Markos 2018

Markos 2018

Berichtdoor Markos » do jan 18, 2018 12:41 pm

Ik ga het dit jaar proberen beter aan te pakken en op meerdere plaatsen. Naast mijn eigen balkonnetje ga ik ook de tuin bij mijn moeder vol zetten (veel ruimte! veel zon!) en mogelijk ook bij m'n zus. Ik was erg onder de indruk van het systeem van Robert, dus dat ga ik proberen na te maken. Ik heb al vlotters in huis, ik moet alleen nog PVC buizen halen en wat plastic tonnen voor de voeding.

In mijn tuin komen veel paprika's, een hoop pepers en wat tomaten (Ik denk 60%/25%/15%). De tuin bij m'n ma alleen paprika's en tomaten (50%/50% denk ik) misschien een paar pepers mocht ik ze bij mezelf niet kwijt kunnen 8-) en bij mijn zus weet ik nog niet.

Dit zijn de afmetingen van mijn balkon en de layout die ik in gedachte heb:
Afbeelding

Het zuiden is in het plaatje ook aangegeven.
Wat is een goede afstand tussen de planten die ik kan aanhouden? Ik wil er zoveel mogelijk kwijt op mijn balkon maar te dicht op elkaar zal waarschijnlijk voor problemen zorgen.

Ik wil net als bij Robert vorig jaar ook van die "sokken" maken welke in de buizen geplaats zullen worden. Kan ik hiervoor het beste worteldoek nemen? Want dit is toch ook wat jij hebt gebruikt @Robert ? Of kan je beter iets nemen waar de wortels makkelijker doorheen kunnen groeien zodat ze meer ruimte hebben om een wortelstelsel te maken? Want hoe meer wortel, hoe groter je plant kan worden toch? En welke afmetingen zijn handig/slim?

Ook zit ik er aan te denken om het systeem recirculerend te maken (dus ook zoals bij Robert :mrgreen: ), maar dan moet je iets compenseren aan de pH of EC waarde Robert?

Wat is een goed moment om te beginnen met zaaien? Ik wilde in eerste instantie Deno methode doen en/of een verwarmde propagator, maar ik ga ze waarschijnlijk dit jaar toch nog maar gewoon in een onverwarmde propagator stoppen. Ik steek ze dan meteen allemaal in kokos met A+B, allemaal apart in eigen turfbakjes. En deze turfbakjes stop ik dan later vervolgens in z'n geheel in zo'n sok.

Ik zal vanavond een overzicht maken van de zaden die ik wil gebruiken.
Markos

Has thanked: 27 times
Been thanked: 127 times

Re: Markos 2018

Berichtdoor Stef » do jan 18, 2018 2:15 pm

Ik kan je niet helpen met je vragen want ik heb werkelijk geen idee maar ik ga je wel even volgen, ben erg benieuwd naar je project.
Stef

Has thanked: 142 times
Been thanked: 49 times

Berichtdoor Markos » vr jan 19, 2018 2:27 pm

Oké hier het lijstje met de zaden die ik heb:

Pepers
Pequin
40,000 – 60,000 SHU
Joe's Long Cayenne
20,000 SHU
Thunder Mountain Longhorn
50.000 SHU
Chupetino Yellow
Ik kan hier geen info over vinden
* Lemon drop
30.000 - 50.000 SHU
Rooster Spur
30.000-50.000 SHU
(*) Chinese 5-Color
30,000 – 50,000
* Bhut (Jolokia?) Peach
800,000 - 1.001.300 SHU
P360 Rocoto
40.000 SHU
Vezena Piperka
1.200-2.000 SHU ???? lees verschillende waardes
* Bulgarian Carrot
12.000 ~ 30.000 SHU
* Aji White Fantasy
1000-1500 SHU
Aji Pineapple
20,000 – 30,000 SHU
Ancho Super Hybrid
??
Fresno
2,500 – 10,000 SHU
* Jalapeno Purple
2500 - 8000 SHU
(*)* Carolina Reaper
2.200.000 SHU

(*) Habanero (Turk)
Geen idee of het dit echt is. Groeide vorig jaar goed, dus dit jaar weer
* Dutch Chili Fest sgt pepper (heter dan Habanero)
Geen idee wat dit voor peper was. Geproefd op het Chilifest. Smaakte wel lekker

