:?: Oude koelkast ombouwen tot fermentatie kamer

:?: Oude koelkast ombouwen tot fermentatie kamer

Berichtdoor Reaper0162 » ma sep 24, 2018 3:42 pm

Beste leden.

Ik wil binnenkort starten met een oude koelkast ombouwen tot gecontroleerde fermentatie kamer om pepers te fermenteren.

Nu zie ik verschillende youtube filmpjes waar ik geen wijs uitkom.
Is er hier iemand die dit al eens gedaan heeft?

Via brouwland werd mijn verteld dat dit zou kunnen met onderstaande hulpmiddelen.

Uiteraard een oude koelkast.
een: Inkbird ITC-310T-B temperatuurregelaar
een: Verwarmingsplaatje 28x28 cm 25w, 230v

Hoe zet ik dit alles nu in de oude koelkast?
Als het goed is zou ik met dit een constante temperatuur kunnen regelen van 20 graden Celsius.

Of hebben jullie andere ideeën om dit te kunnen realiseren?

Ik zelf zat te denken aan een Fermentemp H3-BK temperatuur gecontroleerde verwarmer.
Reaper0162

Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: :?: Oude koelkast ombouwen tot fermentatie kamer

Berichtdoor Jan » ma sep 24, 2018 6:22 pm

Leuk project! Ik ben benieuwd hoe je het gaat opbouwen. Laat vooral wat foto's zien.

Als tegenwicht voor alle hightech... Ik fermenteer altijd bij kamertemperatuur, die temperatuur schommelt uiteraard nogal. Maar ach, mijn oma maakte al zuurkool toen koelkast en verwarming nog niet eens bestonden. ;)
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 157 times
Been thanked: 370 times

Berichtdoor Reaper0162 » ma sep 24, 2018 8:21 pm

Ik ga jullie sowieso op de hoogte houden.
Voorlopig ga ik me eerst oriënteren tot de goedkoopste oplossing.

Online zie ik veel van dit projecten die niet meer kosten dan 30 a 40 euro, exclusief de koelkast.
Via de spullen van brouwland zit ik al gauw aan de 120 euro exclusief de koelkast.

Fermenteren heb ik sowieso nog nooit gedaan, dus deze week me eerste 2 potjes afgedekt met folie.
Deze zullen dan in een keukenkastje geplaatst worden voor een dag of 7, iedere dag eventjes laten ontluchten.
Echter wil ik de nabije toekomst batches maken die minimaal 6 tot 8 weken fermenteren. Weet dus niet of dat haalbaar is in een keukenkastje.

Vandaar dat ik een koelkast wil ombouwen zodat ik altijd in een gecontroleerde omgeving van 20 graden zit.

Keep you posted, en alle tips omtrent fermenteren zijn welkom!
Reaper0162

Berichtdoor Victorus » di sep 25, 2018 6:10 am

Waarom neem je een oude koelkast?

Je kan naar mijn idee beter een verwarmde propagator nemen en die onder een koud licht lamp zetten. Dan krijgen de gekiemde zaden gelijk goed licht; immers niet alle zaden kiemen gelijk en kan je de ongekiemde zaden nog rustig hun gang laten gaan. Een niet-temperatuur geregelde warmtemat leg je onder de propagator. Het werkt prima als het in de propagator tussen de 22 en 28 graden warm wordt; de precieze temperatuur is niet zo kritisch. Met een thermostaat geregelde propagator kan je de temperatuur op de ingestelde waarde houden, maar nodig is dat niet.

Waarom het moeilijk doen als het makkelijk kan? Maar ja als je graag knutselt is het best een leuk project.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 122 times

Berichtdoor snx » di sep 25, 2018 10:44 am

Fermenteren heeft niets met kiemen te maken, Victorus. Om een controleerbare en herhaalbare fermentatie te krijgen wordt op veel plaatsen aangeraden om een constante temperatuur aan te houden van rond 20C, en met een oude koelkast en een simpele warmtebron kan je zowel verwarmen naar die temperatuur, als verlagen, dmv van slim inzetten van thermostaten.

