Water oplosbare voeding

Water oplosbare voeding

Berichtdoor Jan » zo maart 24, 2019 7:54 pm

YESS, ik heb besteld en betaald... nu moet nog geleverd worden, maar ik verwacht deze week 50 kg kristalon wit en kalksalpeter flakes geleverd te krijgen. Dat is voor mij bijna 10 jaar voeding, dus als mensen wat kilo's willen, kan ik dat versturen.

Reken op ongeveer 3 euro per kilo en verzendkosten. PB's zijn uiteraard welkom

*edit: het staat wel in het draadje, maar hier is het makkelijker te vinden. Wat kost het...

Kosten van deze combinatie zijn als volgt:
A: 1 kg wit voor 5 liter concentraat
B: 0,6 kg Calcinit voor 5 liter concentraat
Je heb hiermee dus 10 liter geconcentreerde voeding, want je moet de concentraten apart bewaren!

Daar betaal je € 5,00 + verpakking en + evt verzendkosten voor.
Ik verstuur de droge stof en uiteraard in zo'n pakket de A en B in twee aparte zakken.

Verpakking is helaas ook niet gratis. Een geschikt postnl doosje is ongeveer € 2,65 voor de 1,6 kg droge stof. Als ik nog een leeg doosje heb, dan gebruik ik dat en heb je er geen kosten aan. Maar zo heel veel geschikte doosjes heb ik niet.

Stuur een PB dan maken we een definitieve afspraak en weet je wat je kwijt bent.

Verdere gebruiksaanwijzing:
Zorg voor 3 jerrycans van 5 liter. (Ik gebruik oude schoonmaakazijn jerrycans van 5 L, die zijn voor mij ideaal voor het winterverbruik van de planten)
Neem van het concentraat A: 25 mL en verdun het met 2,5 (voor de puristen 2,475 ;) ) liter water, voeg dan 25 mL B toe en voeg nog eens zo'n 2,5 liter water toe. Hiermee heb je 5 liter kant en klare verdunning die je aan al je planten kan geven.
De verdunning is nu 1:1000 en groot genoeg om dagelijks deze voeding te kunnen geven.
Laatst bijgewerkt door Jan op vr apr 05, 2019 1:56 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 160 times
Been thanked: 415 times

Re: Water oplosbare voeding

Berichtdoor Gijs » di maart 26, 2019 12:59 pm

Kristalon Wit, is dit al een volledige messtof zonder de kalksalpeter? Hoeveel gram moet je per liter oplossen?
Gijs

Has thanked: 1134 times
Been thanked: 708 times

Berichtdoor Jan » di maart 26, 2019 7:59 pm

Hi Gijs,
Kijk op dit draadje http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=4001&p=69695&hilit=calcinit#p69695. Daar zie je de waardes en verhoudingen. Ik heb geen bruin kunnen vinden in NL, vandaar deze combi. Wit is bijna 2 keer de prijs van calcinit, dat maakt de prijs wat minder gunstig, maar ach... een hobby mag wat kosten en per liter voeding heb je het nog steeds over halve centen. ;)
Jan

Berichtdoor Gijs » di maart 26, 2019 8:34 pm

Vandaag eens aan mijn teeltdocent op school gevraagd. Hij heeft een tijdn
Je geadviseerd voor yara voeding die dat bedrijf destijds verkocht. Hij adviseerde mij Kristalon blauw. Dit omdat het vooral voor de groei is, maar bloei gaat er ook goed mee lukken. Als mijn voeding op is ga ik dit dus bestellen.
Gijs

Berichtdoor Victorus » wo maart 27, 2019 6:44 am

Kristalon blauw is niet optimaal voor de teelt van pepers. Niet kopen dus!
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Berichtdoor Gijs » wo maart 27, 2019 12:41 pm

Kristalon wit, staat dat die voor de bloei is. Is deze dan ook goed voor de groei?
Gijs

Berichtdoor Victorus » do maart 28, 2019 5:53 am

Met Kristalon blauw zullen de pepers best wel groeien en bloeien maar niet optimaal. Er zit teveel stikstof en (veel) te weinig kalium in. Dat zorgt er voor dat de pepers te klein blijven en/of dat er minder pepers aan de plant groeien.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Berichtdoor donaldk » vr maart 29, 2019 9:09 am

Jan schreef:Hi Gijs,
Kijk op dit draadje http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=4001&p=69695&hilit=calcinit#p69695. Daar zie je de waardes en verhoudingen. Ik heb geen bruin kunnen vinden in NL, vandaar deze combi. Wit is bijna 2 keer de prijs van calcinit, dat maakt de prijs wat minder gunstig, maar ach... een hobby mag wat kosten en per liter voeding heb je het nog steeds over halve centen. ;)

Jan ik had je toch verteld waar ik bruin gehaald had? Wilden ze teveel voor verzenden? De stikstof komt bij yara van de calcinit, ofwel wateroplosbare kalksalpeter. Met 15,5% zit die lekker onder de 16% grens voor vrije verkoop.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 610 times

Berichtdoor Jan » za maart 30, 2019 10:52 am

donaldk schreef:Jan ik had je toch verteld waar ik bruin gehaald had?

Zeker en dank daarvoor! Ik heb voor wit gekozen nav de eerder aangehaalde draad. Verhoudingen van wit zijn mijns inziens net iets beter. En de kosten schelen niet veel. Bij de gebruikte verdunning is het prijsverschil 50ct voor 500liter voeding.

Kosten van deze combinatie zijn als volgt:
1 kg wit per 5 liter concentraat
0,6 kg Calcinit per 5 liter concentraat
Je heb dus 10 liter geconcentreerde voeding
Daar betaal je € 5,00 + evt verzendkosten voor.

Verpakking is helaas ook niet gratis. Een geschikt postnl doosje is ongeveer € 2,65 voor de 1,6 kg droge stof.

*edit: ik verstuur de droge stof en uiteraard zit in zo'n pakket twee aparte zakken.
Jan

Berichtdoor donaldk » ma apr 01, 2019 12:42 pm

Dus wel te vinden, maar de discussie wees net nadat ik zakje bruin en zakje wit (calcinit) in huis had gehaald, op kristalon wit.

Nou heb helaas geen plantjes dit jaar, dus...
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 610 times

Volgende

Keer terug naar Bemesting, Voeding en Aarde