Beste soorten voor buitenteelt

Beste soorten voor buitenteelt

Berichtdoor Sol » zo dec 03, 2017 12:20 pm

Welke soorten pepers doen het het beste in het korte en natte buiten seizoen van het Nederlandse klimaat?
Wat zijn jullie ervaringen?
Sol

Has thanked: 32 times
Been thanked: 173 times

Re: Beste soorten voor buitenteelt

Berichtdoor Cats&Chilli's » zo dec 03, 2017 1:13 pm

ik teel inmiddels 3 jaar buiten, zo'n 500 planten elk jaar.

mijn ervaringen:
- Paprika's/puntpaprika's zijn het minst geschikt. Ze hebben veel last van rot, waarschijnlijk doordat de vrucht te groot en opgeblazen is. Alleen in een heel mooie en droge zomer kun je een goede oogst verwachten, in een nat jaar zoals 2017 kun je de helft weggooien.

- Cayenne-achtigen doen het veel beter. Ik heb goede ervaringen met alle ondersoorten. Maar vooral speciaal geselecteerde cayennesoorten voor dit klimaat doen het goed. Ik kweek zelf bijvoorbeeld de Cayenne Shakira, die je veel in de supermarkt ziet. Ook de Westland-Cayenne, van westland pepers doet het hier goed. Reken wel dat de planten topzwaar worden door de grote opbrengst.

- Chinensens, zoals Bhut Jolokia, Habanero, Trinidad Scorpion, 7-pod en dergelijke doen het wat minder. In een kas wel, maar buiten is het meestal toch wat te koud. Ze rotten niet echt, maar ze blijven achter in groei, zowel de plant als de pods. Dit jaar had ik ze zowel in mijn tunnelkas als buiten. De pods buiten waren 2-3cm, en max 5 per plant. De pods binnen waren 5-12cm en meer dan 20 per plant.

- Een soort die het heel goed doet is de Birds-Eye Chili. Hoewel het lang duurt voordat de pods rijp zijn is de plant zelf een snelle groeier. Hij is ook nog eens goed bestand tegen koel en nat weer. Ook hier op lijkende soorten, zoals rawit, piri-piri, black cobra (goats-weed) doen het goed. De pepers pluk ik dan vlak voor de eerste vorst invalt (2 weken geleden dit jaar). Het is niet erg als ze nog zwart/groen zijn, ze rijpen vanzelf na, en ze blijven lang goed in een schaal.
Ik heb van de birds-eye chili kruisingen (met minibell paprika) die het ook heel goed doen. Met goed bedoel ik een forse plant, bomvol pods die je kunt plukken tot aan de eerste vorst, zonder rot en schimmels.

- ronduit slecht in mijn tuin ging het met de Scotch Bonnet.
- Soorten met een langere historie / of "wilde genen", zoals de Murupi Amarela, zijn meestal iets sterker.

Behalve neusrot, het zwart en zacht worden van de pods bij nat/koud weer is een vaak voorkomend probleem bodemschimmelziektes.
Dit zijn bijvoorbeeld "aardappelmoeheid", fusarium, verticillium, phytium, rhizoctonia etc. Het ene moment heb je mooie gezonde planten, en dan stopt het opeens met groeien. Heel vervelend omdat je er toch goed voor zorgt.
Ik heb nog te weinig ervaring om zeker te zeggen welke soorten er beter tegen bestand zijn. De Scotch Bonnet in ieder geval niet. De Cayenne Shakira misschien wel, dar heb ik het nog niet bij gezien. Het kan zijn dat deze erop geselecteerd is omdat het een commercieële soort is.
Mijn indruk is dat de bird-eye chili achtigen hier weer het beste tegen bestand zijn.

Als ik zo de moestuinfoto's van dit jaar doorkijk zie ik dat het helemaal geen slecht groeijaar was, ondanks het hollandse zomerweer.
Ik denk dat de planten het meeste moeite hebben met
- wisselend zomerweer: van koud regenweer naar brandende hitte, of andersom. De plant groeit naar hoe het weer is, groot, of klein blad, veel of weinig huidmondjes. Het nederlandse zomerweer kent soms van die extremen, waardoor de plant schade krijgt aan het blad en een maand stil kan staan in groei.
- overvloedige regenval: de wortels verzuipen, of de pods gaan rotten. Tegen het eerste kun je maatregelen nemen (zie fotos) tegen het tweede? Afdekken?
- windschade door zomerse buien en herfststorm
- de genoemde bodemschimmels > vermijd telen in de buurt van aardappels, dahlia's en andere nachtschadeachtigen
- het korte seizoen, late vorst en vroege vorst: begin vroeg met zaaien binnen zodat je half mei al een flinke plant hebt. Tijdig afharden vanaf half April, en half Mei definitef naar buiten. Zoveel mogelijk verwennen zodat de vaart erin blijft > hoe meer direct daglicht hoe beter. Mijn volkstuin ligt in een buitengebied zodat s'zomers al voor 6 uur sochtends de zon op mn planten schijnt. Door het zwarte plastic is rond die tijd de bodem al opgewarmd, en maken de planten lange groeidagen, tot 9/10 uur savonds in de periode Mei-Augustus. Ergens halverwege/eind Juli zeind de planten volgroeid, Augustus bloeien en dan komen de pods, vanaf eind September- eind November oogsten.

