pm

Ik denk dat ik het dit jaar gewoon hierbij laat, en wat ga experimenteren. Het gaat me er nu ook om dat ik gewoon minimaal één goede plant heb, want als ik 50 goede planten heb dan kan ik die toch nergens kwijt hahaha. Misschien dat ik het volgend jaar anders ga doen, maar ik rommel inderdaad ook maar wat aan. Ik heb geen idee wat de temperatuur onder mijn verwarming is, maar ik gok ergens tussen de 20 en 25 graden. De meeste plantjes die opkwamen waren er wel binnen 2 weken, dus misschien zijn sommige Chinese zaadjes gewoon slecht?

Oh en ik heb nog een vraag; wanneer moet ik verpotten en wat raden jullie aan qua formaat en dergelijke? Ik heb verschillende dingen gelezen en heb 3 soort van plantenzakken/potten besteld (weet niet hoe je zoiets noemt, maar kan wel een foto sturen zodra deze zijn aangekomen). Ik weet niet zo goed wat ik daar nou precies mee moet, ook na het lezen van de handleiding.
youri02

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017