Paprika's
*# Tomaatpaprika 'Topepo Rosso' / 'Liebesapfel'
*# Goliath paprika
*# Golden Marconi
*# Kapia paprika
(*)*# Corno di torro giallo
(*)*# Candybottle
*# Sweet Palermo Rood
*# Sweet Palermo Geel

(*)*# Puntpaprika (Turk)

Tomaten
# Big Rainbow tomaat
*# Glossy rosé blue
*# speckled roman
*# Teguagalpa (Tegucigalpa??)
# Red Alert
# principe borghese
# Burnstyn Amber
*# Howard German
# Noire charbonneuse
# coeur de boeuf
Maurand's roodbruin ??
# Blue Wonder
# Fahrenheit Blues
# Datterini
Purple Cherry
*# Hundreds and Thousands
*# Zuckertraube
# Lollipop
# Pendulina red
# Pendulina yellow
# Whipper Snapper
*# Zloty Ozarowski

Betekenis prefixes
* op mijn balkon
(*) in de woonkamer
# bij mijn moeder in de tuin

Ik moet nog wel wat tomaten schrappen voor op mijn balkon. Ik heb ze gekozen op uiterlijk. Wat zijn goede tomaten voor op hydro die een beetje de hoogte in kunnen groeien?
Bij m'n ma is veel ruimte dus ik denk dat ik daar gewoon alle tomaten probeer te planten. Ze heeft een gedeelte waar wel veel zon schijnt maar (zo goed als) geen regen kan komen. Welke tomaten zijn beter om droog te staan?

Ik ga sowieso alle paprika's bij mij zelf en bij mijn ma zetten. Hopelijk kan ik die 7 pepers er ook nog bij plaatsen.

Wat vinden jullie van mijn keuzes? :) Hierboven staat hoe groot mijn balkon is en hoe ik ze ongeveer wil plaatsen.
En als je een fout ziet bij de Scoville waardes mag je het ook zeggen :mrgreen: ik heb deze via google gevonden.

Pepers/paprika's wil ik volgende week of dit weekend al ontkiemen. Ik kan ze eventueel toppen als ze te snel te groot zijn. Wanneer kan ik het beste beginnen met de tomaten? Ze kunnen wel even binnen blijven staan tot ze te groot zijn.
Laatst bijgewerkt door Markos op vr jan 19, 2018 3:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Markos

Berichtdoor Gijs » vr jan 19, 2018 2:31 pm

Is de chupetino yellow
Gijs

Has thanked: 1106 times
Been thanked: 687 times

Berichtdoor Robert » vr jan 19, 2018 10:08 pm

Ziet er goed uit Markos!
Ik ga er vanuit dat het bij jouw net zo goed zal gaan als bij mij, hier gaan jullie een boel plezier aan beleven :-)

Nu de vragen, ik zal kijken of ik alles kan beantwoorden/vertellen hoe ik het heb gedaan.

De afstand tussen de planten is iets waar ik destijds ook mee zat, ik kan het eventueel even voor je opnemen wat ik er van heb gemaakt. Misschien is het ook een idee om eens naar de foto's van Gijz zijn bezoek aan de paprikateler te kijken. Hwet is ook maar net hoe je de planten straks laat groeien en hoe je wilt snoeien. Ik heb tot dusver steeds 1 steel laten groeien. Dit jaar wil ik mijn planten gaan toppen en 3 stelen laten doorgroeien met het idee een grotere opbrengst te krijgen.

Ik heb inderdaad zakken van worteldoek gebruikt, gevuld met kokosgrond. IK heb ze met een naaimachine met nylon draad gemaakt (dat vergaat niet als het nat wordt). Verder passen 2 van die zakken precies in een vierkante bloempot die op de vensterbank staan tijdens het opkweken. De wortels houd je er echt niet mee tegen met dat doek, die groeien er prima doorheen de buizen in. De kokosgrond blijft er wel mooi in zitten.
Mijn afmetingen:
Het gat in de buis is 12x6 cm. De kweekzakken heb ik 18cm breed x 20 cm hoog gemaakt. Bij het knippen iets groter laten uiteraard voor het omstikken. Wees vooral niet bang dat je planten te klein blijven, jouw balkon kun je straks van kilometers afstand herkennen, ben heel nieuwsgierig hoe dat er komende zomer uit gaat zien...

