Goedkope potgrond van cranenbroek doet niets

Goedkope potgrond van cranenbroek doet niets

Berichtdoor Celis » di mei 16, 2017 7:07 pm

Goedeavond,

Enige tijd geleden hebben wij een grote houten bak gemaakt die we als moestuin willen gebruiken.
Vanwege de grote hoeveelheid potgrond die nodig was, hebben we potgrond uit de aanbieding van de cranenbroek gebruikt.

Nu hebben we hier spijt van, bijna niets wil er op groeien..
De erwten doen het redelijk, maar de Rucola kleurt helemaal paars...

Ik heb voor de duidelijkheid een paar foto's bijgevoegd.

Afbeelding

Afbeelding

Iemand ideeën hoe we hier iets aan kunnen doen?
De grond houdt ook bijna geen water vast.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Celis

Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Goedkope potgrond van cranenbroek doet niets

Berichtdoor donaldk » wo mei 17, 2017 12:34 am

Vervangen? Aanvullen met organisch materiaal, zoals compost of tuinturf, kokosvezel en/of een anorganische vochtbuffer zoals perliet of vermiculiet.

Daarnaast eventueel ook nog bemesten.

Hoeveel zakken heb je erin gedaan?

Is die bak vier meter bij een goede meter en halve meter diep? Dat is dan zeker twee kuub.

Zo goedkoop was die Cranenbroeck dit jaar toch ook weer niet? Ik denk dat de Gamma deze week goedkoper is. Want deze week is Fleurella 1+1 (Gamma), dus 1,85 per zakje van zogenaamd 40 liter (NEN norm), 3,69 per twee. Onder de 2,05 zie je ze eigenlijk nooit. Ik heb beperkte vervoersmogelijkheid, dus ik denk dat ik eenmaal de aanbieding ga halen. Dan ben ik eigenlijk al overbeladen. Ik heb ook al een 40L zakje van Florentus (het dure merk van Veenbaas) gehaald, waarschijnlijk voor de wedstrijdplantjes.

Ik heb de eerste BVB 20L zak van de nieuwe voorraad open gemaakt. Ik zie fijne draadjes, maar toch voelt hij zwaarder in de hand. Dan de eerste zakjes van de oude voorraad. Ik heb net wat kruiden verspeend en sla erin opgepot, dus we gaan het zien

Ik kan het mij ook niet veroorloven potgrond compleet te vervangen, maar ik denk dat deze wel meevalt, desnoods wat meer kokos.

Ook in Fleurella of Culvita of andere duurdere potgrond heb ik altijd ongeveer een 20-25% Action Kokosvezel gemengd.
donaldk

Has thanked: 44 times
Been thanked: 537 times

Berichtdoor Celis » wo mei 17, 2017 6:07 am

We hadden inderdaad ook het idee om de bovenste laag aan te vullen met goede potgrond. Wellicht daar wat kokosvezel van de action doorheen mengen.

Is voor ons de allereerste keer dat we een moestuin hebben en we hebben dus weinig/geen verstand van grond en bemesting...

Potgrond van de cranenbroek was toen 1,35 voor een zak van 40 liter en we hadden ongeveer 30 zakken nodig, dus dat leek een prima aanbieding.

Van de week even een paar zakken fleurella halen bij de gamma dan!
Celis

Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » vr dec 01, 2017 7:00 pm

ik vermoed dat deze goedkope grond veel turf bevat. Het maakt de grond zuur en de grond slaat dicht. Er willen geen wormen of andere beestjes in en er komt ook weinig zuurstof in.

Wat ik zou doen is een zak kalk kopen (25 kilo bouwkalk voor 10 euro bij bouwcentrum Filippo bijvoorbeeld), er flink wat doordoen. Verder een flinke hoeveelheid gewone tuinbodem (zand-aarde) er door, zoalng het maar niet te zwaar/kleiis is.
Het kalk neutraliseerd de zure grond en bevorderd bodemleven. De gewone grond zorgt voor stabiliteit, een natuurlijke en stevige bodem, die niet te snel dichtslaat of uitdroogt.

Ik gebruik deze tuingrond zelden puur, maar mix tot een lekker aanvoelend mengsel.

Trouwens, wat ik op de foto zie zijn houtsnippers ofzo. Is dit de tuingrond of zit deze eronder? Als de tuingrond er zo uitziet, weet je zeker dat je het juiste product had? In dit geval zou ik het eerst een jaar laten rotten, en in de winter mengen met bodemgrond. Volgens voorjaar echte tuingrond erbij en dan kan het wel weer.
Cats&Chilli's

Has thanked: 2 times
Been thanked: 67 times

Keer terug naar De tuin