Zeer langzaam weer eens beginnen

Zeer langzaam weer eens beginnen

Berichtdoor donaldk » za maart 11, 2017 9:53 pm

Ik ben laat, te laat voor Hete soorten. Ik heb de zaden ook niet klaar liggen, keurig uitgesorteerd.

Wat ik nu bij de hand heb is Thai Sun. Een pepertje geproefd een tijdje terug dus weer tientallen zaadjes klaar liggen, zonder te gaan zoeken.

Lemon Drop kwam ik een klein zakje van tegen, waar de andere zakjes (twee oogsten) plus die volle zak met duizenden zaadjes van de laatste natuurlijk gedroogde pepertjes weet ik nu even niet.

Ik bedenk mij opeens dat ik de vorig jaar geoogste gele en rode Sweet Palermo Punt praprika aadjes nog in de keukenpapier zakjes heb liggen. Ben ik al te laat om nog rijpe paprika's te krijgen? Zaadjes komen van een Gele en Rode paprika, de gele zie je niet bij AH, de rode wel.

De gigantische tomatentros zaadjes zijn helaas ook ontvreemd, onvindbaar. Nou verwacht ik geen tros van 2.7 kilo rijp te krijgen zonder stook, voedingspomp, en zomers al voorzaaien voor plantgroei gedurende de winter, https://looye.com/joyn/ hebben ook 8 weken nodig om rijp te worden. Dus zo erg is het ook weer niet.

Basilicum experts. Kan ik al succesvol zaaien? Ik lees dat ze bijna nog veeleisender zijn dan pepers, (grond)temperatuur van minimaal 25 graden? Zaadjes zijn ook zo klein, betekend dat ook kwetsbaar? Ik heb Krishna Tulsi zaadjes gevonden, maar als ze nu weg gaan rotten stop ik er niet te veel in?

Eerste lijstje:

Aribibi Gusano Grow Contest 4
Thai Sun 10
Lemon Drop 5
Grandpa's Home Pepper 5
Sweet Palermo Red 5
Sweet Palerma Yellow 5
Honing Tomaatje 6
Krishna Tulsi 60+
Red Bowl Salat

Ik denk dat ik morgen maar ga zaaien nu moe, even TV kijken.
Laatst bijgewerkt door donaldk op zo maart 12, 2017 1:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
donaldk

Has thanked: 28 times
Been thanked: 508 times

Re: Zeer langzaam weer eens beginnen

Berichtdoor Hampie » za maart 11, 2017 10:40 pm

Goed om te lezen dat het virus je weer te pakken heeft Donald. Wat die basilicum betreft; binnenshuis in potten zaaien en de zaadjes NIET afdekken met aarde. Bij mij kiemen ze binnen 3 dagen om deze manier (lichtkiemer)
Succes!!!

Hampie
Hampie

Has thanked: 2049 times
Been thanked: 1222 times

Berichtdoor Robert » za maart 11, 2017 10:54 pm

Van langer wachten met zaaien wordt het niet beter Donald! Morgen starten lijkt mij een goed plan, dan zal het allemaal nog vast wel goed komen. Ook de paprika's moet nog wel kunnen, en alles wat buiten niet meer rijp wordt kun je altijd binnen nog wel op kleur krijgen in een vaas water is mijn ervaring inmiddels. Voor tomaten heb je normaal wat meer tijd om te starten, daar ben je dus nog prima mee op tijd.
Basilicum zaaien, ach dat doe je waarschijnlijk binnen, ik vermoed dat je dan haast jaarrond wel kunt zaaien met uitzondering van december en januari, dan groeit dat zelfs binnen niet is mijn ervaring, dan is er simpel te weinig licht. Zelf ben ik de laatste tijd makkelijk met de basilicum, ik koop een plantje in de supermarkt en geef die a/b voeding. Dan groeit de plant harder dan ik er van kan eten. En dat gaat dan goed totdat ik er bladluizen in vind. De plant is dan nog prima, maar ik eet er dan niet lekker meer van en er is vanaf dat moment een risico dat die bladzuigers overlopen naar andere planten. Dat is dus iedere keer het moment dat de basilicum in de groene container gaat en ik weer een nieuw en al voorgekweekte plant koop, hoe leuk zelf vanuit zaad opkweken ook is ;-)
Robert
Moderator

Has thanked: 185 times
Been thanked: 1178 times

Berichtdoor donaldk » zo maart 12, 2017 10:17 am

Dit is een speciale soort, die zul je nooit vinden in de supermarkt. In de VS schijnen Hindoetempels ze wel te verkopen, maar waar vind je hier een Hindoetempel. Ik heb een jaar-anderhalf jaar online gezocht naar zaadjes. Veel aanbieders waren er niet. In Nederland helemaal niemand. Amerikaanse en een deel van de Aziatische leveranciers leveren niet naar Nederland, dus nu vond ik een Duitse en een Spaanse leverancier en een in India die wat grotere hoeveelheden per pakketje verkoopt, die wel naar Nederland verzenden. Duitser levert per (slechts) 30 zaadjes (grams zakjes in Thailand van groot Thais merk zitten 2300 en ander merk minimaal 2000 zaadjes in, alles voor 15 Baht=40 eurocent, lol), dus twee busjes besteld. En de keuze voor Duitse Post en niet de Spaanse Post was een goede, want ze waren dinsdag al binnen. Spanjaard was goedkoper, maar ja dan maar wat meer €.

