Eugène 2018

Eugène 2018

Berichtdoor Eugene » za jan 06, 2018 11:27 am

De eerste zaadjes zitten weer in de grond. Nog niet alles, de annuums komen later. Een week geleden heb ik gezaaid en inmiddels zijn al zes soorten bovengronds vertegenwoordigd. Dit jaar hoop ik eindelijk eens een rocoto groot te brengen, dat is mij om onduidelijke redenen nog steeds niet gelukt. Het zaad uit laten komen is al een wonder bij mij. Ik zal wel iets verkeerd doen, maar nog geen idee wat. Ook wil ik dit jaar de baccatums ontdekken. Ik heb vooral de mildere varianten gekozen, aan de echte hitte ben ik nog niet gewend. Hopelijk komt dat nog eens.
Oorspronkelijk had ik 17 soorten, meer dan genoeg voor mijn achtertuintje. Maar bij het opschonen van mijn oude bestellingen kwam ik nog soorten tegen die reeds drie, vier jaar oud zijn en die heb ik nog niet gezaaid of door de luizen ellende in het verleden niet groot gekregen. Ik wil ze toch nog een kans geven. En zo kom ik aan 27 in totaal. Maar het lijkt mij stug dat alles het gaat redden, dus het is te behappen straks.

Tot op heden gezaaid:
Aji Benito
Aji Cajamarca
Champion
Dedo de Moca     
El Oro de Ecuador  
Georgia Black
Habanero Long Chocolate
NuMex Suave Orange
Orange Blob
Pink Habanero
Rocoto CAP 363
Rocoto Guatemala Orange
Rocoto Oculto CLEF
Rocoto Rio Huallago
TS Cardi
Turbo Pube

Niet in het overzicht: 2 Aji Chombo's en 1 Aconcagua overwinteren.
Eugene

Has thanked: 523 times
Been thanked: 361 times

Re: Eugène 2018

Berichtdoor stan » ma jan 08, 2018 9:17 pm

Veel Rocoto soortjes :h
stan

Has thanked: 719 times
Been thanked: 1056 times

Berichtdoor Eugene » za jan 13, 2018 7:26 pm

stan schreef:Veel Rocoto soortjes :h

Ja, niet helemaal bewust. Maar door wat ouder zaad ook te zaaien is het ineens een klein lijstje geworden. De rocoto's hebben eerdere jaren nog niet veel opgeleverd hier. Nu echter komen ze goed op. Ik ben benieuwd of ze echt zo geweldig smaken. Nog maar een maandje of 8, 9 wachten :lol:
De opkomst is tot op heden behoorlijk. Twee soorten (Orange Blob en Rio Huallago) laten nog niks zien, maar verder hebben alle soorten al één of meerdere zaailingen staan.
Eugene

Has thanked: 523 times
Been thanked: 361 times

Berichtdoor stan » zo jan 14, 2018 7:04 pm

Nou Eugene de smaak zit idd wel goed.
stan

Has thanked: 719 times
Been thanked: 1056 times

Berichtdoor Eugene » zo jun 03, 2018 9:19 am

Ik ben wel heel zuinig met informatie dit jaar. Is ook omdat ik vind dat er dan een foto bij moet en ik moest nog uitzoeken hoe ik dat kan doen zonder dat ik problemen krijg met de grootte van de foto. Tapatalk verkleint de foto's niet volgens mij, dus ik moest wat anders zoeken. En ik had het te druk om daar zin in te hebben. Maar met de uitleg van Markos elders op het forum en wat zoeken is dat gelukt. En nu maar zien hoe lang het duurt voordat Imgur geld gaat vragen.

Ik wilde aanvankelijk maximaal 15 soorten en dat zijn er uiteindelijk 30 geworden. Ik ontdekte zaadjes die ik enkele jaren geleden aangeschaft had en die door de luizenellende in het verleden nooit iets opgeleverd hebben. Om die soorten niet helemaal verloren te laten gaan toch maar een zaadje in de grond gestopt. De Orange Blob deed niets meer helaas. Nooit geproefd, maar wel benieuwd naar dus nog zaadjes besteld en dan bestel je weer extra soorten uiteraard. En toen ik iemand blij maakte met wat overtollige plantjes kreeg ik er een Madame Jeanette en Black Jalapeno voor terug. En zo kom je aan 31 soorten en 132 plantjes om te verzorgen.
Inmiddels is het aantal planten flink terug gebracht. De plantjes met de minste potentie zijn weg gegooid en vier personen zijn ook blij gemaakt met peperplanten. Vanaf volgend jaar heb ik minder ruimte voor mijn planten binnen dus daar moet nog iets op verzonnen worden. Ik kweek met veel plezier plantjes op voor anderen (verspreid het geloof :lol: ), maar het moet wel te doen zijn. Het begon met: wie heeft er interesse in restantjes en inmiddels is het kweken op bestelling.

Ik heb ook nog 2 planten die overwinterd hebben. De Aconcagua staat nog steeds binnen, maar die is niet happy denk ik. In eerste instantie goed groeien en veel bloemen, maar nu staat ie stil. Vruchten groeien niet en geen bloemen meer. Ik haal hem naar buiten om te zien wat dat oplevert. De Aji Chombo eigenlijk hetzelfde verhaal, maar dan zonder vruchten. Deze plant staat nu 2 weken buiten en is weer helemaal happy. De bloemen vallen er niet meer af en het blad is weer fris van kleur. Ik heb nog planten van dit jaar binnen staan, maar die kunnen niet naar buiten vanwege plaatsgebrek. Ik ben benieuwd hoe die het gaan doen.

Buiten heb ik minder planten gezet dan vorig jaar. Ik kon amper mijn terras op. Dat wil ik niet meer. Ook een dubbele rij onder de stelling was geen goed idee. Er kwam te weinig licht bij de achterste rij. En ik moet de stelling nog wat aanpassen. Vorig jaar is het mij 2 keer overkomen dat volgroeide planten op de stelling er af geblazen zijn door de wind die over de schutting kwam. Daar moet dus nog wat op verzonnen worden. Ga ik iedere plant apart zekeren? Of maak ik een soort "balkonhek" die de potten weerhoudt van kantelen? Het staat nog even in de week.

Tot slot de soorten die nu staan:
Annuum:
Biker Billy
Chorisero
Cows Horn
Elephant Ear
Inferno
Jalapeno Conchos
Jalapeno M
Jeromin
Lucifer's Dream Red
NuMex Pumpkin Spice