de birds-eye chili's dit jaar:
Afbeelding

ik zet ze wel in een verhoogd bedje. Ze groeien harder zo doordat de zon ze opwarmt, en vochthuishouding is beter. Ook verkomt dit het dichtslaan van de grond. Bij overvloedige regenval verzuipen ze niet, bij lange droogte houd dit vocht vast. De wortelkluit ligt hoger dan het maaiveld, dus warm en luchtig.
Afbeelding
Cats&Chilli's

Has thanked: 2 times
Been thanked: 67 times

Berichtdoor donaldk » zo dec 03, 2017 2:47 pm

:o :idea: Deze discssie hadden we voor de Turbo moeten hebben :( . Westland en Birds Eye had je er niet bij staan toch, wel de Shakira,als het goed is heb ik die op jouw aanraden aangevinkt? Ik verbaas mij er echt al jaren over hoe mensen hier volhangende Chinense planten hebben met buiten staande planten. Paar jaar terug Timm een gele plant in pot, ik dus vragen hoe kan dat, hier in mijn kasje lukt dat echt niet zo, dus hoe krijg je dat buiten voor elkaar, nooit echt een duidelijk antwoord van hen met de mooie buitenplanten.

Getroost je ook in het mini kasje hier een en al naaktslakkenvraat aan de superzoete puntpaprika's. Inderdaad ook bij de warme pepers geldt hoe dikker en hoe langer rijpend hoe kwetsbaarder voor vraat en rot, en door lange seizoen ook schimmel.

Ook in een kasje zonder stook en Nederlands lage impact van de zon krijg je last van schimmel laat in het seizoen. Dit jaar weinig last hiervan enkel wat bloeiende dunne takjes die gingen schimmelen. Grootbladerige puntpaprika's en Lemon Drop's hadden daar geen last van. Mini plantjes zoals de Thai Sun zijn zoveel werk als je ze gaat kaal maken, als je er tien hebt staan....

Je andere muripi ga ik ook zeker eentje buiten van proberen.

De meeste bodemziektes sluit ik uit door enkel in gekochte zakken grond te telen in potten, al ontsmet ik die potten dan weer niet. Echter ik heb natuurlijk dan wel elk jaar grond over die ik moet hergebruiken voor iets (anders). Ook aardbeien zijn verwant aan de pepers, dus die kunnen vertillium overgeven als je ze in pepergrond poot, of andersom.
donaldk

Has thanked: 44 times
Been thanked: 537 times

Berichtdoor Sol » zo dec 03, 2017 10:20 pm

Cats&Chilli's schreef:- Cayenne-achtigen doen het veel beter. Ik heb goede ervaringen met alle ondersoorten. Maar vooral speciaal geselecteerde cayennesoorten voor dit klimaat doen het goed. Ik kweek zelf bijvoorbeeld de Cayenne Shakira, die je veel in de supermarkt ziet. Ook de Westland-Cayenne, van westland pepers doet het hier goed. Reken wel dat de planten topzwaar worden door de grote opbrengst.

- Een soort die het heel goed doet is de Birds-Eye Chili. Hoewel het lang duurt voordat de pods rijp zijn is de plant zelf een snelle groeier. Hij is ook nog eens goed bestand tegen koel en nat weer. Ook hier op lijkende soorten, zoals rawit, piri-piri, black cobra (goats-weed) doen het goed.

Behalve neusrot, het zwart en zacht worden van de pods bij nat/koud weer is een vaak voorkomend probleem bodemschimmelziektes.
Dit zijn bijvoorbeeld "aardappelmoeheid", fusarium, verticillium, phytium, rhizoctonia etc. Het ene moment heb je mooie gezonde planten, en dan stopt het opeens met groeien. Heel vervelend omdat je er toch goed voor zorgt.
Ik heb nog te weinig ervaring om zeker te zeggen welke soorten er beter tegen bestand zijn. De Scotch Bonnet in ieder geval niet. De Cayenne Shakira misschien wel, dar heb ik het nog niet bij gezien. Het kan zijn dat deze erop geselecteerd is omdat het een commercieële soort is.
Mijn indruk is dat de bird-eye chili achtigen hier weer het beste tegen bestand zijn.

ik zet ze wel in een verhoogd bedje. Ze groeien harder zo doordat de zon ze opwarmt, en vochthuishouding is beter. Ook verkomt dit het dichtslaan van de grond. Bij overvloedige regenval verzuipen ze niet, bij lange droogte houd dit vocht vast. De wortelkluit ligt hoger dan het maaiveld, dus warm en luchtig.

