Piri piri - wil de echte opstaan

Piri piri - wil de echte opstaan

Berichtdoor Sol » di nov 28, 2017 12:59 pm

Ik heb hier nog wel een een paar piri piri's staan, maar die rijpen maar niet. De ene helft staat in de volle grond en de andere in een (buiten) pot. Heeft iemand ervaring met de piri piri. Rijpen die altijd zo laat, of helemaal niet?

Afbeelding
Afbeelding

Wat is de Piri Piri eigenlijk, want ik vind veel verschillende en tegenstrijdige info, die geen van allen overeen lijkt te komen met de pepers die ik heb groeien (overeindstaande kaboutermutsjes):

Dit vind ik er over on-line:
Met staande vruchten:
    Chinense peper ?! (bron)
    Capsicum frutescens species (bron)
    C.frutescens aka Piri Piri and Pili Pili (bron)
Met hangende vruchten:
Laatst bijgewerkt door Sol op wo nov 29, 2017 10:16 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Sol

Has thanked: 32 times
Been thanked: 173 times

Re: Piri piri - wil de echte opstaan

Berichtdoor Victorus » wo nov 29, 2017 7:30 am

Wat ik er van weet, en ook min of meer in de wikipedia bron staat is dat het een verzamelnaam is voor kleine (en venijnig hete) pepertjes. Het zijn in elk geval geen annums, dus het zijn de soorten die langzamer rijpen. Of ze deze tijd van het jaar nog wel zullen rijpen is nog maar de vraag. Waarschijnlijk wel met de juiste assimilatieverlichting en bij de juiste temperatuur.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 97 times

Berichtdoor Sol » wo nov 29, 2017 10:22 am

Victorus schreef:Wat ik er van weet, en ook min of meer in de wikipedia bron staat is dat het een verzamelnaam is voor kleine (en venijnig hete) pepertjes. Het zijn in elk geval geen annums, dus het zijn de soorten die langzamer rijpen. Of ze deze tijd van het jaar nog wel zullen rijpen is nog maar de vraag. Waarschijnlijk wel met de juiste assimilatieverlichting en bij de juiste temperatuur.

Dan komt nu het gekke. Oordelend aan de hagelwitte bloempjes en de pod vorm lijken het Annuums te zijn.
Sol

Berichtdoor goosman » wo nov 29, 2017 11:28 am

Sol schreef:
Victorus schreef:Wat ik er van weet, en ook min of meer in de wikipedia bron staat is dat het een verzamelnaam is voor kleine (en venijnig hete) pepertjes. Het zijn in elk geval geen annums, dus het zijn de soorten die langzamer rijpen. Of ze deze tijd van het jaar nog wel zullen rijpen is nog maar de vraag. Waarschijnlijk wel met de juiste assimilatieverlichting en bij de juiste temperatuur.

Dan komt nu het gekke. Oordelend aan de hagelwitte bloempjes en de pod vorm lijken het Annuums te zijn.

ik kan de kleur van de bloem op de foto's niet goed zien, zouden ook heel goed frutescens kunnen zijn. Als de pods rechtopstaand groeien is het geen annuum maar frutescens
goosman

Has thanked: 621 times
Been thanked: 377 times

Berichtdoor Sol » wo nov 29, 2017 10:38 pm

goosman schreef:Als de pods rechtopstaand groeien is het geen annuum maar frutescens

Sorry, maar dat klopt gewoon niet. Kijk maar eens hier.
Sol

Berichtdoor Victorus » do nov 30, 2017 7:22 am

Hoe groot zijn de pepers eigenlijk? De "echte" piri piri's ziin meestal niet groter dan ongeveer 2 cm. Ik heb er eens een keer een hele zak van gehad die iemand meegenomen had van een plantage in Afrika. Het zou kunnen zijn dat de pepers op de foto's gewoon kleine Annums zijn die de zaadleverancier piri piri heeft genoemd.

Blijft toch nog de vraag waarom ze niet rijpen. Dat zal wel een combinatie van lage temperatuur en weinig licht zijn. Wanneer heb je ze gezaaid en zijn er al eerder toch pepertjes rijp geworden of helemaal niet?
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 97 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » do nov 30, 2017 9:57 am

Deze lijkt sterk op iets wat ik zelf ook heb (hybride). Niet dezelfde soort, maar groeit ook zo, rechtop. Dat kan net zo goed bij een anuum gebeuren, het is een eigenschap die genetisch wordt bepaald: een dikke stevige steel met een kleine pod zorgt dat ie niet gaat zakken.
Rijpen zal hij uiteindelijk wel doen, maar het duurt waarschijnlijk te lang voor het seizoen. Het weer helpt natuurlijk niet mee, maar als je hem thuis warm op de vensterbank houd dan komt dat misschien nog.

Het is in ieder geval geen piri piri. Zoals met veel commercieel geteelde gewassen word het met de productechtheid niet zo heel nauw genomen. Als deze plant in Afrika voor een betere productie zorgt, en misschien ook voor een beter product, waarom zouden ze deze dan niet als piri-piri verkopen?
Cats&Chilli's

Has thanked: 2 times
Been thanked: 67 times

Berichtdoor Sol » do nov 30, 2017 1:58 pm

Victorus schreef: Wanneer heb je ze gezaaid en zijn er al eerder toch pepertjes rijp geworden of helemaal niet?

In februari zijn ze gezaaid en na ijsheiligen is het eerste gedeelte naar buiten gegaan en die in de volle grond zijn eind mei naar buiten gegaan.
De pepertjes zijn ongeveer 1,5 a 2cm hoog.

Cats&Chilli's schreef:Het is in ieder geval geen piri piri. Zoals met veel commercieel geteelde gewassen word het met de productechtheid niet zo heel nauw genomen. Als deze plant in Afrika voor een betere productie zorgt, en misschien ook voor een beter product, waarom zouden ze deze dan niet als piri-piri verkopen?

Ook als ik er op ga zoeken, kom ik wild verschillende soorten tegen (zie mijn openingspost met links).

Ik heb de zaden van een Fransman, die ze weer uit Portugal heeft naar ik meen.
Sol

Berichtdoor goosman » vr dec 01, 2017 1:04 pm

Sol schreef:
goosman schreef:Als de pods rechtopstaand groeien is het geen annuum maar frutescens

Mijn excuses, je hebt helemaal gelijk. Frutescens groeit altijd rechtop, maar er zijn idd ook Annuums en een enkele Baccatum die dit doen volgens The Complete Chile Pepper Book.
goosman

Has thanked: 621 times
Been thanked: 377 times

Berichtdoor Sol » za dec 02, 2017 12:10 pm

goosman schreef:
Sol schreef:

Mijn excuses, je hebt helemaal gelijk. Frutescens groeit altijd rechtop, maar er zijn idd ook Annuums en een enkele Baccatum die dit doen volgens The Complete Chile Pepper Book.

No sweat.

Zoals de tussenstand nu is, lijkt het me ook geen frutescens. Die vind ik ook erg lekker, maar hebben vaak wat groenige bloempjes en de groei is vaak meer struikachtig. Ik zal er maar eens een gaan plukken en groen proeven. De frutescens haal ik er qua smaak meestal snel uit.

Komt de term piri piri niet van de Portugezen? Dat waren toch ook wereldzeilers en handelaars? Heeft iemand een Portugese piri piri?
Sol

Volgende

Keer terug naar Identificatie van Chilli's