Ik denk dat je iets door elkaar hebt gehaald. Ik heb een voeding samenstelling voor een recirculerend systeem gemaakt. Zo wordt dat door de WUR omschreven, is dus een iets andere samenstelling van de voedingsstoffen die er in zitten. Mijn ervaring daarbij is dat je steeds voeding kunt blijven toevoegen zonder dat de pH en EC heel veel gaat varieren. Heb daar afgelopen seizoen dus ook helemaal niets tussendoor aan aangepast :-)

Voor wat betreft het opkweken, dat doe ik in een verwarmde propagator (dan kiemt het lekker snel), in hoe heet dat eigenlijk, een kweekplaat?? ,plastic plaat met allemaal vakjes van 3x3x3 cm. gevuld met kokosgrond. Zodra het plantje opkomt en de kiemblaadjes vrij zijn gekomen uit het zaadje wip ik met een klein theelepeltje het "blokje" kokosgron met plantje er uit en zet het over in de zak met kokosgrond die daarna voor het raam op het zuiden komt. En dan gaat het daarna heel snel met groeien.... En inderdaad, vanaf het zaaien/vochtig maken van de kokosgrond geef ik direct de a/b voeding (recirculerend systeem samenstelling) Turfbakjes zou ik niet doen, de wortels groeien daar moeilijk doorheen en het kan gaan schimmelen heb ik wel eens gezien.

Een plek waar volop zon komt en geen regen is DE plek voor tomaten. Regen op de tomatenplanten i.c.m. koud weer is meestal het begin van het ontstaan van aardappelziekte. Regen op rijpe tomaten aan de plant zorgt voor barsten van de tomaten als je pech hebt.

Tomaten groeien een stuk sneller dan de pepers/paprika's ik zaai sowieso altijd laat t.o.v. de rest hier op het forum, en de tomaten pas een maand na de pepers/paprika's.

Heel veel succes! Ik ga het volgen ;-)
Robert
Moderator

Has thanked: 256 times
Been thanked: 1274 times

Berichtdoor Markos » za jan 20, 2018 4:29 pm

Robert schreef:Ziet er goed uit Markos!
Ik ga er vanuit dat het bij jouw net zo goed zal gaan als bij mij, hier gaan jullie een boel plezier aan beleven :-)

Nu de vragen, ik zal kijken of ik alles kan beantwoorden/vertellen hoe ik het heb gedaan.

De afstand tussen de planten is iets waar ik destijds ook mee zat, ik kan het eventueel even voor je opnemen wat ik er van heb gemaakt. Misschien is het ook een idee om eens naar de foto's van Gijz zijn bezoek aan de paprikateler te kijken. Hwet is ook maar net hoe je de planten straks laat groeien en hoe je wilt snoeien. Ik heb tot dusver steeds 1 steel laten groeien. Dit jaar wil ik mijn planten gaan toppen en 3 stelen laten doorgroeien met het idee een grotere opbrengst te krijgen.

Als je dat zou willen opmeten, graag! En was jouw afstand naar jouw gevoel groot genoeg voor wanneer je niet doet toppen? Of kunnen ze zelfs dichter op elkaar?

Dit is een foto van Gijs:
Afbeelding
Maar ik vind de afstand lastig in te schatten. 20 a 30 cm tussen de blokken in?

Ik heb inderdaad zakken van worteldoek gebruikt, gevuld met kokosgrond. IK heb ze met een naaimachine met nylon draad gemaakt (dat vergaat niet als het nat wordt). Verder passen 2 van die zakken precies in een vierkante bloempot die op de vensterbank staan tijdens het opkweken. De wortels houd je er echt niet mee tegen met dat doek, die groeien er prima doorheen de buizen in. De kokosgrond blijft er wel mooi in zitten.
Mijn afmetingen:
Het gat in de buis is 12x6 cm. De kweekzakken heb ik 18cm breed x 20 cm hoog gemaakt. Bij het knippen iets groter laten uiteraard voor het omstikken. Wees vooral niet bang dat je planten te klein blijven, jouw balkon kun je straks van kilometers afstand herkennen, ben heel nieuwsgierig hoe dat er komende zomer uit gaat zien...

Ik ben ook benieuwd hoe het eruit gaat zien als het lukt! :mrgreen: Ik zit al een beetje te kijken hoe ik een frame kan maken van oude partytent buizen die ik heb liggen zodat ik draden kan spannen waar ze langs omhoog kunnen groeien. (Is worteldoek dan eigenlijk niet gemaakt om wortels tegen te houden?)

