Wanneer komkommer oogsten voor zaad?

Wanneer komkommer oogsten voor zaad?

Berichtdoor donaldk » ma sep 10, 2018 8:01 pm

Ik heb een dikke komkommer hangen die ik heb laten hangen voor zaad, maar wanneer haal je die het best binnen? Zit er eigenlijk wel zaad in? Het zijn de 'groffies' komkommers van de AH moestuintjes. Ouderwetse smaak volgens mijn moeder, dus goedgekeurd en dus volgend jaar weer te zetten. Soortnaam is onbekend. Eerdere jaren zat er een uitgebreide omschrijving op de kartonnetjes, inclusief de ras/varieteit,dit jaar niets van dit alles, zou online staan, niet dus.
donaldk

Has thanked: 59 times
Been thanked: 603 times

Re: Wanneer komkommer oogsten voor zaad?

Berichtdoor Robert » di sep 11, 2018 12:21 pm

Zo lang mogelijk laten hangen, zaden kunnen alleen maar rijper worden lijkt mij.
De vraag is of de gezaaide volgend jaar weer lekker en hetzelfde zijn, kom je maar op 1 manier achter...

Zelf ben ik inmiddels om voor goede (professionele) zaden met de nodige ziekte resistenties. Kosten wel wat, maar de overige zaden gaan meteen de diepvries in, kun je er nog vele jaren mee vooruit ;-)
Robert
Moderator

Has thanked: 263 times
Been thanked: 1280 times

Re: Wanneer komkommer oogsten voor zaad?

Berichtdoor donaldk » di sep 11, 2018 1:18 pm

AH heeft in het verleden altijd zaadragende, niet steriele soorten gehad, dus daar gok ik dit jaar weer op. Ach ja als ik een paar planten heb is het genoeg. Ik hoef geen stalletje aan de weg.

Ik hoorde van iemand dat het lokale tuincentrum ook ge-ente planten heeft, dat schijnt ook beter te zijn dan zaaien?

Maar iemand tips voor andere supermarktzakjes of zo iets makkelijk verkrijgbaars, mocht dit niet lukken komend jaar?
donaldk

Has thanked: 59 times
Been thanked: 603 times

Keer terug naar De tuin