Jan's 2019

Jan's 2019

Berichtdoor Dakoina » do jan 17, 2019 1:27 pm

De voorbije twee jaren waren tamelijk woelig - voor de moestuin hobby - door de moeilijke verkoop van ons vorig huis en onze nieuwbouw waarvan de aannemer failliet ging en 88 werven in Vlaanderen achter liet ... we mogen van geluk spreken dat we nog een dak boven ons hoofd hebben in mijn ouderlijk huis.

Anyway, tot zover de introductie :) Ik hou het nog wat rustig en focus vooral op twee van mijn persoonlijk favorieten + twee nieuwe.

- Beaver dam
- Jalapeño
- Yatsufusa
- Jimmy Nardello's

Ik gok binnen een goei week te starten met het zaaien.

Happy sowing!

--edit: eentje vergeten :) oh boy... en wat met die 15 soorten tomaten...
Dakoina

Has thanked: 57 times
Been thanked: 105 times

Re: Jan's 2019

Berichtdoor Dakoina » vr feb 01, 2019 8:50 am

Afbeelding
En we zijn gestart begin deze week. Gezien het annuums zijn en ze op de warmtemat, zal het niet al te lang meer duren denk ik 8-)

Ondertussen de oude raspberry eens bovengehaald en besloten dat ik eindelijk eens Python ging leren. Hurray for ADD ;p

En zo zijn we er in geslaagd om met de Matplotlib en een temperatuur & humidity sensor dit eruit te halen:

Afbeelding
Dakoina

Berichtdoor Gijs » vr feb 01, 2019 7:24 pm

Jan, waar heb je deze sensors gekocht? Is toch gewoon zelf gemaakt met arduino?
Gijs

Has thanked: 1134 times
Been thanked: 708 times

Berichtdoor Victorus » za feb 02, 2019 8:24 am

Een Raspberry Pi - Python combinatie lijkt me een overkill voor deze applicatie. Neem gewoon de kleinste Arduino en twee sensor boards (vochtigheid en temperatuur). De software maak je met de Arduino taal, een uitgeklede versie van de oude "C" programmeertaal. Zelfs al ben je helemaal nieuw in het programmeren, dan toch krijg je het geheel in korte tijd aan de praat.

Als je dan toch bezig bent voeg ook een schakel boardje toe. Daarmee schakel je de warmtemat onder de propagator in als de temperatuur te laag is in.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Berichtdoor Dakoina » di feb 05, 2019 6:19 pm

Oeps, ik dacht dat ik mijn bericht deze week had gepost, maar blijkbaar vergeten op bevestigen te klikken. Lol.. my bad

@Gijs, de sensor heb ik gekocht denk ik bij Gotron.be. Het is met een raspberry gemaakt.

@Victorus ja, dit is waarschijnlijk wel overkill, maar ten eerste had ik de Rpi liggen en ook nog een DHT22 sensor. Ten twee, ik ben Python aan het leren om mee te kunnen met de voorbeelden in een boek over machine learning e.d. daarmee dus. Misschien schaf ik nog wel eens een Arduino aan :) en dat schakelen met relais is ook voorzien ;) voor als ik niet weet wat doen.

Als extra update, na 5-6 dagen zijn de eerste pepers uitgekomen. En we mogen zeggen dat de Early Jalapeño écht wel early is :D Zo staan ze er vandaag al bij:

Afbeelding
Dakoina

Berichtdoor snx » di feb 05, 2019 8:51 pm

Dakoina schreef:Als extra update, na 5-6 dagen zijn de eerste pepers uitgekomen. En we mogen zeggen dat de Early Jalapeño écht wel early is :D

Hah, die heb ik dit jaar ook weer staan. Over 3 dagen verwacht ik dus resultaat! :)

Als je met een arduino of kloon (digispark, wemos d1 mini?) wilt spelen dan kan je er zo een stuk of 4 uit China krijgen voor de prijs van één sensor in Belgie. Je moet dan wel wat langer wachten op je bestelling, maar ja, als je toch geen haast hebt...
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 781 times
Been thanked: 729 times

Berichtdoor Dakoina » wo feb 06, 2019 11:31 am

Ik hou het in't achterhoofd :) zal wat google. Zit met een accute ontsteking van de trapezius thuis
Dakoina

Berichtdoor Dakoina » vr feb 08, 2019 4:49 pm

Alle Jalapeno zaadjes zijn uitgekomen (9), Beaver Dam en Yatsufusa doen het wat trager aan met net niet de helft, al lijken er nog wel een paar uit te komen. En voor het eerst komen de Jimmy Nardello's stilletjes piepen. Benieuwd
Dakoina

Berichtdoor Dakoina » za feb 16, 2019 3:37 pm

Dinsdag vond ik het welletjes, ze werden mij al iets te groot :)

Afbeelding

Ondertussen zijn de pepers verhuisd naar hun eerste P8 potje.

Afbeelding

5 dagen later lijken ze me goed gesettled te zijn onder de TL groeilampen. Sjonge, wat een groei al :o

Afbeelding

Ik kon het niet aanzien om de resterende yatsufusa's weg te doen. Heb ze dan maar knus ingepakt en een collega op het werk kado gedaan.

Afbeelding
Dakoina

Keer terug naar Kwwekseizoen 2019