Boomstronk

Boomstronk

Berichtdoor carlo » zo maart 11, 2012 11:23 pm

In de tuin bij mijn nieuwe huis heb ik een berk laten omzagen maar de stam is wegens te hoge kosten blijven staan.
De stam meet zo'n 70cm doorsnee met wortels die beginnen met zo'n 30cm doorsnee.
Nou moet er schijnbaar een middeltje zijn wat je op de stam kunt smeren zodat ie in een rap tempo gaat wegrotten.
Heeft iemand hier ervaring mee en wie kan me vertellen welk middel dat zou moeten zijn?
carlo
Moderator

Has thanked: 126 times
Been thanked: 210 times

Re: Boomstronk

Berichtdoor Eva » zo maart 11, 2012 11:49 pm

ok, geen middeltje voor de stam, maar misschien kan je er iets anders, nuttigs mee doen?
je zou er bijvoorbeeld zwam-pluggen(deuvels) in kunnen doen...
zo rot hij eerder weg en je kunt er nog van eten ook!
http://www.homegreen.nl/index.php

ik kom met dit voorstel omdat ik weet dan stronkenfrezen duur is
en ik verder absoluut geen enkel middel ken wat helpt met de verotting.
als je bijvoorbeeld een wilg hebt gekapt kun je roundup gebruiken tegen nieuwe uitloop.
maar dit helpt het rottingsproces niet.

oh, en als iemand je zegt dat je zoutzuur moet gebruiken...niet doen.
het is slecht voor het millieu en het heeft ook nog eens weinig effect.
als je ergens stiekem een boom wil laten dood gaan kun je zuur gebruiken.
elke dag voor 4 weken lang een scheut zuur op de wortels is heel effectief...
maar ook dit versnelt het rotten niet. dood is ie dan wel...
en er groeit de komende jaren niets meer op die plek. :evil:

wat echte boomchirurgen doen is de stronk zo dicht mogelijk bij de grond afzagen,
en er dan een kruis in hakken. zo blijft er water in de stronk staan en rot hij sneller weg.
er wat klimop overheen planten en je hebt er nooit meer last van.
laat de natuur lekker zijn werk doen :mrgreen:

als de stronk echt in de weg staat dan is er maar een oplossing.
uitgraven, dikke wortels doorzagen of hakken totdat je bij de fijne wortels terecht komt,
en dan een boer met trekker regelen. gebruik nooit een auto! :twisted:
oh, en pas op voor evt rioolbuizen! :lol:
Eva

Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Berichtdoor carlo » ma maart 12, 2012 12:13 am

Voor dat doeleind had ik al een paar stammetjes bewaard. Die site had ik toevallig vorig jaar ook al eens tegengekomen en nu had ik dus goed hout om eens een setje pluggen te bestellen. Behalve de champignon ken ik trouwens nog geen enkele soort van smaak die hij verkoopt dus dat wordt proberen. Ik zal hem eens vragen of het met zo'n stam ook lukt want het is eigenlijk best een goed idee. ;)
carlo
Moderator

Berichtdoor Eva » ma maart 12, 2012 12:19 am

hehe, ik was in de tussentijd m'n post aant veranderen...
Eva

Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Berichtdoor carlo » ma maart 12, 2012 12:35 am

Ja ik zag het al.
Frezen kost €250,- en omdat de kapvergunning en kap van de boom bij elkaar al op €300,- kwam vond ik het zo onderhand wel prima zo. De boom is 15cm boven de grond afgezaagd maar omdat de grond op die plaats in de tuin zo'n 40cm te hoog lag snap je wel dat na het afgraven van de tuin (maar liefst 12M³) de stronk ineens 55cm boven de grond uitsteekt. Voorheen durfden we de grond rond de boom niet af te graven omdat we dachten dat de wortels dan bloot kwamen te liggen en een verassende storm zou hem dan wel eens kunnen doen omleggen. Nu de boom rondom is afgegraven is goed te zien dat een flinke storm hem helemaal niets had gedaan. Gigantische wortels lopen er van weg.
Maar goed, hij staat in een hoek van de tuin dus niet in de weg ofzo en het paddestoelen verhaal is een goed idee.
carlo
Moderator

