Hydroponics medium

Hydroponics medium

Berichtdoor Markos » ma okt 16, 2017 4:07 pm

Ik ben aan het kijken voor alternatieven als medium voor een hydronpics systeem. Zowel voor volgend jaar buiten (ik wil het systeem van Robert nameken :clap ) maar ook voor binnen. Ik wil twee vazen/bloempotten binnen zetten waarin ik per stuk 2 of 3 planten wil zetten die nu nog buiten staan. Dus deze zullen handmatig gevoed worden. En volgend jaar misschien een wat beter bucket systeem bij het raam met een voedingsvat (dus een soort mini systeem als dat van Robert maar dan binnen met maar 5 emmers. Dus alle emmers aan elkaar verbonden en aan een voedingsvat verbonden)

Ik heb dit jaar (mijn eerste jaar) kleikorrels gebruikt. Werkt op zich prima, maar ik mis vooral stevigheid. En ik heb het idee dat kokos misschien een betere buffer is dan kleikorrels, geen idee of dit ook klopt. En misschien geldt dat ook voor perliet/vermiculiet?

Volgens mij zijn er de volgende keuzes in medium:
- Kleikorrels
- Kokos
- Perliet (Perlite)
- Vermiculiet (Vermiculite)
- Steenwol
- Mapito (had hier nog nooit van gehoord)

Wat is volgens jullie ervaring de voordelen en nadelen van de verschillende materialen?

Dit zijn de 3 systemen die ik wil maken:

Binnen bij het raam: (pas volgend jaar wanneer het seizoen weer begint)
Afbeelding
Hierbij komt nog een vlotter of iets tussen het voedingsvat en de potten om de hoogte van het vloeistofniveau te reguleren.
Welk medium is het beste hiervoor en op welke manier? De hele emmer vullen met een medium? Of met worteldoek zakken maken die tot op de bodem komen zodat de rest er omheen gevuld wordt met water en lucht? (Ik ga geen netcups meer gebruiken denk ik)
Afbeelding

Buiten: (pas volgend jaar wanneer het seizoen weer begint)
Ik wil dus eenzelfde systeem maken als Robert heeft gedaan. Ik heb dus even 2 plaatjes uit zijn topic gejat :)
Afbeelding
Afbeelding
Ik kan me voorstellen dat het ene medium beter is voor binnen of buiten dan de andere.

Binnen: (welke ik binnen enkele weken al wil maken)
En tot slot, ik wil een paar planten naar binnen plaatsen. Overwinteren of gewoon voor de mooi, want ik denk dat ik volgend jaar gewoon alleen nieuwe planten buiten plant.
Afbeelding
Ofwel een hoge vaas met pot erin welke ik gewoon handmatig wil bewateren. Het zal dan (waarschijnlijk) gaan om 2 of 3 planten die nu buiten staan. Deze zitten al in netcups met kleikorrels dus die kan ik niet meer uit de netcup halen.
Welk medium is volgens jullie het handigste? Ik neig naar perliet of vermiculiet omdat dit er mooier uit ziet :) Maar als ik daarvoor kies, dan moet ik de netcups "ingraven" in een bak met perliet/vermiculiet. Wat op zich geen probleem is. Deze drie opties heb ik in gedachte (dit is dus de pot die in de vaas gaat. De vaas zelf is voor de sier en niet waterdicht):
Afbeelding
De linker is de bak volledig vullen met een medium, de rechter is een kleinere bak of iets maken met een medium die hangt in voedingswater en waar de wortels doorheen kunnen groeien het water in. En de middelste is gewoon de 3 huidige netcups overplaatsen in gaten van de deksel waarna de wortels gewoon in het voedingswater hangen. Zoals ze nu ook in de bakken zitten, maar dan 2 of 3 in 1 deksel:
Afbeelding
Ik vind optie 1 (of eventueel 3 als die beter is) mooier als binnenplant :) Al kan ik op de deksel ook gewoon perliet/vermiculiet strooien waardoor het hetzelfde lijkt. Echter zit ik met de kleikorrels in netcups met het probleem dat ze weinig stevigheid hebben waardoor ik een constructie moet verzinnen waarmee de planten overeind blijven staan. Ik hoop dat ze dit uit zichzelf kunnen doen wanneer ik kokos/perliet/vermiculiet gebruik. Al twijfel ik daarover bij perliet/vermiculiet.
Markos

Has thanked: 19 times
Been thanked: 64 times

Re: Hydroponics medium

Berichtdoor Jan » ma okt 16, 2017 6:54 pm

Ik had voor mijn eb-vloed systeem het substraat van de Zweedse meubelboys. Maar dat zijn hele kleine korrels, ze spoelen met de stroming van het pompje mee. Ik heb wat extra filters moeten knutselen om de bodem stabiel te krijgen. Voor de planten heb ik ook de nodige steuntjes moeten maken. De algen zijn de grootste plaag die overblijft, maar daar hebben de planten en de pomp geen last van.

Het ziet er niet mooi uit, maar het werkt prima.
Afbeelding
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 120 times
Been thanked: 286 times

Berichtdoor Victorus » di okt 17, 2017 7:30 am

@marcos
Het goedkoopste medium is het beste. Ik zou zeggen cocosvezel. Het medium zelf draagt niets bij aan de groei. Voeding komt uit het vat.