Wow, dat ziet er goed uit.

De Shakira ga ik ook buiten proberen.

Er zijn vele Birds-Eye Chili's. Zouden de Thaise Phrik Hinou Hom (Prik Kee Nu) en/of de Prik Chee Fah het dan ook goed doen in ons klimaat (volgens mij een kruising met of een echte frutescens)?

In Dave de Witt's boek had ik gelezen over raised beds. Ik heb dat hier dit jaar buiten in een kleine proefopstelling ook geprobeerd en daarin staan nu nog niet rijpe Piri piri's.

Hoe heb jij je raised beds geconstureerd, wat voor materialen heb je gebruikt en wat kostte het? Heb je er nog iets speciaals in gedaan om de grondstructuur te verbetereen (compost, e.d.)? Dave de Witt was met gesnipperde kranten in de weer, maar zitten daar geen gifstoffen in?
Laatst bijgewerkt door Sol op ma dec 04, 2017 1:06 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Sol

Berichtdoor donaldk » zo dec 03, 2017 10:36 pm

Dat heeft C&C mij al eens uitgelegd in zijn topic, het zijn stroken landbouwplastic die over een streep met extra grond zijn gelegd, grond bovenop de rand. Geen grote lap dus wat ik eerst dacht. Overigens drogen verhoogde bedden ook eerder uit.

Ik was van plan een deel van de Thai Sun dit jaar buiten te zetten, maar het bleek niet nodig, dus bleven ze lekker droog binnen staan.
donaldk

Has thanked: 44 times
Been thanked: 537 times

Berichtdoor Sol » ma dec 04, 2017 1:10 am

donaldk schreef:Dat heeft C&C mij al eens uitgelegd in zijn topic, het zijn stroken landbouwplastic die over een streep met extra grond zijn gelegd, grond bovenop de rand. Geen grote lap dus wat ik eerst dacht. Overigens drogen verhoogde bedden ook eerder uit.

Ik was van plan een deel van de Thai Sun dit jaar buiten te zetten, maar het bleek niet nodig, dus bleven ze lekker droog binnen staan.

Zijn de uiteinden van de reep (in de breedte) terug gestopt onder de hoop met extra grond (anders loopt het afgelopen water niet weg?
Ik dacht dat dicht landbouwplastic gebruikt werd om grond te ontdoen van onkruid (door warmte verstikken).
Zou mulch van eikenbladeren voldoen voor vermenging van de raised beds (mijn grond is nogal compact en klei achtig)?
Sol

Berichtdoor Cats&Chilli's » ma dec 04, 2017 1:35 am

Sol schreef:
donaldk schreef:Dat heeft C&C mij al eens uitgelegd in zijn topic, het zijn stroken landbouwplastic die over een streep met extra grond zijn gelegd, grond bovenop de rand. Geen grote lap dus wat ik eerst dacht. Overigens drogen verhoogde bedden ook eerder uit.

Zijn de uiteinden van de reep (in de breedte) terug gestopt onder de hoop met extra grond (anders loopt het afgelopen water niet weg?
Ik dacht dat dicht landbouwplastic gebruikt werd om grond te ontdoen van onkruid (door warmte verstikken).
Zou mulch van eikenbladeren voldoen voor vermenging van de raised beds (mijn grond is nogal compact en klei achtig)?

het plastic heb ik aan alle kanten 10cm ingegraven. Het bed bestaad uit hetzelfde zand (zwak lemig) als de hele tuin, met uitzondering van de plantgaten. Die zijn tot ca.20cm diep 50/50 zand/tuingrond. Meer tuingrond of compost zou wel beter zijn, maar ik let een beetje op de kosten.
Als je kleiige grond hebt dan heb je net zo'n probleem als in mijn tuin: bij nat weer slaat het dicht en bij droog weer word het hard. Daarom is het mixen met ruinaarde noodzaak, + het plastic zodat het nooit te nat of te droog wordt.
Het kan inderdaad droger zijn onder het plastic,omdat er maar weinig regen inkomt. Geen probleem, want een peperplant staat liever te droog dan te nat. Bovendienkan ik dan bijwateren met de gieter, wat nodig is ivm de vloeibare bemesting die ik wil toedienen.

