Bloemen?

Bloemen?

Berichtdoor Ralf » di apr 02, 2019 11:13 am

Een vraagje: diverse planten hebben inmiddels bloemen gekregen. Ze zijn slechts 20 cm hoog en staan zowel in A+B als potgrond. Wat te doen? Overigens hebben een aantal planten (onder tl-licht) een kleur in de bladeren (bruin). Dat ziet er niet ongezond uit, maar lijkt alsof de plant gewoon een andere kleur blad krijgt. De gorononog lijkt een van de planten te zijn die een donker blad krijgt...
Ralf

Has thanked: 97 times
Been thanked: 157 times

Re: Bloemen?

Berichtdoor Victorus » di apr 02, 2019 12:23 pm

Wat je met de bloemen moet doen hangt van de uiteindelijke hoogte van de plant af. Als je sierpepers kweekt die maar iets van 30 cm hoog worden dan laat je de bloemen gewoon zitten. Maar als de plant uiteindelijk iets van 1 meter hoog wordt dan kan je de bloemen er beter uit halen. Laat voorlopig de kracht van de plant maar in de groei gaan zitten.

Veel pepersoorten worden iets van 65 cm hoog. Dan haal je de eerste bloemen weg tot de plant zo'n 40 cm hoog gegroeid is. Gebruik dan de eerste pepers voor zaad winning (wel even een gaasje omheen doen).
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Berichtdoor Ralf » di apr 02, 2019 11:05 pm

Dat is allemaal wel enigszins bekend Victorus ;) , maar toch dank voor het antwoord :b ! De vraag is waarom ik nu bloemen krijg, ik heb dat nl. nog nooit eerder gehad...
Ralf

Berichtdoor the rené » do apr 04, 2019 6:59 pm

Volgens mij zet een plant pas bloemen als hij er klaar voor is. Dan zijn ze bij jou lekker op tijd ;)
Ik laat de bloemen altijd zitten, kan de plant het niet aan dan laat hij ze wel vallen. Het heeft hier nooit problemen opgeleverd, altijd mooie volle planten gehad.
Het blijft natuur, niet te veel willen ingrijpen.
the rené

Has thanked: 278 times
Been thanked: 177 times

Berichtdoor Hko » vr apr 12, 2019 10:43 am

Heb je ze misschien in relatief kleine potten? Ik heb de pepervlogger "chillichump" is één van z'n video's horen zeggen dat als planten te lang in kleine opkweekpotten staan, dat ze dan te vroeg kunnen gaan bloeien.

Dat zou volgens hem dan komen doordat de plant merkt dat ie niet meer wortels kan maken en dus niet groter kan worden en het dan tijd ik is om te gaan bloeien.
Hko

Has thanked: 10 times
Been thanked: 15 times

Berichtdoor Ralf » zo apr 14, 2019 9:42 pm

Hé!! Dat isexact de overweging die ik deze week ook al had! En dat zou inderdaad wel eens waar kunnen zijn. Na het overpotten zou het dus over moeten zijn.Ik ga het proberen, dank voor de tip! :b
Ralf

Keer terug naar Planten en vruchten