Zie bijv deze video van Chillichump (die Reaper vast al kent) https://youtu.be/nMMbdDRJaUY
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 753 times
Been thanked: 719 times

Berichtdoor Reaper0162 » di sep 25, 2018 1:42 pm

snx schreef:Fermenteren heeft niets met kiemen te maken, Victorus. Om een controleerbare en herhaalbare fermentatie te krijgen wordt op veel plaatsen aangeraden om een constante temperatuur aan te houden van rond 20C, en met een oude koelkast en een simpele warmtebron kan je zowel verwarmen naar die temperatuur, als verlagen, dmv van slim inzetten van thermostaten.

Zie bijv deze video van Chillichump (die Reaper vast al kent) https://youtu.be/nMMbdDRJaUY

Heeft inderdaad niets met elkaar te maken.
Kanaal van chillichump is geen onbekende voor me :)
Reaper0162

Berichtdoor snx » wo sep 26, 2018 7:35 am

Die inkbird controller lijkt nogal prijzig, vergeleken met de STC1000 (die je voor onder een tientje hebt). Je moet dan wel zorgen dat je a) een 220/230 volt versie hebt, en b) zelf veilig wat verbindingen kan maken. Het idee is dat je controller de koelkast stroom geeft als het te warm wordt in de kast, en juist het warme-element inschakelt als het te koud wordt.

Dus eigenlijk wil je 2 “stopcontacten” aan je controller monteren: 1 voor de koelkast, en 1 voor je warmte. Daarnaast moet de temperatuur sensor aangesloten worden, en uiteraard een spanningsnoer om 230V aan te sluiten op de controller (voor voeding, en om naar de 2 apparaten te schakelen). Als je googlet op stc1000 heat and cold wiring vindt je wel schemas met uitleg, als je vertrouwd genoeg bent om met elektrische apparaten te knutselen... want gevaarlijk blijft, ook al let je altijd goed op.

(Ik heb zelf [nog] niet zo’n kast gemaakt, maar wel vergelijkbare controllers gebruikt voor verwarmde propagators zoals waar Victorus het over had. En fermenteren wil ook best gewoon op je keukenblad hoor... zo’n kast is nice to have maar niet onmisbaar.)
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 753 times
Been thanked: 719 times

Berichtdoor Fuego » do sep 27, 2018 7:51 pm

snx schreef:Die inkbird controller lijkt nogal prijzig, vergeleken met de STC1000 (die je voor onder een tientje hebt).

Toch altijd op passen met chinese meuq zonder enig europees keurmerk. Je laat immers de boel toch onder spanning achter. En voor de mensen die niet ervaren met elektro techniek zijn ziet de inktbird er prima uit.

Wat wil je weten reaper? Koelkast icm de inktbird klinkt naar mijn idee een prima idee! Enkel even een gat boren met een gaten boor in de zeikant van de koelkast om de heater kabel door de koelkast te krijgen en de temperatuur sensor. Gat even afdoppen plakken. Stekkers erin en gaan? Wel zou ik voor een super oude koelkast gaan zonder toeters en bellen. Nieuwere koelkasten met alarmeringen en temperatuur uitlezingen kunnen alleen maar voor geklooi zorgen.
Fuego

Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Berichtdoor Hampie » ma okt 08, 2018 9:42 pm

https://www.tapatalk.com/forum/1400665

Kijk eens op het worst en charcuterie forum. Veel zelfbouw diy fermentatie/droog/rijpingskasten.

Hampie
Hampie

Has thanked: 2192 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Reaper0162 » di okt 16, 2018 3:10 pm

Voorlopig staat dit project in de spreek woordelijke koelkast.
Ben pas begonnen met fermenteren, nu de eerste 2 een week of 3 laten fermenteren in een keukenkastje, werkt voorlopig prima zo!

Maar ga hier op zeker nog wel mee aan de slag.
Zal waarschijnlijk ergens in de zomer vakantie worden van 2019 :D
Reaper0162

Keer terug naar Experimenten