Ik denk dat je iets door elkaar hebt gehaald. Ik heb een voeding samenstelling voor een recirculerend systeem gemaakt. Zo wordt dat door de WUR omschreven, is dus een iets andere samenstelling van de voedingsstoffen die er in zitten. Mijn ervaring daarbij is dat je steeds voeding kunt blijven toevoegen zonder dat de pH en EC heel veel gaat varieren. Heb daar afgelopen seizoen dus ook helemaal niets tussendoor aan aangepast :-)
Ah oké! Wel op basis van A+B van het forum? Want mijn plan was om gewoon die A+B te gebruiken. Als je dat als basis kan gebruiken, wat moet je dan toevoegen? Of zou het ook kunnen zonder er iets aan toe te voegen en wel circulerend te maken?

Voor wat betreft het opkweken, dat doe ik in een verwarmde propagator (dan kiemt het lekker snel), in hoe heet dat eigenlijk, een kweekplaat?? ,plastic plaat met allemaal vakjes van 3x3x3 cm. gevuld met kokosgrond. Zodra het plantje opkomt en de kiemblaadjes vrij zijn gekomen uit het zaadje wip ik met een klein theelepeltje het "blokje" kokosgron met plantje er uit en zet het over in de zak met kokosgrond die daarna voor het raam op het zuiden komt. En dan gaat het daarna heel snel met groeien.... En inderdaad, vanaf het zaaien/vochtig maken van de kokosgrond geef ik direct de a/b voeding (recirculerend systeem samenstelling) Turfbakjes zou ik niet doen, de wortels groeien daar moeilijk doorheen en het kan gaan schimmelen heb ik wel eens gezien.

Oke dan laat ik die turfbakjes achterwege.

Een plek waar volop zon komt en geen regen is DE plek voor tomaten. Regen op de tomatenplanten i.c.m. koud weer is meestal het begin van het ontstaan van aardappelziekte. Regen op rijpe tomaten aan de plant zorgt voor barsten van de tomaten als je pech hebt.

Tomaten groeien een stuk sneller dan de pepers/paprika's ik zaai sowieso altijd laat t.o.v. de rest hier op het forum, en de tomaten pas een maand na de pepers/paprika's.

Heel veel succes! Ik ga het volgen ;-)

Ja dat inderdaad, maar ik weet niet of ik alle tomaten kwijt kan onder het afdakje, dus misschien moeten enkele in een wel beregende plek komen te staan. Op mijn balkon komen ze sowieso op een plek waar regen komt. Dus mochten er soorten tussen zitten die goed/beter tegen regen kunnen, dan kan ik daar rekening mee houden.
Markos

Berichtdoor Gijs » za jan 20, 2018 5:33 pm

Zat volgens mij 20 cm afstand tussen de planten. Maar die planten worden heel intensief gesnoeid. Ze houden 3 hoofdtakken met minimale zijtakken. Ik had de planten iets van 30cm afstand onderling gegeven.
Gijs

Has thanked: 1106 times
Been thanked: 687 times

Berichtdoor Markos » di jan 23, 2018 1:40 pm

Gister ook mijn zaden geplant:
Afbeelding
Afbeelding
Markos

Berichtdoor Robert » di jan 23, 2018 4:47 pm

Worteldoek houdt echt geen wortels tegen...
Ik heb wel eens planten zien wortelen in asfalt bestrating, m.a.w. als er ergens een heel klein gaatje zit laat de plant er een wortel in groeien.

Voor wat betreft de afmetingen die ik heb gebruikt:

Afbeelding

bij de linker buis (en de rest van mijn systeem) is de plantafstand 34cm, bij de rechterbuis is het 20 cm.

Wat beter is? Geen idee...

Voor wat betreft de foto van Gijs, volgens mij is zo'n slab waar de steenwol blokken op staan 1 meter lang?