Ik heb ergens een verslag gamaakt van het maken van zo'n bed. Ik zal het eens op zoeken. ziehier: http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=3590&p=66618#p66618

nog even wat plaatjes van dit jaar, rond eind augustus. Het was nat geweest en niet echt warm.
Hier zie je de birds eye's, goats weed, en nog een cayenne achtige. Allemaal in puike conditie. Ik heb er na het planten niet een keer naar omgegekeken, behalve eens in de twee weken water met meststof geven.
Afbeelding

Dit is de Aji Colorado Peach. Hij wilde niet echt groeien. Wel veel vroege pods, maar de helft rotte al snel weg. Later in de zomer kwam er een tweede groei van pods, die bleven beter. Maar rijpen deden ze niet. En ook niet heet. Een plant die ik thuis had staan is wel afgerijpt. Een heel smekelijke en mooie peper als dat lukt!
Afbeelding

De piment de Padron was ook een vroege peper, deze rotte ook snel weg. Ik heb het idee dat vroege pepers sneller rotten als het koud of nat is.
Afbeelding

dit is een hybride van Minibell x Birds Eye Chilli. Een sterke plant, zelden ziek en komt goed de winter door.
Afbeelding

De Cayenne Shakira hangt zo vol dat er geen pod meer bij kan.
Afbeelding

dit is een hybride van Cayenne Shakira x Black Scorpion Tongue. Die groeit lekker door met dit weer.
Afbeelding

de Birds Eye Chilli is ook helemaal happy
Afbeelding
Cats&Chilli's

Berichtdoor Sol » ma dec 04, 2017 7:47 pm

Cats&Chilli's schreef:Het bed bestaad uit hetzelfde zand (zwak lemig) als de hele tuin, met uitzondering van de plantgaten. Die zijn tot ca.20cm diep 50/50 zand/tuingrond. Meer tuingrond of compost zou wel beter zijn, maar ik let een beetje op de kosten.

nog even wat plaatjes van dit jaar, rond eind augustus. Het was nat geweest en niet echt warm.

De piment de Padron was ook een vroege peper, deze rotte ook snel weg. Ik heb het idee dat vroege pepers sneller rotten als het koud of nat is.

de Birds Eye Chilli is ook helemaal happy

Wow dat ziet er fraai uit. Dank voor de uitleg over de aanleg van de raised beds. Ik heb ook je andere topic daarover gelezen.

Het lijkt er op dat mijn grond op de jouwe lijkt. Het slaat inderdaad helemaal dicht bij regenval en wordt hard bij droogte en bovenop stuift het zelfs een beetje.

Zou ik het met compost wat luchtiger kunnen krijgen? We hebben hier in de omgeving veel afgevallen eikenbladen. Zou dat geschikt zijn om compost mee te maken en de bodem te verrijken / luchtiger te maken?

Hoe deed de Thaise Phrik Hinou Hom (Prik Kee Nu) en/of de Prik Chee Fah het bij jou buiten?

De Padron deed het bij mij in de volle grond ook niet super. Het bleef een kleine plant met maar twee pepertjes.
In m'n raised bed experiment had ik de Piri piris staan en explosive ember. De explosive ember kon niet echt tegen de regen en koude, maar de piri piris staan nog fier overeing, ook na de vorst nog.

Heb je geen last van slakken? Hier krioelt het ervan.
Sol

Berichtdoor Cats&Chilli's » ma dec 04, 2017 9:17 pm

Volgens mij zijn mijn birds eye chilli's officieel de Phrik Kee Nu. De plant op de laatste foto zou er een zijn, hoewel de pepers wel wat groter worden en minder in bosjes staan dan wat ik lees bij soortbeschrijvingen. De hitte en vorm klopt wel.
Ik denk dat beide soorten het hier wel goed doen, mits je de teeltomstandigheden goed aanpast. Dus inderdaad goede bodemverbetering. Als je veel eikenblad hebt zou ik het zeker gebruiken. Wel eerst een beetje laten composteren, en misschien kalk erbij mengen vanwege de zuurgraad. Misschien zou je het eerst een jaar zn gang moeten laten gaan, zodat de schimmels hun werk hebben gedaan voordat de planten erin groeien.
Cats&Chilli's

Berichtdoor Ralf » di dec 05, 2017 2:51 pm

Gezien de herkomst zouden Rocoto's het ook goed moeten doen buiten. Ik heb ze een jaar buiten gekweekt en eigenlijk ging dat beter dan in de kas. Ze hebben wel een tamelijk lange rijpingstijd, dus einde seizoen in de kas kan geen kwaad denk ik. Lemon Drops doen het prima buiten evenals Sigaretto di Bergamo's en Barra do Ribeiro's. Ik heb ze wel in potten staan, de grond is hier zo slecht (klapzand) dat het jaren gaat duren voor dat dat iets wordt.
Ralf

Has thanked: 91 times
Been thanked: 137 times

Volgende

Keer terug naar De tuin