@Jan
Ik heb ook zo'n Zweeds systeem. De steunen heb ik gemaakt door een stukje van 15 cm draadeind met m4 schroefdraad te gebruiken. Zowel boven als onder gaat de grootste metalen ring met een klein gat die je kan vinden en schroef het geheel aan. Desnoods neem je een stukje metaal van minimaal 5x5 cm en boor je daar een gat in. Het schroefdraad steekt aan de bovenkant uit en daar zet je een bamboe stokje overheen als steun voor de plant. Als de planten niet al te groot zijn heb je ruimte voor 6 planten.

De IKEA kleikorrels gaan inderdaad wat drijven, maar dat gaat weer over als de pomp uit gaat. Zolang de planten stevig staan is er niets aan de hand.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 97 times

Berichtdoor Robert » di okt 17, 2017 7:10 pm

Ik ben helemaal van de kokos de laatste jaren. Ik gebruik de blokken van de action.
Mijn ervaring met de andere opties is dat je er mee in de maag zit na het seizoen. De kokos kan eventueel zelfs nog een jaar worden gebruikt als je het laat drogen, anders kan het zo op de tuin, composthoop of bij het groenafval. Dat gaat dus niet met de andere harde en onverteerbare varianten....
Robert
Moderator

Has thanked: 198 times
Been thanked: 1208 times

Berichtdoor marco_D » vr okt 27, 2017 1:35 pm

een mix van Hydrokorrels met cocos werkt het beste voor dit soort systemen. zorgt ook voor voldoende stevigheid!
marco_D

Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Berichtdoor Markos » vr okt 27, 2017 1:46 pm

Ik ga denk ik inderdaad toch maar voor kokos in zakken van worteldoek. Naar mijn gevoel geeft dit ook de meeste stevigheid (lijkt veel op aarde qua structuur). Perliet/Vermiculiet was vooral ook omdat ik het mooier vind ogen binnen :D
Ik heb deze week even een blok kokos opgelost in A+B, zit er meteen voeding in.

@marco_D: wat is het voordeel van de hydrokorrels erbij? Daar heb ik ook nog genoeg van liggen om er doorheen te mengen. Maakt dit het geheel luchtiger? Of om een andere reden?
Markos

Berichtdoor marco_D » vr okt 27, 2017 4:25 pm

Markos schreef:@marco_D: wat is het voordeel van de hydrokorrels erbij? Daar heb ik ook nog genoeg van liggen om er doorheen te mengen. Maakt dit het geheel luchtiger? Of om een andere reden?

De korrels zorgen voor extra luchtigheid een 30/70 mix kan goed maar 50/50 maakt het nog luchtiger. Cocos blijft aardig lang vocht vasthouden.
wat je ook nog kan doen is alleen een bodem korrels en dan bovenop cocos.
marco_D

Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Berichtdoor Viren » ma nov 06, 2017 4:43 pm

deze setup doet me heel erg denken aan een autopot systeem.
Viren

Has thanked: 0 time
Been thanked: 105 times

Berichtdoor Markos » do nov 09, 2017 10:12 am

Viren schreef:deze setup doet me heel erg denken aan een autopot systeem.

Ik was niet bekend met het autopot systeem maar volgens mij is het principe inderdaad hetzelfde. Al is zo'n autopot system denk ik meer bedoeld voor cocos of aarde denk ik? Want het waterniveau is volgens mij niet zo hoog.

Afbeelding
Is dat blauwe hetzelfde principe als wat de vlotter doet? Als dat zo is, zou je die ook los kunnen bestellen?

edit: ik heb denk ik zo'n ding gevonden op eBay, alleen is het wel behoorlijk prijzig (ofwel te duur)
https://www.ebay.com/itm/Autopot-Mini-S ... SwuLZY4Ws0

edit 2: ook in Nederland zijn deze onderdelen prijzig:
http://www.eugrowshop.eu/nl/kweeksystemen/autopot/
https://www.ecogardenshop.com/nl/irriga ... n-autopot/
Markos

Berichtdoor Robert » do nov 09, 2017 2:01 pm

Ik heb even wat filmpjes beken over dat systeem. Het werkt dubbel waardoor er een soort mini eb en vloed systeem ontstaat.
Iets waar je misschien rekening mee moet houden is dat ze 1 of 2 planten per vlotter plaatsen. Als je zo'n vlotter in een buis zou plaatsen met heel veel planten, de buis volloopt tot het ingestelde niveau waarna de toevoer stopt totdat de voeding uit het hele systeem door de planten is opgenomen, dus totdat de hele buis leeg is. Als het dan heel warm weer is, is het de vraag of daarna het hele systeem weer snel genoeg volloopt via dat dunne slangetje, of dat de planten die aan het einde van het systeem staan pech hebben omdat de planten daarvoor de toestromende voeding al hebben opgemaakt.

Bij mijn systeem staan de planten aan de onderkant continu "met de voeten" in het water. Ik heb daar geen problemen mee ondervonden.
Robert
Moderator

Has thanked: 198 times
Been thanked: 1208 times

Volgende

Keer terug naar Hydroponics