Rotte ei geur fermentatie

Rotte ei geur fermentatie

Berichtdoor Gijs » do sep 06, 2018 8:33 pm

Zeld ben ik dit jaar voor het eersten met de pepers aan het fermenteren geslagen. 2 weken geleden heb ik de fermentatie opgezet. Alles goed uitgekookt en een waterslot op de deksel. Ik heb een zoutpercentage van 3 procent gebruikt.
Maar zojuist opende ik de 2 potjes om eens naar de geur te ruiken. Eentje rook prima maar een beetje zurig. De andere pot rook redelijk naar rotte ei/zwavel. Ik vertrouwde het niet en heb deze pepers maar weggegooid. Op het internet staat dat dit geen kwaad kan en het door een bepaald soort gist komt. Kan het inderdaad geen kwaad en hoe kan ik dit voortaan voorkomen die lucht? Hampie kan jij iets meer vertellen over de voedselveiligheid? Ga de pepers zoeizo met 50% azijn mengen om de ph onder de 4.6 te krijgen.
Gijs

Has thanked: 1094 times
Been thanked: 684 times

Re: Rotte ei geur fermentatie

Berichtdoor Ralf » ma sep 10, 2018 11:30 am

Ik denk dat zuur toevoegen niet zo handig gaat zijn, tenzij je de fermentatie wil stoppen. Ik zou het met zo'n lucht toch wel weggooien, simpelweg omdat het erg stinkt en dat wordt niet lekker in een saus. Ik moet zeggen dat ik dat nog nooit heb gehad, terwijl ik toch inmiddels zo'n 5 jaar heel veel fermenteer. Ik kan je het boek Over Rot aanraden van Meneer Wateetons, daar stan veel tips in en ook wat troubleshooting. Vuistregel: als je het niet vertrouwd om wat voor reden dan ook: weggooien! Het helpt wel als je wat ervaring hebt en bv van witte schimmel niet meer schrikt...
Ralf

Has thanked: 96 times
Been thanked: 150 times

Keer terug naar Experimenten