Met de voeding "van het forum" bedoel je neem ik aan de voeding van Wagpep? Ik weet niet welke samenstelling zij maken, dat kun je natuurlijk vragen. Ik neem aan dat zij als bron de bemestingadviesbasis" van de WUR gebruiken, daar staan vele samenstellingen in voor heel veer verschillende planten. En voor elke plant is er een samenstelling voor een recirculerend systeem en een "niet recirculerend" systeem. Mijn idee is dat in de voeding voor een recirculerend systeem precies zoveel voeding zit als wat de plant nodig heeft bij de hoeveelheid water welke er tegelijk wordt opgenomen. Er blijft dan dus niets over nadat de plant het water/voeding mengsel heeft opgemaakt en blijft de concentratie voeding in het systeem mooi constant. Althans, dat is wat ik denk en geconstateerd heb ;-)

En ik heb niet gezegd dat je geen tomaten kunt telen als er regen op komt ;-) Ik heb de luxe van een afdak boven mijn planten ook niet. Slaat de aardappelziekte n.v.v.t toe, dan heb je gewoon pech en is het einde tomatenseizoen. Grootste deel van de oogst is dan toch al binnen en wordt het simpel ruimen van de tomatenplanten. De andere soorten planten (pepers, paprika's, augurken enz.) hebben er gelukkig geen last van...
Robert
Moderator

Has thanked: 256 times
Been thanked: 1274 times

Berichtdoor Markos » di jan 23, 2018 9:39 pm

Robert schreef:Worteldoek houdt echt geen wortels tegen...
Ik heb wel eens planten zien wortelen in asfalt bestrating, m.a.w. als er ergens een heel klein gaatje zit laat de plant er een wortel in groeien.

Voor wat betreft de afmetingen die ik heb gebruikt:

Afbeelding

bij de linker buis (en de rest van mijn systeem) is de plantafstand 34cm, bij de rechterbuis is het 20 cm.

Wat beter is? Geen idee...

Had je het gevoel dat die 20cm te dicht op elkaar was?
Ik dacht zelf in eerste instantie aan 30cm maar dat was vooral uit gemak omdat ik dan makkelijker kon tellen met de tegels die er liggen. Ik denk dat ik de uiteindelijke afstand pas bepaal zodra ik de buizen heb liggen. Van de ene kant wil ik graag de gaten dichter op elkaar zodat ik meer planten kan plaatsen, alleen moet ik dan wel reëel blijven dat ze genoeg ruimte hebben.
Voor wat betreft de foto van Gijs, volgens mij is zo'n slab waar de steenwol blokken op staan 1 meter lang?

Met de voeding "van het forum" bedoel je neem ik aan de voeding van Wagpep? Ik weet niet welke samenstelling zij maken, dat kun je natuurlijk vragen. Ik neem aan dat zij als bron de bemestingadviesbasis" van de WUR gebruiken, daar staan vele samenstellingen in voor heel veer verschillende planten. En voor elke plant is er een samenstelling voor een recirculerend systeem en een "niet recirculerend" systeem. Mijn idee is dat in de voeding voor een recirculerend systeem precies zoveel voeding zit als wat de plant nodig heeft bij de hoeveelheid water welke er tegelijk wordt opgenomen. Er blijft dan dus niets over nadat de plant het water/voeding mengsel heeft opgemaakt en blijft de concentratie voeding in het systeem mooi constant. Althans, dat is wat ik denk en geconstateerd heb ;-)

Ik bedoel die inderdaad van wagpep. Welke bron bedoel je precies? Ik vind wel een aantal pdf bestanden bij de WUR maar volgens mij zijn dat niet de juiste:
https://www.wur.nl/upload_mm/e/d/6/00f5 ... B-1406.pdf
http://edepot.wur.nl/413891
http://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/fulltext/346942

Is de voeding sowieso niet bedoeld dat er precies alles in zit wat de plant wil opnemen? Anders heb je na een tijd een voeding met een bepaalde stof erg geconcentreerd, ook bij het niet recirculerend. Of wat is voor de voeding precies het effectieve verschil tussen wel of niet circulerend qua samenstelling?

En ik heb niet gezegd dat je geen tomaten kunt telen als er regen op komt ;-) Ik heb de luxe van een afdak boven mijn planten ook niet. Slaat de aardappelziekte n.v.v.t toe, dan heb je gewoon pech en is het einde tomatenseizoen. Grootste deel van de oogst is dan toch al binnen en wordt het simpel ruimen van de tomatenplanten. De andere soorten planten (pepers, paprika's, augurken enz.) hebben er gelukkig geen last van...

Op mijn balkon heb ik die luxe helaas ook niet haha. Dan zet ik bij haar gewoon de leukste tomaten onder het afdakje.
Markos

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018