Okay toch in een potje zaaien, dan offer ik er geen gaatjes aan op in de tray. Wel warm zetten in het tweede kasje lijkt me. Eens kijken of ik een wat groter potje heb voor dertig zaailingetjes. Wist niet dat het lichtkiemers zijn dat zag ik nergens.

Dus aardig wat Thai Sun, handjevol Lemon drops, de vier Gusano's. Nog wat superzoete punt paprika's enzovoorts en de 30/35 plekjes zijn weer gevuld.

Ik zie in Stan's lijstje ook de Grandpa's Homepepper, zouden wel eens zaadjes uit dat ene pepertje kunnen zijn die ik hem heb gegeven.Ik had drie plantjes een grotere een kleinere die groeide als een soort van afrikaanse windvlakte boom en de witte. Zaadjes moeten ergens zijn. Maar ik heb nog een zeer kleine rista hangen, ik meen van de grote plant dus daar wat zaadjes van proberen....

Hopelijk lukken Stan's hete soorten en zijn er wat genoeg over van al die mooie Bhut soorten enzovoort voor het kasje hier;-). Stan heb je ook een Ring of Fire over? Ik moet nog een gedroogde hebben liggen, anders zou ik die moeten opzoeken en ontzaden.
donaldk

Berichtdoor donaldk » zo maart 12, 2017 12:05 pm

https://youtu.be/bHEkaTv9OXg?t=946

Aan het eind van de lange video eindelijk een overzicht van de verschillende soorten. Er is dus wel een verschil tussen Rama en Kapoor. Mij gaat het dus om de rode Krishna.

Dit lijkt mij de Rama soort, thousands of seedlings,.

https://www.youtube.com/watch?v=mb1hhuM29yE

Mij lukt dat nooit met bijvoorbeeld Bieslook
https://www.youtube.com/watch?v=JD5DdJDhkSI
donaldk

Berichtdoor donaldk » zo maart 12, 2017 1:19 pm

De kleine makkelijkere Capiscum, plus de puntpaprika's en cherrytomaatjes staan onder de kap. Onder de tweede kap staat een https://www.wildeboer-groep.nl/tuinbouw ... stuks.html zwart potje met daarop de ~65 Krishna Tulsi zaadjes van het eerste buisje, ja er zat ruim het dubbele in van aangegeven een paar misschien net te klein of licht, dus laten we zeggen het dubbele, dat komt dus mooi uit. Uitstrooien gaat nooit mooi gelijkmatig dus we gan het zien. In principe lijkt mij zo'n pot ruim genoeg voor honderden zaadjes en zaailingetjes.

Voor de andere helft van kasje twee misschien een stukje tray met daarin wat sla zaadjes.
donaldk

Berichtdoor donaldk » vr maart 17, 2017 10:30 am

Hier nog niets te bespeuren.
donaldk

Berichtdoor donaldk » za maart 18, 2017 10:45 am

De peperbak is nog geheel bruin, maar gistermiddag waren er twee of misschien drie, ze liggen zo dicht bij elkaar en zijn zo klein, dat ik daarvan niet zeker was, groene spikkeltjes in de pot met ongeveer 65 Ocinum Sanctum Linn., Ocinum Tenuiflorum, Red Holy Basil, kortom Krishna Tulsi zaadjes. Vanmorgen was er nog eentje.

Iemand hier ervaring met dit kruid? Zou ik in Nederland nog zaad krijgen uit deze planten of moet ik voor een volgend seizoen alvast nu wat bestellen in Azie?

Hoeveel gram per dag (blad) kun je ongeveer oogsten?

Een strenge mod zegt off-topic, maar om hiervoor nou helemaal een account te maken op moestuinforum of zo;-).
donaldk

Berichtdoor donaldk » za maart 18, 2017 11:34 am

Toevallig iemand hier in de regio met een auto en aanhanger, vrijdag 31 maart kan bij de gemeentewerf in Nieuwveen compost gehaald worden. In Kaag en Braassem en Amstelveen is het al beperkt tot kleine zakjes zag ik in wat huis aan huis blaadjes, dus hoe lang het hier blijft...
donaldk

Berichtdoor Robert » za maart 18, 2017 11:41 am

Mijn ervaring is dat basilicum vanzelf bloemen maakt en daarna ook zaden. Die zijn prima te oogsten.
Maar als je de bladeren wilt eten kun je die bloemen er juist ook uitknippen, de plant kan zijn energie maar in 1 ding tegelijk stoppen.
Dus is het maar net wat je wilt :-)
Robert
Moderator

Has thanked: 185 times
Been thanked: 1178 times

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017