3 weken later... Nog nauwelijks/geen kiemen

3 weken later... Nog nauwelijks/geen kiemen

Berichtdoor Sebastian » do dec 27, 2018 4:20 pm

Geachten,

Ik heb 3 weken geleden 5 soorten peperzaden geplant. Ik heb een verwarmde propagator en zet de bakjes soms op de verwarming voor extra warmte.
Echter zijn er maar twee zaadjes uitgekomen. Een van cayenne en 1 van bhut jolokia.
De zaden heb ik ook niet diep geplant en ik bevochtig de aarde regelmatig.
Moet ik nog gewoon geduld hebben, of hebben jullie ander advies?

Groet,

Sebastian.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Sebastian

Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: 3 weken later... Nog nauwelijks/geen kiemen

Berichtdoor goosman » do dec 27, 2018 4:29 pm

Waar komen de zaden vandaan?
goosman

Has thanked: 744 times
Been thanked: 458 times

Berichtdoor Sebastian » do dec 27, 2018 4:48 pm

goosman schreef:Waar komen de zaden vandaan?
Vreeken zaden. Vorig jaar dec. gekocht

Sebastian

Berichtdoor goosman » do dec 27, 2018 10:32 pm

Sebastian schreef:

Wat zijn de nog niet gekiemde soorten? En had je vorig jaar een beter kiempercentage met zaden van dezelfde bron (ik lees wat wisselende ervaringen met zaden van Vreeken)? Hoe warm was het boven die verwarming?

Ik zelf gebruik alleen een warmtematje i.c.m. de prop. Hoef de aarde zelden/nooit extra te bevochtigen na het zaaien, pas weer nodig als de beluchtingsgaten opengaan na het kiemen. In mijn beperkte ervaring kiemt Cayenne vrij snel (duurt zeker geen 3 weken), met Bhut had ik afgelopen jaar ook geen moeite, duurde zeker geen 3 weken.
Misschien hebben de echte experts op het forum er andere ideeën over, maar als al je zaden van niet al te lastige kiemers zijn zou ik uithuilen en opnieuw beginnen. Er is nog tijd genoeg.
goosman

Berichtdoor Sebastian » do dec 27, 2018 11:04 pm

goosman schreef:
Sebastian schreef:

Wat zijn de nog niet gekiemde soorten? En had je vorig jaar een beter kiempercentage met zaden van dezelfde bron (ik lees wat wisselende ervaringen met zaden van Vreeken)? Hoe warm was het boven die verwarming?

Ik zelf gebruik alleen een warmtematje i.c.m. de prop. Hoef de aarde zelden/nooit extra te bevochtigen na het zaaien, pas weer nodig als de beluchtingsgaten opengaan na het kiemen. In mijn beperkte ervaring kiemt Cayenne vrij snel (duurt zeker geen 3 weken), met Bhut had ik afgelopen jaar ook geen moeite, duurde zeker geen 3 weken.
Misschien hebben de echte experts op het forum er andere ideeën over, maar als al je zaden van niet al te lastige kiemers zijn zou ik uithuilen en opnieuw beginnen. Er is nog tijd genoeg.
Ik heb geen thermometer in de propagator zitten, maar zeker wel tussen 20 en 30 graden. Overigens niet consistent.
Maar ik vind het wel een vreemd verhaal. Misschien volgende keer toch weer met cocos schijven werken. Daar kwam alles behoorlijk snel uit en ik had geen verwarmde propagator.

Sebastian

Berichtdoor Sebastian » do dec 27, 2018 11:05 pm

De niet gekiemde soorten zijn:
Goats pepper
Hungarian black en
Pequin.

Sebastian

Berichtdoor Victorus » vr dec 28, 2018 8:01 am

Vreeken levert geen troep, maar er kan altijd wat aan de hand zijn. Je kan nog een week wachten. Maar je kan ook wat zaden van soorten die nog niet opgekomen zijn nu opnieuw zaaien, maar eerst laten weken in een glas water. Als zaden na een uur nog drijven dan gooi je die weg.

Verder is er nog niets om je zorgen te maken, je bent rijkelijk vroeg. Ik heb voor het seizoen 2018 pas eind maart gezaaid dus je hebt nog tijd zat.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Berichtdoor Sebastian » vr dec 28, 2018 6:17 pm

Ik snap er echt geen zak van. Hoe lang zijn zaden over het algemeen houdbaar?
Op de zakjes staat in ieder geval dat ze tot 2019 houdbaar zouden moeten zijn.
Ik ga gewoon nieuwe zaden bestellen.
En dan ga ik gelijk een experiment doen. Waar ontkiemen ze eerder... In aarde, of cocos schijven.

Sebastian

Berichtdoor goosman » vr dec 28, 2018 7:45 pm

Sebastian schreef:Hoe lang zijn zaden over het algemeen houdbaar? Op de zakjes staat in ieder geval dat ze tot 2019 houdbaar zouden moeten zijn.

Laaaaang !! In gedroogde, ingevroren conditie jaren. Bij kamertemperatuur: ik heb afgelopen seizoen met veel succes zaden uit 2015 gekiemd. Vreeken zou er mijns inziens beter aan doen om het oogstjaar te vermelden dan een t.h.t., maar misschien staat dat ook nog wel ergens op de verpakking?
Probeer eens een andere bron voor zaden: forumleden zijn vaak tegen verzendkostprijs wel bereid om te leveren, en er is ieder jaar de PTP. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar Semillas.de schijnt ook prima te zijn.
goosman

Berichtdoor Jan » vr dec 28, 2018 9:09 pm

De zaden zijn zeker JAAAAREN houdbaar. En idd, Vreeken is meestal OK, Semillas is naar mijn mening beter, maar dat is geen wetenschappelijk onderbouwde opinie.

Eigen ervaring... tot 4 weken wachten op kiem is acceptabel, langer wachten is meestal zinloos. Btw de meeste zaden zijn binnen 2 weken echt wel gekiemd, daarna is het een geduldspel.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 160 times
Been thanked: 411 times

Volgende

Keer terug naar Zaaien en jonge planten