verwarmingskabel bij opkweek zaailingen buiten

verwarmingskabel bij opkweek zaailingen buiten

Berichtdoor timvk2000 » za jan 05, 2019 12:50 pm

hoi allemaal,
ik ben op zoek naar een manier om een ruime hoeveelheid tomaten en andere warmteminnende planten op te kweken.
nu ben ik aan t kijken of een verwarmingskabel een optie zou zijn, maar kom er niet helemaal uit. het idee is om een geïsoleerde kas/bak te maken van ongeveer 1 m2. deze te vullen met vochtig zand, daarin de kabel en afdekken met n dun laagje zand. hierop zaailingen in potjes, met wat zand ertussen. t idee is dit buiten te zetten, beschut tegen het huis, vanaf april. bij extreem weer kan ik t dan nog tijdelijk binnen zetten.
zou dit lukken met een kabel, of warmt dit de lucht niet genoeg op?
ik had deze gevonden, zou dat wat zijn:
https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/1481/verwarmingskabel-16-m
groetjes tim
timvk2000

Has thanked: 2 times
Been thanked: 73 times

Re: verwarmingskabel bij opkweek zaailingen buiten

Berichtdoor Gijs » za jan 05, 2019 1:11 pm

Hoi Tim,

Dit ligt helemaal aan de buitentemperatuur. Als het bijvoorbeeld 5 graden buiten is en je wil je tent helemaal gaan opwarmen dan gaat dit erg veel energie kosten. Waarom houdt je je planten niet binnen totdat de ijsheiligen voorbij zijn? Gewoon iets later zaaien.
Gijs

Has thanked: 1132 times
Been thanked: 707 times

Berichtdoor timvk2000 » za jan 05, 2019 1:38 pm

Gijs schreef:Hoi Tim,

Dit ligt helemaal aan de buitentemperatuur. Als het bijvoorbeeld 5 graden buiten is en je wil je tent helemaal gaan opwarmen dan gaat dit erg veel energie kosten. Waarom houdt je je planten niet binnen totdat de ijsheiligen voorbij zijn? Gewoon iets later zaaien.

bij ons in hongarije is t in april overdag al 20+ graden, enkel snachts kunnen we richting de 5 graden gaan.
zou ze graag binnen houden, alleen is ons huis gebouwd tegen de warmte en dus weinig ramen, verder ben ik van plant zo'n 250 planten op te kweken (pepers/paprika/tomaat) dus veel ruimte nodig,
timvk2000

Has thanked: 2 times
Been thanked: 73 times

Berichtdoor Gijs » za jan 05, 2019 2:36 pm

Dan zou je met een termostaat de verwarmingskabel kunnen gebruiken. Als het onder een bepaalde tenperatuur komt slaat die aan. Scheelt meteen veel energie. Zou hem snachts max 15 graden houden.
Groetjes,
Gijs
Gijs

Has thanked: 1132 times
Been thanked: 707 times

Berichtdoor donaldk » ma jan 07, 2019 7:25 am

J&J hebben een grote warmtemat in en van hun kassen, dekken ze dan laag af, want de hele kas verwarmen gaat je niet lukken hiermee. Zijn dus plaatjes van op het forum. Zijn de enige hier waarvan ik weet dat ze dit doen. Neem een goeie met voldoende capaciteit was destijds het advies die verbruiken uiteindelijk minder stroom. Wanneer wil je ze in je bak gaan zetten? Als het eind april buiten 20+ is dan is het overdag al 30 graden in je kas? Dus wanneer is het 20 overdag 10+ 's nachts in je box/kas? Hoe lang gebruik je hem, dan, maand of drie maanden?
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 610 times

Keer terug naar Propagator/Kweekkast