Berichtdoor aldo » ma maart 12, 2012 8:36 am

Houd er wel rekening mee dat paddestoelen een duidelijk voorkeur voor een houtsoort hebben, niet elke paddestoel groeit op elk hout. Zo heb ik hier shiitakes, die willen eik.
Welke soorten er specifiek van berk houden weet ik niet, maar dat moet met even googelen wel te beantwoorden zijn.
op reis door smaakland
aldo

Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Berichtdoor TommyG » ma maart 12, 2012 12:07 pm

Een vriend van me had ook zo'n gigantische boom in zijn tuin... Hij wou de boom al een tijdje kwijt maar kreeg geen vergunning om te kappen...

Tot op een "mooie" stormachtige dag een heel grote tak door de wind afknakte... De boom had een serieuze gapende wonde en het was niet veilig meer deze te laten staan... Uiteindelijk kreeg hij dan wel een vergunning toen hij foto's van het grote gat in de stam liet zien...
Boom gekapt, maar ook hij zat met een stevige stronk...

Wat hij gedaan heeft is de stronk zo diep mogelijk uit te graven zodat er rond de stronk een mooie put was... In die put heeft hij gedurende twee weken bijna elke avond een vuurtje gestookt en zodoende is de stronk zo goed als verdwenen... Put opvullen, gras erover, en klaar was kees...
TommyG

Has thanked: 17 times
Been thanked: 23 times

Berichtdoor timm » ma maart 12, 2012 12:41 pm

carlo schreef:Nou moet er schijnbaar een middeltje zijn wat je op de stam kunt smeren zodat ie in een rap tempo gaat wegrotten.
Heeft iemand hier ervaring mee en wie kan me vertellen welk middel dat zou moeten zijn?

Heb even wat voor je rond gegoogeld,want ik had ook wel eens van zulke middeltjes gehoord.Ik denk dat jij zogenaamde stump remover zoekt,maar heb geen idee of je dat in Nederland wel kunt krijgen.Nou bestaat stump remover kennelijk voor het grootste gedeelte uit kaliumnitraat (KNO3) en dat moet wel ergens te vinden zijn.De stronk in de fik steken gaat al helemaal prachtig na het gebruik van die stump remover omdat KNO3 een mooie oxydator is.

ook even het wiki linkje voor je: http://en.wikipedia.org/wiki/Tree_stump
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Don.Dominus » ma maart 12, 2012 12:47 pm

jajaja paddestoelen!

Heb zelf afgelopen jaar wilgen stammen met Shi-Take pluggen voorzien. Eerst goed laten opdrogen, zodat het echt, echt dood hout is. Daarna een paar dagen water laten opzuigen. Ik heb ze daarna pluggen erin geslagen, en de pluggaten met wax bespoten. Daarna heb ik ze in de winter in gesloten vuilniszakken in de kelder bewaard, zo bleven ze lekker vochtig en ging de temperatuur ook niet onder de nul.

Heb ze nu net paar weken geleden buiten in de schaduw, onder bomen tegen een muur aangezet. Ze zijn helemaal beschimmeld. Nu maar kijken of er wat uitkomt :)

Zeker leuk om een keer te proberen.

Als je nog over hebt kan je ze altijd nog in de vuurkorf gebruiken, of verkopen.

~Don
Don.Dominus

Has thanked: 0 time
Been thanked: 10 times

Berichtdoor TommyG » ma maart 12, 2012 6:15 pm

Hehe, met dit alles hier te lezen heb ik me ineens twee kweeksets besteld, ééntje voor Shiitakes en ééntje voor gewone champignons...
Ik wist wel dat zo'n kweeksets bestonden voor magic mushrooms, maar had geen idee dat dit ook voor brave champignons bestond...

Als dat goed lukt probeer ik het volgend jaar wel eens met pluggen en een stronk...
TommyG

Has thanked: 17 times
Been thanked: 23 times

Volgende

Keer terug naar De tuin