Ghost pepper geplant, maar dit is geen ghost pepper?!

Ghost pepper geplant, maar dit is geen ghost pepper?!

Berichtdoor Barsaman » vr nov 09, 2018 4:18 pm

Hallo allemaal,

afgelopen augustus heb ik zaadjes geplant die Ghost peppers zouden moeten ontspruiten. Ik kook met (gedroogde) ghost peppers dus ik had het immens cool gevonden om mijn eigen ghost peppers te kweken.
De 8 zaadjes kwamen uit, de plantjes groeiden waanzinnig snel (soms 2cm per dag), begonnen te bloeien, ik heb ze zelf bevrucht, en er kwamen warempel pepers aan (zit nu op gemiddeld 6 pepers per plant).
Het zijn alleen geen ghost peppers ben ik bang :( de langste nadert inmiddels 10cm, en ze zijn max 1cm dik. Er treedt ook nog geen verkleuring op, ze blijven groen.
Wie weet:
- welke pepers dit zijn of worden?
- wanneer ik ze moet oogsten (indien het groene pepers betreft, bijvoorbeeld)?

Foto toegevoegd (flesje Jupiler for scale)
https://imgur.com/a/ovU3Aq1
Barsaman

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Re: Ghost pepper geplant, maar dit is geen ghost pepper?!

Berichtdoor Victorus » zo nov 11, 2018 7:11 am

De leverancier van de zaden kan zich vergist hebben, maar het is ook mogelijk dat je een hybride te pakken hebt. De pepers zijn enigszins hoekig.

Sommige pepers moeten echt rijp zijn voordat de smaak ontwikkeld is, andere pepers smaken ook groen goed. Je kan er eens eentje oogsten als de pod niet meer groeit en proeven hoe hij smaakt en hoe heet hij is. Aan de hand daarvan beslis je wat je verder gaat doen. Als het een hybride zou zijn wil je ze misschien wel weer opnieuw zaaien en door ontwikkelen totdat de soort zich gestabiliseerd heeft.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Barsaman » zo nov 11, 2018 8:16 pm

Ok, ik heb de rijpste peper geproefd en hij smaakt inderdaad nog redelijk onrijp. Hij was wel venijnig heet, dus gezien de vorm en pittigheid schat ik hem in op een cayennepeper.
Ik zal ze laten rijpen, maar het seizoen zit niet mee, ik merk dat de plantjes het moeilijk hebben (staan binnen maar toch).
Barsaman

Berichtdoor Sol » zo nov 11, 2018 9:37 pm

Je bent belazerd. Dit is geen Bhut Jolokia. Het lijkt me een annuüm en die kruisen niet gemakkelijk met chinenses (edit: ONJUIST, kruisen gemakkelijk), zoals de Bhut is.
Waar heb je de zaden vandaan. Er waren al eerdere berichten van mensen op het forum, die zaden via een Aziatische zeeroverssite gekocht hadden en wat zaadjes uit keukenpepers gekregen hadden ipv de soorten die ze besteld hadden.
Laatst bijgewerkt door Sol op ma nov 12, 2018 2:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Sol

Has thanked: 48 times
Been thanked: 230 times

Berichtdoor Victorus » ma nov 12, 2018 6:47 am

Sol schreef:
Het lijkt me een annuüm en die kruisen niet gemakkelijk met chinenses

Onjuist! Annuums kruisen gemakkelijk met Chinensis
Victorus

Berichtdoor Sol » ma nov 12, 2018 2:41 pm

Victorus schreef:Sol schreef:
Het lijkt me een annuüm en die kruisen niet gemakkelijk met chinenses

Onjuist! Annuums kruisen gemakkelijk met Chinensis

Je hebt gelijk. Ik het het even opgezoch:
"C. Chinense crosses prolifically with C. Annuum, sporadically with C. Frutescens and C. Baccattum; does nog cross with C. Pubescens."

Dus een kruising met een Annuum zou makkelijk geweest zijn.
Toch heb ik het vermoeden dat hij getild is. Hitte zou een dominante eigenschap moeten zijn.
Sol

Berichtdoor Victorus » di nov 13, 2018 7:06 am

Getild of niet valt niet meer na te gaan. Maar zaden kosten maar weinig dus als je getild bent dan ben je maar weinig getild. Ik zou in elk geval nooit zaden kopen die als ghost peppers aangeprezen worden. De naam ghost pepper is geen soort naam maar een type naam. Als je deze pepers wil zaaien, koop ze dan als Naga Jolokia, Carolina Reaper e.d.
Victorus

Berichtdoor Barsaman » di nov 13, 2018 7:48 pm

De zaadjes kocht ik bij een souvenirwinkel op de Canarische Eilanden :roll: dus wellicht lagen mn verwachtingen te hoog.

Bedankt voor de hulp, ik ga deze pepers laten rijpen en bezien of ik de planten hou. Tevens hoop ik dat mn echte Bhut Jolokia zaadjes gaan kiemen, en anders klop ik hier wel aan voor een goede leverancier.
Barsaman

Berichtdoor Sol » di nov 13, 2018 8:28 pm

Barsaman schreef:De zaadjes kocht ik bij een souvenirwinkel op de Canarische Eilanden :roll: dus wellicht lagen mn verwachtingen te hoog.

Welk Canarisch weiland was dat (op een van die eilanden woont een vermaard peper teler genaamd Semillas)?
Barsaman schreef:en anders klop ik hier wel aan voor een goede leverancier.

Neem deel aan de PTPt en kies de Butch T zaden. Die zijn nog heter dan de Bhut Jolokia a.k.a. "Ghost Pepper".
Sol

Keer terug naar Identificatie van Chilli's